انهار
انهار
مطالب خواندنی

وجود مانع درغسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
وجود مانع درغسل
اثر خودکار در غسل
سؤال826. اگر هنگام غسل در جایى از بدن، اثر خودکار وجود داشته باشد، مانع رسیدن آب محسوب مى شود؟
پاسخ: با فرض این که جرمیّت نداشته باشد، مانع نیست.
اثر گچ یا صابون در اطراف ناخن بعد از غسل
سؤال827. حکم اثر گچ یا صابونى که بعد از غسل در اطراف ناخن ها مشاهده مى شود چیست؟ اگر این اثر در حمام هنگام غسل مشاهده نمى شود، امّا بعد از غسل دیده مى شود تکلیف چیست؟
پاسخ: اگر صرفا رنگ سفید مربوط به گچ یا صابون است، اشکالى ندارد اما اگر جرمى است که عرفا مانع رسیدن آب به پوست و ناخن مى شود، باید برطرف گردد.
توجه به وجود مانع بعد از غسل
سؤال828. اگر بعد از غسل، انسان متوجه شود لایه اى از رسوبات نوره روى ناخن اوست چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر داراى جرم بوده و عرفا مانع رسیدن آب به ناخن بوده باید مجددا غسل را تکمیل نماید؛ اما مجرد رنگ باقى مانده بدون جرم اشکالى ندارد.
غسل با موهاى ژل زده
سؤال829. در هنگام وضو و غسل اگر موهاى سر ژل زده شده باشند، وضو و غسل چه حکمى دارد؟
پاسخ: موهایى که تابع پوست به حساب نیاید، در غسل لازم نیست شسته شود و آب به پوست برسد کافى است و توضیح بیشتر در مسأله ى 376 رساله داده شده است.
چرک در ناف
سؤال830. اگر داخل ناف کمى چرک باشد و برطرف کردن آن مشکل باشد، آیا غسل صحیح است؟
پاسخ: به مسأله ى 372 و 342 رساله رجوع شود.
دیدن سرمه در چشم بعد از غسل
سؤال831. اگر بعد از غسل متوجه شویم که مقدارى سرمه لاى مژه هاى ما وجود داشته است، آیا غسل باطل است؟
پاسخ: اگر سرمه چرب باشد به گونه اى که عرفا مانع حساب شود و خارج از چشم کشیده شده باشد نه داخل آن و نیز یقین داشته باشد که قبل از غسل وجود داشته، باید غسل را اعاده نماید.
تمیزى بدن در غسل و وضو
سؤال832. مقصود از تمیز بودن بدن در غسل و وضو چیست؟
پاسخ: مقصود آن است که اولاً بدن پیش از غسل از نجاسات پاک باشد و ثانیا مانعى از رسیدن آب به بدن نباشد.
لایه ى روغنى در گوش هنگام غسل
سؤال833. در هنگام غسل احساس مى شود یک لایه ى روغنى داخل گوش است، حکم آن چیست؟
پاسخ: شستن داخل سوراخ گوش لازم نیست.
خال کوبى
سؤال834. آیا خال کوبى در اعضا، مانع غسل است؟
پاسخ: مانع نیست.
استعمال مواد مصنوعى
سؤال835. آیا استعمال مواد مصنوعى براى حالت دادن به مژه ها، در وضو و غسل اشکال ایجاد مى کند؟
پاسخ: اگر آن مواد داراى جرم باشد و مانع رسیدن آب به پوست و موى مژه باشد، باید آن را برطرف کرد و شستن مویى که تابع پوست نیست در وضو لازم است به خلاف غسل.
لاک ناخن
سؤال836. آیا لاک ناخن مانع از انجام غسل است؟
پاسخ: مانع است و لازم است پیش از غسل برطرف شود.
حنا کردن
سؤال837. آیا حنا مانع از وضو و غسل مى شود؟
پاسخ: اگر پس از شستن خود حنا، رنگ آن باقى مانده است، مانع از غسل و وضو نیست.
چرک لاى موهاى بدن
سؤال838. گاهى در موهاى بدن مثل زیر بغل مشاهده مى شود یک لایه ى چرک مانند آن را فرا گرفته است. آیا در غسل، مانع به حساب مى آید؟
پاسخ: مانع باید عرفیت داشته باشد و شستن موهاى بلند لازم نیست و شستن پوست کافى است.
چروک هاى پوستى در کهولت
سؤال839. در اثر کهولت سن یا بعضى از عوارض جسمى، قسمتى از ظواهر بدن به وسیله ى قسمتى دیگر پوشیده مى شود، آن قسمت ها باید چگونه غسل شود؟
پاسخ: ظاهرا باید به تمام آن قسمت ها آب برساند، مادامى که باطن حساب نشود.
چربى بدن
سؤال840. در غسل کردن چربى اى که از خود طبیعت پوست سر است، آیا مانع حساب مى شود؟
پاسخ: مانع محسوب نمى شود.
گمان به بودن مانع هنگام غسل
سؤال841. اگر مدّتى غسل مى کرده، سپس گمان پیدا کرده که در هنگام غسل مانعى وجود داشته است ـ چون نمى دانسته که باید ناف را از چرک هاى آن تمیز کند ـ و نوعا گمان به وجود چرک در ناف هست، آیا غسل هایى که در مدّتى طولانى این چنین انجام داده باطل بوده است؟
پاسخ: در غسل، ظاهر ناف باید شسته شود و آن هم شسته شده و داخل آن واجب نیست شسته شود. بلى هر مقدار که شک دارد جزو ظاهر حساب مى شود یا باطن احتیاط این است که بشوید تا جایى که سابقا باطن یقینى نبوده است، و در فرض سؤال تا وقتى که اطمینان به وجود مانع نباشد، به حکم فراغ، غسل محکوم به صحّت است.
دیدن مانع بعد از غسل
سؤال842. اگر مدّتى بعد از غسل دیدیم که مانعى روى بدن وجود دارد وظیفه ى ما چیست؟ آیا مى توانیم بگوییم انشاءاللّه  بعد از غسل ظاهر شده است؟
پاسخ: اگر احتمال بدهد که بعدا پیدا شده، محکوم به صحّت است.
مهلت برداشتن مانع و تکمیل غسل
سؤال843. شخصى که غسل کرده اگر مانع دید تا چه وقت مى تواند مانع را بردارد و همان غسل را تکمیل کند؟
پاسخ: تا زمانى که حدث اصغر از او سر نزده، مى تواند و پس از آن محلّ، احتیاط کردن است به این نحو که غسل را دو مرتبه به صورت کامل انجام دهد و براى نماز و کارى که براى آن وضو لازم است، وضو بگیرد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -