انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١استمنا از نظر قرآن و حدیث

سؤال: آیا استمنا کردن گناه دارد؟
لطفا جواب خود را با ذکر آیه یا حدیث بفرمایید

جواب:استمناء حرام است. آیهء شریفهء (والذین لفروجهم حافظون الاّ علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم) و همچنین روایتی که در باب حدود وارد شده که حضرت علی علیه السلام جوانی را که مرتکب این کار شده بود تعزیر نمود.

٢خروج منی بر اثر صحبت تلفنی با همسر

سؤال: اگر مرد به مدت طولانی از همسرش بعلت شغلی دور باشد صحبتهای تلفنی عاشقانه با همسرش که حتی ممکن است منجر به خروج منی شود حکم استمنا دارد یا خیر؟

جواب:چنانچه موجب خروج منی شود حکم استمناء را دارد و جایز نیست.

 

٣استمنا با تخیل

سؤال: آیا استمنا با تخیّل امکان پذیر است و در صورتى که آبى از انسان خارج شود چه حکمى دارد؟

جواب:استمنا با تخیّل کاملا امکان پذیر است ولى اگر آب مشکوکى خارج شود که علامات منى را ندارد یا فقط بعضى از علایم را دارد منى محسوب نمى شود.

 

٤استمنا برای فرار از زنا

سؤال: اگر انسان مجبور شود براى نجات از زنا استمنا کند، آیا این عمل جایز است؟

جواب:راه نجات از گناه، گناه دیگر نیست. باید به فکر ازدواج باشد و یا از طریق روزه و ورزش و مانند آن خود را از گناه بازدارد و به گناه دیگرى پناه نبرد.

 

٥افکاری که سبب تحریک جنسی می شود

سؤال: اینجانب روانپزشک هستم و در شیراز طبابت می کنم خانمی به من مراجعه کرده و می گوید گاهی اوقات افکار مزاحمی دارد که سبب تحریک جنسی او می گردد (فقط تحریک) گویا با دفتر حضرتعالی تماس تلفنی برقرار کرده و به او گفته اند که با تحریک شدن غسل بر ایشان واجب می گردد آیا صحیح است؟

جواب:چنانچه همزمان با رسیدن به اوج لذت جنسی رطوبتی از وی خارج شود حکم منی را دارد و غسل واجب می شود و اگر خدا نکرده با خود کاری کند که چنین حالتی ایجاد شود استمناء است و حرام است.
ولی اینگونه افراد ممکن است گرفتار وسوسه باشند، افراد وسواسی، نه علم آنها معتبر است و نه شک آنها، یعنی نباید اعتنا به علم و شک خود کنند.

٦دلیل حرمت استمنا

سؤال: میخواستم بدانم بر چه اساسی استمنا ممنوع است؟آیا به نظر شما نمی تواند راهی مناسب برای تخلیه فشارهای جنسی آن دسته از جوانانی باشد که فعلا امکان ازدواج را ندارند .

جواب:دلیل حرمت استمنا روایات متعدد و ضررهای فراوان جسمی و روحی ناشی از آن است که مشروح آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته ایم.

٧غسل باآب سرد توسط جنب از استمناء

سؤال: آیا این راست است که غسل بعد از استمناء باید با آب سرد انجام شود؟

جواب:لزومی ندارد.

 

٨خروج منی بر اثر گفت وشنود حرفهای عاشقانه

سؤال: اگر حرف های عاشقانه با همسر شرعی چه بصورت تلفنی یا از طریق sms یا حضوری موجب خروج منی شود حکم استمنا خواهدداشت یا نه ؟

جواب:در صورتیکه حضوری باشد اشکالی ندارد اما در صورتیکه غیر حضوری باشد و منجر به خروج منی شود جایز نیست.

 

٩حرمت استمنا از نظر عقل و شرع

سؤال: متاسفانه دچار عادت استمنا میباشم واحساس گناه نیز می کنم، چون گناه دارد ولی نمی توانم بر آن فائق شوم واز طرفی روان پزشک میگوید این حکم دیگر قدیمی شده این برای آن زمانی بود که مردها زود ازدواج می کردند و مشکل زن گرفتن نبود پس الان که امکان زن گرفتن وآمیزش نیست مناسب نیز هست واصلا بد نیست وضرری ندارد چون این عمل دقیقا مثل آمیزش جنسی است حتی اگر فرد در آمیزش طبیعی دارای مشکل شد این عمل را مفید وبا عث رشد می داند که از لحاظ علمی نیز ثابت شده است به نظر شما حکم شرعی در این مورد چیست؟

جواب:استمنا طبق آیات قرآن و روایات معصومین و حکم عقل حرام و از گناهان کبیره است و عوارض نامطلوبی در دنیا و در جهان آخرت دارد. شرح این مطلب و راه های مبارزه با آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته ایم.

