سؤال 301: آيا مشروبات الکلى نجس است؟
جواب: مشروبات مستکننده بنا بر احتياط نجس است.
سؤال 302: آب انگورى که با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى مستکننده نيست، چه حکمى دارد؟
جواب: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.
سؤال 303: گفته مىشود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يک يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مىماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟
جواب: اگر حبههاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، بهطورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبههاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.
سؤال 304: امروزه از الکل که در واقع مسکراست براى ساخت بسيارى از داروها بهخصوص داروهاى نوشيدنى، عطرها بويژه انواع ادکلنهايى که از خارج وارد مىشوند، استفاده مىکنند. آيا به افراد آگاه يا جاهل به مسأله اجازه خريد و فروش و استفاده و بهرهگيريهاى ديگر از آنها را مىدهيد؟
جواب: الکلهايى که معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مستکننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتى که با آنها مخلوط شدهاند اشکال ندارد.
سؤال 305: آيا استفاده از الکل سفيد براى ضد عفونى کردن دست و لوازم پزشکى مثل دماسنج و غير آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشکى و درمان توسط پزشک يا تيم پزشکى جايز است؟ الکل سفيد همان الکل پزشکى است که قابل نوشيدن هم هست، آيا نماز خواندن با لباسى که يک يا چند قطره از اين الکل بر آن ريخته شده، جايز است؟
جواب: اگر از الکلى باشد که در اصل مايع نيست، هرچند مستکننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسى که با اين الکل برخورد کرده صحيح است و احتياجى به تطهير ندارد. ولى اگر از الکل مايع بالاصالة و بر حسب تشخيص اهل فن مستکننده باشد، بنا بر احتياط نجس است و نماز با بدن يا لباسى که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهير است؛ ليکن استفاده از آن جهت ضد عفونى کردن ادوات پزشکى و مانند آن اشکال ندارد.
سؤال 306: مادهاى است به نام «کفير» که در صنايع غذايى و داروسازى کاربرد دارد. هنگام تخمير 5٪ يا 8٪ الکل در ماده بدست آمده بوجود مىآيد. اين مقدار الکل سبب هيچ نوع مستى در مصرف کننده نمىشود. آيا از نظر شرعى استفاده از اين ماده مانعى دارد يا خير؟
جواب: اگر الکل موجود در ماده بهدست آمده فىنفسه مستکننده باشد، بنا بر احتياط نجس و حرام است، هرچند به علت کمى آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولى اگر شک داشته باشيم که فىنفسه مستکننده و يا در اصل مايع است، حکم متفاوت مىشود.
سؤال 307: 1ـ آيا الکل اتيليک نجس است يا خير؟ (ظاهراً اين الکل در همه مست کنندهها وجود دارد و سبب مستى است).
2. ملاک نجس بودن الکل چيست؟
3. روشى که مستکننده بودن مشروب را ثابت کند، کدام است؟
جواب: 1. هر يک از اقسام الکل که مستکننده و در اصل مايع باشد، بنا بر احتياط نجس است.
2. ملاک نجاست الکل اين است که مستکننده و در اصل مايع باشد.
3. اگر خود مکلّف يقين نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمينان کافىاست.
سؤال 308: نوشابههاى موجود در بازار که بعضى از آنها مانند کوکاکولا و پپسى کولا و... در داخل توليد مىشوند و گفته مىشود که مواد اصلى آنها از خارج وارد مىگردد و احتمال دارد از الکل در آنها استفاده شده باشد، چه حکمى دارد؟
جواب: پاک و حلال است، مگر اين که مکلّف شخصاً يقين حاصل کند که آنها با الکل مست کنندهاى مخلوط اند که در اصل مايع است.
سؤال 309: آيا اساساً هنگام خريد مواد غذايى، لازم است تحقيق شود که فروشنده يا سازنده غير مسلمان کالا آنها را لمس کرده و يا در ساخت آنها الکل بکار برده است يا خير؟
جواب: سؤال و تحقيق لازم نيست.
سؤال 310: اينجانب اقدام به ساخت «اسپرى اتروپين سولفات» کردهام که الکل نقش اساسى در ترکيب فرمول دارويى آن دارد، بهطورى که اگر الکل به ترکيب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپرى ممکن نيست و از جهت عملى هم اين اسپرى ضد گازهاى شيميايى و جنگى اعصاب است که براى محافظت از نيروهاى اسلام در برابر آنها کاربرد دارد. آيا از نظر جنابعالى استفاده از الکل به ترتيب مذکور در صنعت داروسازى، شرعاً جايز است؟
جواب: اگر الکل مست کنندهاى باشد که در اصل مايع است، حرام و بنا بر احتياط نجس است، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هيچ يک از حالات اشکال ندارد