نماز با دندان مصنوعى نجس
سؤال86. اگر دندانهاى مصنوعى به واسطهى خون دهان یا به سبب دیگر نجس شده باشد، آیا شستن آن براى نماز لازم است؟
پاسخ: لازم نیست.
آمدن خون از دندان در حال نماز
سؤال87. اگر در حال نماز، از دندان نمازگزار خون بیاید، نمازش چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر ظاهر دهان پاک باشد، نمازش صحیح است.
خوندماغ شدن بین نماز
سؤال88. اگر کسى بین نماز خوندماغ شد، حکم نمازش چیست؟
پاسخ: اگر کمتر از درهم است مستثنى است و نماز او اشکال ندارد و اگر بیش از آن است و بدون به هم خوردن نماز مىتواند بین نماز محل نجاست را آب بکشد و تطهیر کند و یا اگر لباسش نجس شده، مىتواند آن را درآورد، همین کار را انجام دهد و نماز را تمام کند و در غیر این صورت باید نماز را بشکند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند.
خشک کردن خون آمپول با پنبه
سؤال89. بعد از آمپول زدن کمى خون مىآید. شخصى آن خون را با پنبه خشک کرده ولى فراموش کرده آنجا را تطهیر کند، آیا نمازش صحیح است؟
پاسخ: اگر کمتر از درهم بوده و آغشته به اَلکل هم نبوده است، نمازش صحیح است.
شکاک بودن نسبت به غذاى نجس
سؤال90. اگر کسى غذاى نجس خورده و بعدا بدون نیّت طهارت، در حمام، آب روى لبهاى او جارى شده باشد، آیا غسل و وضوى او صحیح است؟
پاسخ: بله، صحیح است.
نجس شدن دهان پس از پر کردن دندان
سؤال91. بعد از پر کردن دندان، دهانم نجس شده است، آیا براى نماز باید دهانم را آب بکشم؟ یا با همان وضع مىتوان نماز خواند؟
پاسخ: خیر لازم نیست.
مشکوک النجاسة
سؤال92. اگر شک کنیم پا نجس شده و فراموش کنیم، نمازهایى که خواندهایم چه حکمى دارد؟
پاسخ: صحیح است.
بیمار مبتلا به خونریزى زیر پوستى
سؤال93. بیمارى، مبتلا به خونریزى زیر پوستى مىباشد. گاهى به علل گوناگون خون از روى پوست جریان پیدا مىکند؛ تکلیف نماز او در حال خونریزى چیست؟
پاسخ: اگر ممکن است خود را تطهیر مىکند و نماز مىخواند وگرنه خون و نجاست بدن و لباس را کم مىکند و همانطور نماز مىخواند.
تکلیف مجروحینى که همواره از زخمشان خون مىآید
سؤال94. زخمهاى بدن مجروحین به گونهاى است که شبانهروز خون مىآید، این افراد براى نماز چه باید بکنند؟
پاسخ: تا ممکن است باید آن خون و محل آلوده شدن به آن را کم کنند و همانطور نماز بخوانند.
نماز خواندن با خون همورویید (بواسیر) داخلى یا خارجى
سؤال95. آیا با خون همورویید (بواسیر) داخلى یا خارجى مىتوان نماز خواند؟
پاسخ: اگر از بواسیرى که دانههاى آن بیرون نباشد، خونى به لباس یا بدن برسد، بنابر اظهر نمىتواند با آن نماز بخواند؛ مگر اینکه مضطر و مجبور باشد با همین لباس یا بدن نماز بخواند یا براى شخص او آب کشیدن یا تعویض آنها مشکل و سخت باشد. اما خون بواسیرى که دانههاى آن بیرون است و یا اینکه دانههاى آن در داخل است، ولى مثل بواسیرى که در بیرون است، بدن یا لباسش را نجس مىکند، بدون اشکال نماز خواندن با آن جایز است.
جوشها و تاولهایى که باعث ایجاد لکه خون در لباس مىشوند
سؤال96. برخى تاولها و جوشهاى بدن، باعث ایجاد لکههاى خون در لباس مىشوند. نماز خواندن با این قبیل لباسها چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر به گونهاى است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن آن براى بیشتر مردم سخت است، تا وقتى که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است، مىتواند با آن خون نماز بخواند، و اگر طورى است که براى مردم آب کشیدن آن سخت نیست، ولى براى شخص او سخت و مشکل است، صحت نماز با این لباس یا بدن نیز خالى از وجه نیست؛ و هم چنین است آبى که با خون بیرون آمده یا دوایى که روى زخم گذاشتهاند نجس شده و در بدن یا لباس او باشد.
چند لکه خون که مجموعا از درهم بیشتر است
سؤال97. اگر در روى بدن یا لباس چندین لکّهى خون باشد که هر کدام از مقدار یک درهم کمتر، ولى مجموعا از مقدار درهم بیشتر است، آیا نماز خواندن با آنها اشکال دارد؟
پاسخ: بله، اشکال دارد و باید آنها را تطهیر کرد.(مسأله 720 رساله)
نماز خواندن با لباس آغشته به خون شهید
سؤال98. آیا با لباسى که به خون شهید آغشته شده است، نماز خواندن جایز است؟
پاسخ: خیر، مگر کمتر از درهم باشد.
خون داخل بینى که بیرون نمىآید
سؤال99. خون داخل بینى که بیرون نمىآید، ولى با آیینه دیده مىشود، آیا براى نماز اشکال دارد؟
پاسخ: خیر.
خونى بودن داخل دهان
سؤال100. آیا اگر داخل دهان خونى باشد، مىتوان با آن نماز خواند؟
پاسخ: بله، مىتوان.
کسى که محل غائط، خود را با پارچه تمیز مىکند
سؤال101. اگر کسى به علّتى بعد از بول خود را بشوید و با پارچهاى محل غایط خود را تمیز کند، آیا مىتواند نماز بخواند؟
پاسخ: بله، مىتواند.
شخصى که هر شب محتلم مىشود
سؤال102. شخصى به علت بیمارى، هر شب محتلم مىگردد و قادر نیست هر روز غسل کند و لباس خود را تطهیر نماید، آیا مىتواند با تیمم و لباس نجس نماز بخواند؟
پاسخ: تا ممکن است باید غسل کند و با لباس پاک نماز بخواند.
تعویض لباس بعد از جنابت از حرام براى نماز
سؤال103. کسى که بعد از جنابت از حرام لباس دیگرى بپوشد، نماز با آن چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
رسیدن عرق جنب از حرام به بدن دیگرى
سؤال104. آیا اگر عرق جنب از حرام در اثر ملاقات به بدن فرد دیگرى برسد، آن فرد دیگر مىتواند با آن نماز بخواند؟
پاسخ: بعداز خشک شدن مىتواند نماز بخواند.
کسى که ادرار یا مدفوع او غیر ارادى است
سؤال105. کسى که ادرار و مدفوع او غیر ارادى است، با توجه به این که هر لحظه امکان خروج ادرار یا مدفوع از او هست و اطراف عورتین و لباس او اکثرا نجس است، چگونه نماز بخواند؟
پاسخ: به مسایل 312 به بعد در رساله به خصوص مسأله 318 رجوع شود.
افرادى که محل خروج مدفوع را با عمل جراحى بستهاند.
سؤال106. بیمارانى عمل جراحى رودهى بزرگ انجام داده و محل خروج مدفوع را بستهاند و مدفوع توسط کیسهاى جمعآورى مىشود. تکلیف این افراد در موقع نماز چیست؟
پاسخ: خود را تطهیر کنند و نماز بخوانند و اگر جایى از ظاهر بدن نجس نمىشود، به همان حال نماز بخوانند.
عدم دسترسى به آب جهت تطهیر بدن و لباس
سؤال107. ما تعدادى از کارگران معدن هستیم که از صبح تا غروب آفتاب در معدن مشغول به کاریم. دستشویىهایى که آنجا قرار دارند فاقد آب هستند. بنابراین بدن و لباسمان پاک نیست. بفرمایید تکلیف ما نسبت به اداى نماز، چگونه است؟
پاسخ: تا ممکن است باید آبى براى تطهیر پیدا کنید و اگر ممکن نیست، سعى کنید لباستان نجس نشود، به این که با پارچهاى مخارج بول را خشک کنید و با همان حال نماز بخوانید.
حکم لباس نمازگزار
سؤال108. ترشحاتى که از کف وضوخانه به لباس مىرسد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: پاک است.
آبى که هنگام شستن محل بول و غایط به لباس ترشح مىکند
سؤال109. گاهى اوقات انسان احتمال مىدهد هنگام شستن محل بول و غایط، آب به لباسش ترشح نموده است، آیا نماز خواندن با آن لباس درست است؟
پاسخ: اشکال ندارد.
الکلى که موقع تزریق استفاده مىشود
سؤال110. براى تزریق آمپول، به موضع، کمى الکل مىزنند، آیا موقع نماز باید این الکل را بشوییم؟
پاسخ: احتیاطا باید تطهیر شود.
استفاده کردن از عطرهاى حاوى الکل
سؤال111. اگر نمازگزار از عطرهاى حاوى الکل استفاده کرده باشد، مىتواند نماز بخواند؟
پاسخ: احتیاط در اجتناب است.
بیرون آوردن لباس نجس هنگام قرائت امام
سؤال112. اگر کسى در نماز جماعت (موقعى که امام حمد و سوره مىخواند) متوجه شود لباسش نجس است و لباس نجس را در حال نماز بیرون بیاورد، آن مقدار از نماز که با لباس نجس خوانده شده چه حکمى دارد؟
پاسخ: بر طبق مسألهى 675 رساله عمل کند.
نماز در جامهى نجس، به خیال این که طاهر است
سؤال113. اگر کسى به خیال این که جامهى پاک پوشیده است نماز بخواند و بعد متوجه شود که لباسش نجس بوده است، آیا نمازش صحیح است؟
پاسخ: اگر جاهل بوده است، اعاده ندارد. به خلاف نسیان و فراموشى نجاست لباس که باید در وقت اعاده کند و در خارج از وقت نماز را قضا نماید (مسأله 673 و 674 رساله)
رنگ نجاست
سؤال114. اگر روى لباس لکهى کمرنگى از خون حیض باشد که با چند بار شسته شدن از بین نرود، نماز خواندن با آن لباس چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر صرف رنگ باشد، مانعى ندارد.
نجس بودن دست و پاى مصنوعى
سؤال115. آیا نجس بودن دست یا پاى مصنوعى خللى به نماز وارد مىکند؟
پاسخ: خللى وارد نمىکند.
سؤال116. اگر مادرى بچهى خود را که بدن او نجس است در حال نماز در آغوش بگیرد، آیا نمازش اشکال دارد؟
پاسخ: اگر عین نجس در بدن بچه باشد، احوط اجتناب از آن است و اگر عین نجس در او نباشد، بنابر اقوى اشکال ندارد.
جوراب و کمربند نجس
سؤال117. در رساله هست که اگر چیزهایى مثل جوراب و کمربند و... نجس شود عیب ندارد. آیا مراد نجس شدن به هر نوع نجاستى است یا فقط خون زخم مىباشد؟
پاسخ: بین نجاسات فرقى در این جهت نیست.
حمل کردن دستمال نجس در هنگام نماز
سؤال118. اگر شخصى دستمال کوچکى که پوشانندهى عورت نباشد و آغشته به خونهاى سهگانهى زنانه است همراه داشته باشد، آیا نماز خواندن با آن جایز است؟ و اگر آغشته نباشد و فقط به آن خونها نجس شده باشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: معفوّ است اگر متنجّس باشد، به خلاف صورتى که عین نجس به همراه نمازگزار باشد، که مورد احتیاط است.
اگر تعویض لباس نجس موجب ضرر باشد
سؤال119. کسى که لباسش نجس شده و عوض کردن آن ممکن است موجب خونریزى یا ضررى بشود، آیا جایز است با همان لباس نمازش را بخواند؟
پاسخ: اگر تبدیل آن ضررى یا حرجى است، اشکال ندارد.
نجس بودن ملحفه یا وسایل پزشکى
سؤال120. بیمارانى که ملحفه و لباس و وسایل پزشکى همراهشان نجس است و یا احتمال نجاست در آنها داده مىشود و تعویض آنها نیز برایشان غیر ممکن است، نماز خواندن در آنها چه حکمى دارد؟
پاسخ: در فرض سؤال که ممکن نیست یا حرج شخصى دارد، در آن مقدارى که ممکن نیست یا حرج دارد، نماز صحیح است، و بقیّه را از تن بیرون آورد، و این در خصوص لباس است نه زیرانداز یا وسایل که اشکال ندارد.
تذکّر به نجاست لباس نمازگزار
سؤال121. اگر همسر انسان ندانسته با لباس نجس نماز بخواند، آیا لازم است به او گفته شود؟
پاسخ: لازم نیست.
لباس نجسى که بعد از شستن هنوز نجس مانده است
سؤال122. کسى لباسش را که نجس بوده شست و یقین به پاک بودن آن کرد، بعد از نماز خواندن با آن فهمید که پاک نشده، آیا نمازش صحیح است؟
پاسخ: بله، صحیح است.
عدم وقت کافى جهت تطهیر بدن و لباس نجس
سؤال123. اگر بدن و لباس نجس باشد و اگر اقدام به تطهیر کنیم نماز قضا مىشود، وظیفه چیست؟
پاسخ: با همان بدن نماز بخواند، ولى اگر ساتر عورت دارد لباس را بیرون آورد و اگر ساتر عورت ندارد با همان لباس و یا به صورت عریان نماز بخواند و احتیاطا پس از آن باز نمازش را بخواند.
مشکوک بودن نجاست لباس
سؤال124. اگر نجس بودن لباس مشکوک باشد، نماز در آن چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
حداکثر میزان نجاست بخشیده شده در بدن یا لباس نمازگزار
سؤال125. تا چه میزان نجاست در بدن یا لباس، هنگام نماز اشکال ندارد؟
پاسخ: خون به مقدار کمتر از یک بند انگشت (سر انگشت) استثنا شده است، البته به شرطى که خون نجس العین ـ مثل سگ و خوک ـ یا دماء الثلاثه ـ مثل حیض ـ نباشد و مواردى دیگر نیز استثنا شده است. (مسایل 712 و بعد آن در رساله)
شخصى که نمىداند کدام یک از دو لباسش نجس است
سؤال126. شخصى مىداند یکى از دو لباسى که در اختیار دارد نجس است ولى نمىداند کدام یک نجس و کدام یک پاک مىباشد، آیا راه حلى وجود دارد که او مطمئن شود نمازى که خوانده صحیح است؟
پاسخ: چنان چه وقت دارد باید با هر دو لباس نماز بخواند، ولى اگر وقت تنگ است، با هر کدام نماز بخواند کافى است.
اندازهى دستمال نجسى که مىتواند همراه نمازگزار باشد
سؤال127. آیا میزانى براى بزرگى دستمال نجسى که مىتواند همراه نمازگزار باشد، تعیین شده است یا نه؟
پاسخ: به مقدار کمتر از پوشاننده عورت باشد.
عدم وقت کافى جهت غسل و تطهیر لباس
سؤال128. شخصى نزدیک صبح جنب شده و زمانى که از خواب بیدار مىشود مىبیند وقت غسل و تطهیر کردن ندارد، لذا بدل از غسل تیمم مىکند، آیا مىتواند با همان لباس نماز به جاى آورد؟
پاسخ: اگر ساتر و پوشاننده عورت پاک دارد، آن لباس نجس را باید بیرون آورد و در غیر این صورت با همان لباس نماز بخواند و آن نماز را بعدا دوباره احتیاطا بخواند
در آغوش گرفتن بچهاى که بدن او نجس است در حال نماز