١٠جلوگیری از خروج منی هنگام استمنا

سؤال: می دانم که استمنا گناهی کبیره است ولی آیا پس از استمنا و جلوگیری از خروج منی آیا غسل واجب است یا خیر؟

جواب:در صورتی که منی خارج نشود غسل واجب نیست.

١١جلوگیری از خروج منی هنگام استمنا

سؤال: می دانم که استمنا گناهی کبیره است ولی آیا پس از استمنا و جلوگیری از خروج منی آیا غسل واجب است یا خیر؟

جواب:در صورتی که منی خارج نشود غسل واجب نیست.

١٢خارج کردن منی هنگام ضرورت

سؤال: خارج کردن منى به وسیله استمنا در صورتى که باقى ماندن آن در بدن ضرر داشته باشد چه حکمى دارد؟

جواب:در صورتى که واقعا ضرورتى باشد حرام نیست.

١٣مضرات خود ارضایی (استمنا)

سؤال: گفته مى شود: «استمنا به خودى خود ضررى ندارد، بلکه بر اثر تلقین افراد باعث ضررهایى مى شود.» آیا این، سخن صحیحى است؟

جواب:با توجّه به این که استمنا یک نوع ارضاى غیر طبیعى است، زیانبار بودن آن امر واضحى مى باشد. به علاوه، افراد متعدّدى به ما مراجعه کرده و گفته اند: «هرگز فکر نمى کردیم استمنا ضررى داشته باشد، ولى ناگهان خود را با آثار شوم آن روبه رو دیدم.» و این بهترین دلیل است بر این که ترس عامل اصلى این زیانها نیست; البتّه ترس آنها را تشدید مى کند. این نکته نیز حائز اهمیّت است که زیانهاى استمنا، مخصوصاً در جوانان، پس از ترک آن تدریجاً از بین مى رود. مهمّ آن است که زود بیدار شوند و آن را ترک کنند.

١٤استمنا با اجازه همسر

سؤال: کسى که زن دارد،با اجازه زنش استمنا مى کند آیااین استمنا حرام است؟

جواب:اگر استمنا از طریق ملاعبه با همسر بوده باشد اشکالى ندارد، امّا اگر با خودش استمنا کند حرام است خواه به رضایت زن باشد وخواه نباشد.

١٥استمتاع ذهنی از همسر

سؤال: آیا اگر شخصی در ذهن خود از همسرش یاد کند و استمتاع نماید البته آن هم در ذهن خود و از او منی خارج شود آیا این کار درحکم استمناء است یا خیر و حرام است یا نه ؟

جواب:این کار استمناء محسوب می شود و حرام است.

١٦استمنا برای آزمایش اسپرم

سؤال: آیا آزمایش اسپرم، که با استمنا حاصل مى شود و براى ازدواج در بعضى از موارد لازم مى باشد، جایز است؟

جواب:گرفتن اسپرم براى آزمایش از طریق استمنا، تنها در صورت ضرورت جایز است.

١٧عمل استمنا بدون خروج منی

سؤال: این جانب در گذشته به عمل شنیع استمنا مبتلا بودم ولی این عمل را به گونه ای انجام می دادم که با فشار اجازه نمی دادم که منی از من خارج شود و بنا به متن رساله ی شما که درج شده بود که در صورتی که منی از انسان خارج نشود لازم نیست که حتما غسل را انجام دهیم به این جهت برای انجام نماز و سایر مسایل شرعی پس از انجام این عمل شنیع غسل را انجام نمی دادم حال می خواستم تکلیف نماز ها و روزه های انجام شده در قبل را بدانم.

جواب:در صورتیکه به هر علتی منی خارج نمی شده غسل واجب نبوده و اعمالتان صحیح است.

١٨استمنا با فکر کردن به همسر

سؤال: حکم استمنا با فکر کردن به همسر شرعی چیست؟

جواب:حرام است.

 

19 – کسی که سهواً در حال روزه استمناء کرده

سؤال: اگر کسی روزه قضا بگیرد و بعد از ظهر همان روز فراموش کند که روزه است و خود ارضایی کند حکم این روزه چیست؟

جواب:در فرض سوال، روزه صحیح است اما مرتکب معصیت بزرگی شده است.

20– اسمتناء روزه دار پس از احتلام در خواب

سؤال: اگر شخص روزه داری بعد از نماز صبح محتلم شد و سپس قبل از غسل با خود بازی کند و برای بار دوم از او منی خارج شود روزه او چه حکمی دارد ؟

جواب:روزه او باطل است و علاوه بر قضا کفاره جمع دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -