انهار
انهار
پاسخ به احکام شرعی
مطالب خواندنی

هیچ رکوردی پیدا نشد

سایت جامع احکام شرعی

سایت جامع مناسبت های شمسی و قمری

(۴۰۹) آیا شیری در کربلا حضور داشت؟
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله آیا شیری در کربلا حضور داشت؟ آیا شیری د

ادامه

در باره سوره حمد
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله در باره سوره فاتحه سوره فات

ادامه

(۴۰۷) آیا ازدواج واجب است
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله سؤال: آیا ازدواج واجب است؟ پاسخ: ازدواج

ادامه

(۴۰۶) واقعيات وحشتناك از چشم زخم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله واقعيات وحشتناك

ادامه

(۴۰۵) در باره دلستر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله در باره دلستر

ادامه

(۴۰۴) ولادت آقا امام رضا (علیه السلام)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله ولادت آقا امام رض

ادامه

(۴۰۳) احادیثی از آقا أمیرالمؤمنین (علیه السلام)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله احادیث از آقا أمی

ادامه

(۴۰۲) احادیث ناامیدی از رحمت خدا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله نومیدى از رحمت خد

ادامه

(۴۰۱) برخی آثار معنوی روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــســـــَّلاَمُ عَـــــلـــــَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله برخی آثار معنوی ر

ادامه

(۴۰۰) اعمال شب عید سعید فطر (شب اول ماه شوال)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــســـــَّلاَمُ عَـــــلـــــَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله اعمال شب عید سعید

ادامه

(۳۹۹) حگم فضله موش
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله اگر در برنج فضله موش دیده شود، حکم

ادامه

(۳۹۸) مادران شایسته
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله مادران شایسته ا

ادامه

(۳۹۷) ناگفته هایی از آیةالله بهجت از زبان پسرش
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله الهی شها

ادامه

(۳۹۶) بهترین ساعات برای خوابیدن و بیدار شدن و غذا خوردن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله بهترین ساعات برای

ادامه

(۳۹۵) فراموش كردن قرآن پس از حفظ آن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله فراموش كردن قر

ادامه


(۹۹) حکم استفاده از دف در مجالس جشن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ ا

ادامه

(۳۸۴) آداب داشتن حرز امام جواد (علیه السلام)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّلاَمُ عَـــــلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله آداب داشتن حرز امام جواد (عل

ادامه

(۴۴) برخی از حقوق خواهر و برادر
بسم الله الرحمن الرحیم برخی از حقوق خواهر و برادر خواهران و برادران بر اساس رابطه محبت آميزشان، حقوق زيادي در برابر يكديگر دارند و وظايف اخلاقي آنان بسيار با اهميت

ادامه

(۱۷۸) {نوافل} عشائین

ادامه

(۱۸) در باره تولّی

ادامه

(۳۰۰) اطلاعاتی در باره وضعیت سیاسی کشورمان ایران قبل از انقلاب
بسم الله الرحمن الرحیم اطلاعاتی در باره وضعیت سیاسی کشورمان ایران قبل از انقلاب فهرست محتوا: (۱) حاکمیت استبداد (۲) تحقیر مردم (۳) فقدان نهادهای مردم سالار (۴) مفاسد ر

ادامه

(۲۱۷) اعمال شب و روز عید مبعث پیامبر(صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلّم)
بسم الله الرحمن الرحیم اعمال شب و روز عید مبعث پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) اعمال شب عید مبعث شب بیست و هفتم، شـب بعثـت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و از شب

ادامه

(۳۹) در باره رد مظالم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه مطالبی مختصر پیرامون رد مظا

ادامه

(۸۷) احادیث صبر
بسم الله الرحمن الرحیم احادیث صبر معناى صبر عَنْ أمیرالمؤمنین عَلِىٍّ (عليه السلام) قالَ: اَلصَّبْرُ اَنْ يَحْتَمِلَ الرَّجُلُ ما يَنُوبُهُ، وَ يـَكْظِمُ ما يَغْ

ادامه

(۴۶) گناه «استمناء و خودارضایی»
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّلاَمُ عَـــــلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عَینَ الحَیاة وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبا

ادامه

(۱۱۷) احادیث شكر و سپاسگزاری از نعم الهی
بسم الله الرحمن الرحیم احادیث شكر و سپاسگزاری از نعم الهی برای مطالعه داستانهای آموزنده درباره نعمت و شـکـر نعمت هــا کلیک کنید قال رسول الله (صلیالله علیه و آله و

ادامه

(۳۶۲) حکم شرعی تمثالهائی به نام معصومین (علیهم السلام) درهیئات مذهبی و منازل و پروفایلها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحین حکم شرعی تمثالهائی به نام

ادامه

(۲۷۰) فضیلت و اعمال روز عید قربان
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ ا

ادامه

(۳۱۳) در باره قنوت و قنوت نماز وتر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ

ادامه

(۲۷۶) در باره مردن مهسا {ژینا} امینی
بسم الله الرحمن الرحیم در باره مردن مهسا {ژینا} امینی إن شاء الله پیام سایت انهار پس از تأمّل و دقّتهای لازم، کم کم تکمیل می شود. بسم الله الرحمن الرحیم والسلام عل

ادامه


شروط القصاص
شروط القصاص وهي خمسة: (الأول)- التساوي في الحرية والعبودية. (مسألة ٤٠): إذا قتل الحر الحر عمدا قتل به وكذا إذا قتل الحرة، ولكن بعد رد نصف الدية إلى أولياء المقتص منه. (

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الفصل الأول - في قصاص النفس
كتاب القصاص وفيه فصول الفصل الأول - في قصاص النفس (مسألة ١): يثبت القصاص بقتل النفس المحترمة المكافئة عمدا وعدوانا ويتحقق العمد بقصد البالغ العاقل القتل، ولو بما ل

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

كتاب القصاص

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

التعزيرات
التعزيرات (مسألة ٢٨٢): من فعل محرما أو ترك واجبا إلهيا عالما عامدا عزره الحاكم حسب ما يراه من المصلحة ويثبت موجب التعزير بشهادة شاهدين وبالإقرار. (مسألة ٢٨٣): إذا أق

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

السادس عشر - الارتداد
السادس عشر - الارتداد المرتد عبارة عمن خرج عن دين الإسلام، وهو قسمان: (فطري) و(ملي): (الأول)- المرتد الفطري وهو الذي ولد على الإسلام من أبوين مسلمين أو من أبوين أحدهما

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الخامس عشر - المحاربة
الخامس عشر - المحاربة (مسألة ٢٦٠): من شهر السلاح لإخافة الناس نفي من البلد، ومن شهر فعقر اقتص منه ثم نفى من البلد ومن شهر وأخذ المال قطعت يده ورجله، ومن شهر وأخذ المال

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الرابع عشر - بيع الحر
الرابع عشر - بيع الحر (مسألة ٢٥٩): من باع إنسانا حرا، صغيرا كان أو كبيرا ذكرا كان أو أنثى قطعت يده.

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

حد القطع
حد القطع (مسألة ٢٣٩): تقطع الأصابع الأربع من اليد اليمنى وتترك له الراحة والإبهام ولو سرق ثانية قطعت رجله اليسرى وترك له العقب وإن سرق ثالثة حبس دائما وأنفق عليه من

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ ادامه

ما يثبت به حد السرقة
ما يثبت به حد السرقة الخوئی : مسألة ۲۳۵- لا يثبت حد السرقة إلا بشهادة رجلين عدلين، ولا يثبت بشهادة رجل وامرأتين ولا بشهادة النساء منفردات. الخوئی : مسألة ۲۳۶-المعرو

جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ادامه

مقدار المسروق
مقدار المسروق المشهور بين الأصحاب أنه يعتبر في القطع أن تكون قيمة المسروق ربع دينار(والدينار عبارة عن ثماني عشرة حمصة من الذهب المسكوك) وقيل يقطع في خمس دينار، وه

جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الثالث عشر - السرقة
الثالث عشر - السرقة يعتبر في السارق أمور: (الأول): البلوغ، فلو سرق الصبي لا يحدّ، بل يعفى في المرة الأولى بل الثانية أيضا، ويعزر في الثالثة، أو تقطع أنامله، أو يقطع

جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الثاني عشر - شرب المسكر
الثاني عشر - شرب المسكر مسائل في شرب المسكر الخوئی : مسألة ۲۱۷- من شرب المسكر أو الفقاع عالما بالتحريممع الاختيار والبلوغ والعقل حدّ. ولا فرق في ذلك بين القليل والك

جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الحادي عشر - السحر
الحادي عشر - السحر الخوئی : مسألة ۲۱۶- ساحر المسلمين يقتل وساحر الكفار لا يقتل. ومن تعلم شيئا من السحر كان آخر عهده بربه، وحدّه القتل إلا أن يتوب.

جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ادامه

العاشر - دعوى النبوة
العاشر - دعوى النبوة الخوئی : مسألة ۲۱۵- من ادعى النبوة وجب قتله مع التمكن والأمن من الضرر من دون حاجة إلى الاذن من الحاكم الشرعي.

جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ادامه

التاسع - سب النبي صلّى اللّه عليه وآله
التاسع - سب النبي صلّى اللّه عليه وآله الخوئی : مسألة ۲۱۴- يجب قتل من سب النبي(صلّى اللّه عليه وآله)على سامعه ما لم يخف الضرر على نفسه أو عرضه أو ماله الخطير ونحو ذلك وي

جمعه, ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ادامه


طلاق در زمان ناپاکی (مرجع تقلید آیةالله مکارم)
انتخابات
مسائل پزشکی
آیات 105 - 122 شعراء
فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
حکم مصرف زکات فطره مرجع تقلید: آیةالله العظمی خامنه ای
عقیقه
احکام خرید و فروش
اختلاف در مهریه
حق والدین
احکام طــلاق
تفسیر نمونه
شرمنده شهدا نشویم
(۱۳۵) همگونی «جلباب» قرآنی و چادر مشکی
قرض ربوی
اذان و اقامه
سیدمحمدتقی خوانساری
اجاره
سرسخت ترين دشمنان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
آیت الله العظمی سیستانی(مدظله)
شکار و صید
احکام اموات
فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
کسالت در عبادت به خاطر وسواس
مساقات
(۱۸۱) احادیث هدیه دادن و هدیه گرفتن
صید ملخ
تفسیر المیزان
خواندن نماز بدون انجام غسل واجب
فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)
محرمیت ربیبه (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
مسائل خمس
تقلید در فروع و احکام دین (م 1)
بردن گوشت و غذا به خانه (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
اعمال ماه جمادی الثانی
نجاسات (آیت الله العظمی مکارم)- بول و مدفوع
موات عرضی
احکام وقت نماز
آیا آروغ زدن روزه را باطل میکند؟
مسائل خمس
حکم كشيدن نقاشي (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
بنرهای ثابت
(۱۴) در باره حجّ
تعداد نمازهای مستحب
سجده واجب قرآن (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
شعبان المعظم با انهار
آیت الله العظمی امام خمینی(قدس سره)
نیت غسل؛ آیت الله نوری همدانی مدظله
وسواس
حکم حدث اصغر در اثناى غسل (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
مفتخریم که خادم قرآن، اهل بیت و بزرگانیم

پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -