انهار
انهار

پاسخ به احکام

بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته
 
چند تذکر قبل از ارسال سؤال:
کاربر گرامی، قبل از تکمیل فرم ارسال سوالات شرعی، لطفا موارد زیر را در نظر داشته باشید.
 
(1) فقط سؤال از احکام ارسال کنید و قبل از ارسال سؤال؛ ابتدا به: «توضيح المسائل مراجع» يا «استفتائات مراجع» يا «آرشيو سؤالات احكام» یا «توضیح المسائل مرجع تقلیدتان» مراجعه کنيد اگر پاسخ خود را نیافتيد، آنگاه سؤالتان را ارسال كنيد بنابراین به سؤالهائی که پاسخ آن در رساله ها و بقیه کُتُب باشد پاسخگو نیستیم.
 
(2) به نامه های بدون سلام؛ پاسخ داده نمی شود زیرا آقا رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) می فرمایند: من بدأ بالكلام قبل السلام فلا تجیبوه. هر كه قبل از سلام شروع به حرف كند، جوابش را نده.
 
(3) البته پاسخ؛ فقط پاسخ مرجع تقلیدی هست که نام مبارکش در ذیل سؤال باشد که از رساله یا استفتائات و یا سایر کتب فقهی معظم له استفاده شده است؛ ولی اگر به هر دلیل؛ دسترسی یه منابع نداشته باشیم، پاسخ شفاهی دفتر مرجع محترم را می پرسیم و خدمت شما ارسال میکنیم.
 
(4) اگر پاسخ برخي از سؤالات به دليل مشكلات فني يا درج ايميل نادرست، برایتان ارسال نشد. با استفاده از کد رهگیری که بعد از ارسال درخواست برای شما ایجاد میشود، به جواب خود دسترسی پیدا کنید.
 
(5) حتمٱ فقط یک سؤال با نام یک مرجع ارسال کنید؛ لذا به سؤالهائی که تکرار شده و در هر بار نام مرجع فرق کرده پاسخ داده نمی شود و نه چند سؤال.
 
(6) حتماً فقط فتوای مرجعی را که از آن مرجع تقلید می کنید جویا شوید ولی اگر سؤالی به نام هریک از مراجع عظام تکرار و ارسال شود پاسخگوی هیچکدام نخواهیم بود.
 
(7) این سایت در حقیقت فقط منعکس کننده فتاوای مراجع عظام تقلید هست لذا لطفاً حتماً سؤالهای احکام شرعی ارسالی خود را بسیار کوتاه، گویا، شفاف و با ذکر نام مرجع تقلید ارسال کنید.
 
(8) حتماً از ارسال سؤالات غیر احکام؛ مانند: سؤالات قرآنی، تربیتی، اعتقادی، تفسیری، تاریخی، تحقیقاتی، پژوهشی، حدیثی تعبیر خواب و... و نیز احکام و موضوعات تخصصی و منازعات خودداری کنید {زیرا به هیچکدام پاسخ داده نخواهد شد}.
 
(9) پاسخ به سؤال {به شرط حیات و سلامتی و مسافر نبودن و جلسه و کلاس نداشتن و عذرهای موجّه دیگر} ممکن هست در همان لحظه ارسال سؤال باشد و اگر عذری باشد تا حداکثر 24 ساعت پاسخ ارسال می شود؛ البته اگر بعد از 24 ساعت پاسخی دریافت نکردید ممکن است به دلیل بیماری یا علّت خاصی، سؤال بی پاسخ مانده که پیشاپیش عذرخواهی می شود.
 
«سایت انهار» به سؤالات ذیل پاسخگو نمی باشد:
(1) سؤالاتی با ادبیات و الفاظ نامناسب، خلاف اخلاق، مبتذل و جنسی و موهن.
(2) سؤالات و راهنمائی در باره عقد موقّت دختر باکره (ولو رشیده!) و طلاق.
(3) سؤالاتی در باره حسابرسی خمس، اجازه مصرف و یا دستگردان.
(4) تعیین مقدار دیه.
(5) تعبیر خواب.
(6) سؤالات وسواسی، سؤالات فرضی و سؤالهای غیر محل ابتلا.
(7) سؤال در باره معرفی اعلم.
(8) سؤالات طولانی.
(9) سؤالاتی از مباحث علمی و تخصصی و استدلالی احکام.
(10) سؤالاتی در باره اشخاص، گروهها، مسائل نزاعی، قضائی.
(11) سؤالاتی که پاسخ آن، موجب نزاع و اختلافات خانوادگی یا اجتماعی.
(12) سؤالاتی که در تضاد با منافع انقلاب، کشور، منافع سیاسی یا منافع دینی یا برای سوء استفاده باشد.
 
کاربران بزرگوار، دقت بفرمائید:
اگر با پاسخگوئی با شرایظی که ذکر شد موافق هستید جهت ارسال سؤال به سایت انهار، فرم زیر را تکمیل و ارسال بفرمائید ولی اگر موافق نیستید حتماً از ارسال سؤال خود داری فرمـائید زیرا به آنها پاسخ داده نمی شود.


اطلاعات شخصی شما نزد ما محفوظ می ماند
  • نمونه: test@example.com
  • پاسخ به ایمیل شما ارسال میگردد. درصورتیکه ایمیل خود را اشتباه وارد کنید، پاسخ برای شما ارسال نمیشود.

نام مرجع تقلیدی که در حال حاضر از ایشان تقلید میکنید را انتخاب نمائید.

CAPTCHA code
حروف تصویر بالا را در کادر زیر وارد کنید.
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -