انهار
انهار
مطالب خواندنی

ترک طلا برای مردان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

منظور از طلا چیست

سؤال145. این که گفته‏اند لباس نمازگزار مرد از طلا نباشد، آیا منظور طلاى زرد است و یا طلاى سرخ و سفید را هم شامل مى‏شود؟ و آیا رنگ طلا شرط است یا ذات طلا ملاک مى‏باشد؟

پاسخ: ذات طلا شرط است که نباشد هر چند با مخلوط کردن با چیز دیگر رنگش تغییر کرده، ولى مستهلک نشده و طلا بر آن صدق مى‏کند و طلا غیر از پلاتین است.

مردى که با طلا نماز خوانده

سؤال146. مرد جاهل مقصّرى با لباس زرباف نماز خوانده است، نماز او چه حکمى دارد؟

پاسخ: باید نمازش را قضا کند.

همراه داشتن زیور آلات طلا به قصد امتحان کردن یا نگهدارى موقت

سؤال147. اگر زیورآلات طلا مانند گردن‏بند و ساعت و... همراه مرد نمازگزار باشد، به گونه‏اى که او فقط قصد امتحان کردن یا نگهدارى موقّت آن‏ها را داشته باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر صدق پوشیدن مى‏کند، نماز با آن باطل است، (به مسأله‏ى 702 رساله رجوع شود).

همراه داشتن سکه طلا در نماز

سؤال148. همراه داشتن سکه طلا در نماز چه حکمى دارد؟

پاسخ: اشکالى ندارد.

نماز خواندن ورزشکاران با مدال طلا

سؤال149. مدال‏هاى طلایى که ورزشکاران مى‏گیرند و به گردن مى‏اندازند، چه حکمى دارد؟ آیا با آن حال مى‏توانند نماز بخوانند؟

پاسخ: به گردن آویختن آن حرام و نماز با آن باطل است. (مسأله‏ى شماره‏ى 702 رساله).

دندان طلاى مردان

سؤال150. آیا استفاده از دندان طلا براى مرد صحیح است. آیا با آن دندان مى‏تواند نماز بخواند؟

پاسخ: اشکال ندارد. (مسأله‏ى 702 رساله).

استفاده از روکش طلا براى اصلاح و ترمیم دندان

سؤال151. اگر استفاده از روکش طلا براى دندان، جهت ترمیم و اصلاح دندان باشد، نماز خواندن با آن اشکال دارد؟

پاسخ: خیر اشکال ندارد.

عینک با دسته‏ى طلا

سؤال152. عینکى که دسته‏ى آن طلا و یا مخلوط به طلا است، استفاده‏ى آن براى مرد و نماز خواندن با آن چه صورتى دارد؟

پاسخ: استفاده‏ى مرد از آن حرام است، و بطلان نماز با آن خالى از وجه نیست.

فرق پلاتین و طلاى سفید

سؤال153. آیا پلاتین همان طلاى سفید است؟ حکم نماز مرد در حالى که آن دو را به همراه دارد چیست؟

پاسخ: پلاتین غیر از ماده‏ى طلا است؛ لذا براى مرد حلال است و نماز با آن هم اشکال ندارد ولى طلاى سفید حرام و نماز با آن هم باطل است.

طلاى سفید

سؤال154. آیا استفاده کردن مرد از طلاى سفید، نه پلاتین، شرعا اشکال دارد یا نه؟

پاسخ: طلاى سفید اگر همان طلا است و از جهت مخلوط شدن رنگش سفید شده، همان حکم طلا را دارد که بر مرد حرام است.

آمیخته کردن مقدار اندکى طلا با پلاتین

سؤال155. براى این که پلاتین قابلیت تبدیل شدن به انگشترى را داشته باشد، مقدارى طلا با آن آمیخته مى‏کنند به طورى که طلا در پلاتین مستهلک مى‏شود. آیا استفاده مرد از این انگشترى و نماز خواندن با آن جایز است؟

پاسخ: اگر صدق پوشیدن و به دست کردن طلا نکند، اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -