همراه بودن اشیاى غصبى
سؤال129. اگر چیز غصبى مانند دستمال و مانند آن همراه نمازگزار باشد، آیا موجب بطلان نماز او مىشود؟
پاسخ: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند، بنابر اظهر نمازش صحیح است، اگرچه با علم به غصبیّت احتیاط در اعاده است.
نماز خواندن با لباس غصبى از روى فراموشى یا جهل به مسایل
سؤال130. اگر کسى از روى فراموشى یا جهل به مسأله با لباس غصبى نماز بخواند، نمازهایش چه حکمى دارد؟
پاسخ: در صورت فراموشى، نمازش صحیح است ولى در صورت جهل به مسأله؛ اگر جهل او به جهل به حکم وضعى برگردد، احتیاط لازم است وگر نه نماز صحیح است.
هدیه لباس از طرف افرادى که وجوهات پرداخت نمىکنند
سؤال131. اگر از طرف اشخاصى که اهل پرداخت وجوه شرعیه نیستند، لباسى برایمان هدیه آورده باشند، مىتوان با آن لباس نماز خواند؟
پاسخ: تا علم به تعلق خمس به عین آن لباس نباشد، مىتوان با آن نماز خواند و در آن تصرف نمود.
فراموش کردن برگرداندن لباس به صاحبش
سؤال132. کسى در زمان حیات خود لباسى را به فقیرى که لباس پاک نداشته، داد تا نماز بخواند. او لباس را نبخشیده بود، اما آن شخص فراموش کرد لباس را برگرداند و مدتى با آن نماز خواند. اکنون که جهت برگرداندن لباس مراجعه مىکند متوجه مىشود آن فرد، فوت نموده است. تکلیف نمازهایى که او با آن لباس خوانده چیست؟
پاسخ: نمازهاى او در حال نسیان و فراموشى صحیح بوده است.
شخصى که شک دارد لباسش غصبى است؟
سؤال133. اگر شخصى نداند لباسش غصبى است یا به غصبى بودن لباس شک داشته باشد، براى نماز چگونه عمل کند؟
پاسخ: نماز با آن لباس صحیح است.
نماز خواندن در لباس خریدارى شده از سارق
سؤال134. آیا خواندن نماز با لباسى که از دزد خریدارى شده است، اشکال دارد؟
پاسخ: اگر بداند آن لباس دزدى است، نماز اشکال دارد.
نماز با انگشترى که با پول غصبى خریدارى شده
سؤال135. آیا نماز با انگشترى که با پول غصبى خریدارى شده، صحیح است؟
پاسخ: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند بنابر اظهر صحیح است، اگرچه احتیاط در اعاده است. بله، اگر معامله به ذمّه باشد و با این پول طلب خود را پرداخت کرده باشد، انگشترى غصبى نیست.
لباسى که خمس و زکات دارد
سؤال136. آیا مىتوان با لباس فرد دیگرى که خمس و زکات آن را نداده است، نماز خواند؟ و اگر بعد از نماز بفهمیم، آیا باید نماز را قضا کنیم؟
پاسخ: اگر نمىدانستهاید، نماز صحیح است
لباسهاى کسى که خمس مالش را نمىدهد
سؤال137. کسى که خمس نمىدهد و سال خمسى براى خود معین نکرده است، آیا با لباسى که مىخرد نمازش صحیح است؟
پاسخ: به مسألهى 691 رساله رجوع شود. بله، اگر بر ذمّه بخرد، نمازش صحیح است.
استفادهى زوجهى ناشزه (نافرمان) از لباسى که شوهر به او داده
سؤال138. زنى که ناشزه (نافرمان) شده، در صورتى که در خانه شوهر یا لباسى که شوهر در اختیار او گذاشته، نماز بخواند؛ آیا نمازش صحیح است؟
پاسخ: تا یقین به عدم رضایت شوهر ندارد، اشکال ندارد.