انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: ١ _ حكم رطوبتي كه بعد از بول و عمل استبراء از انسان خارج مي‌شود چيست؟

‏٢ _ چون فكر مي‌كنم كه اين رطوبت نجس است هر روز لباسهايم را آب مي‌كشم و براي نماز خودم را مي‌شويم ‏گاهي هم كمتر به دستشوئي مي‌روم، اين باعث بيماري نيز برايم گشته است. مدتي است كه به اين وسواس دچار شدم ‏لطفاً مرا از اين مشقت نجات بدهيد.‏

جواب: ١ _ رطوبت مشكوك اگر بعد از استبراء باشد پاك است.‏

‏٢ _ فكر مزبور وسوسه است آن را اعتناء نكنيد و عبادات خود را بدون تكلّف انجام دهيد.‏

 

سؤال: آيا طبق آيه شريفهٔ تطهير ميشود استدلال نمود كه معصومين (عليهم‌السلام) از هر گونه پليدي و نجاست ‏ظاهري و باطني حتي نجاست خون و ...، پاك ميباشند؟

جواب:  ١ _ معصومان (عليهم‌السلام) از هر گناهي اعم از كوچك و بزرگ طاهراند.‏

‏٢ _ معناي آيهٔ تطهير، طهارت معصومان از هر رجس است.‏

‏٣ _ معناي آيهٔ تطهير اين نيست كه رجس آنان مانند خون و . . . پاك است.‏

‏٤ _ سعي كنيد در معارف عميق قرآن و عترت تدبر شود نه در اينگونه مسائل.‏

 

سؤال:  درباره حكم به نجاست چيزي، آيا يقين لازم است يا گمان غالب و ظاهر كفايت ميكند؟

جواب:  نجاست چيزي با يقين، اطمينان، شهادت دو عادل، اخبار صاحب يد و استصحاب، ثابت ميشود. صرف گمان يا مطلق ظهور حجت شرعي نيست.

 

.سؤال: در حكم به نجاست شيء، يقين لازم است يا گمان غالب و ظاهر نيز كفايت ميكند؟

جواب:  نجاست چيزي با يقين، اطمينان، شهادت دو عادل، اخبارِ صاحب يد و استصحاب ثابت ميشود.‏

 

سؤال: آيا الكل صنعتي كه براي مصرف در، ميز و صندلي به كار ميرود، پاك است؟

جواب:  پاك است تا زماني كه نجاست آن احراز شود.

 

سؤال: چه چيزهايي موجب جنابت در بانوان مي‌شود آيا خوش آمدن و سست شدن بدن و پرش بدن بدون آنكه ‏مني خارج شود غسل دارد يا خير؟

جواب:  الف _ خوش آمدن، سست شدن بدن مادامي كه مني خارج نشود موجب جنابت نيست.‏

ب _ دو چيز موجب جنابت زن مي‌شود يكي خروج مني و ديگري دخول.‏

سؤال: چه چيزهايي موجب جنابت در بانوان مي‌شود آيا خوش آمدن و سست شدن بدن و پرش بدن بدون آنكه ‏مني خارج شود غسل دارد يا خير؟

جواب:  الف _ خوش آمدن، سست شدن بدن مادامي كه مني خارج نشود موجب جنابت نيست.‏

ب _ دو چيز موجب جنابت زن مي‌شود يكي خروج مني و ديگري دخول.‏

 

سؤال: آيا اهل كتاب (يهوديان، مسيحيان، زرتشتيان و ارمنيها) نجس هستند؟

جواب: اهل كتاب ذاتاً پاكند و اگر در اثر آلوده شدن به چيزهاي نجس، متنجّس شوند، با تطهير پاك ميشوند.

 

سؤال: در صورت پاك بودن اهل كتاب، استفاده از پوست حيوانات حلالگوشت و غذاهاي آنان چه حكمي دارد؟

جواب:  الف) استفاده از غذاهاي اهل كتاب در صورتي كه به چيزهاي نجس، مانند شراب، گوشت خوك و ... آلوده نشده باشد، جايز است.

ب) اگر اهل كتاب حيوان حلالگوشت قابل ذبح را با نام خدا، رو به قبله ذبح كنند، حلال و پاك است.

 

سؤال: اگر فردي به حلال جنب شده باشد و عرق كند، لباسهايش نجس مي‌شود يا نه؟

جواب: عرق جنب از حلال پاك است.

 

سؤال: اگر در روزهاي هشت يا نُه عادتي ترشح كم‌رنگ ببينيم جزء عادت محسوب مي‌شود؟

جواب: اگر روزهاي هشتم و نهم از ايام عادت باشد، حيض محسوب است.

اگر بيش از ايام عادت باشد، بررسي شود، اگر تا ده روز قطع شود حيض است و اگر از ده روز بگذرد، تمام روزهايي كه بيش از عادت است استحاضه است و در مدت بررسي بايد احتياط نمود يعني وظيفه حال استحاضه را كه خواندن نماز و گرفتن روزه است انجام داد و آنچه بر حائض حرام است مانند دست زدن به خطّ قرآن و توقف در مسجد را ترك كرد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -