انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام بانوان

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: در استحاضه قلیله، آیاباید قبل نماز غسل کرد؟ و از کجا باید تشخیص داد استحاضه قلیله یا کثیره؟
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی بهجت (قدّس سرّه)
پاسخ: استحاضه سه قسم است: قلیله، متوسطهو کثیره.
استحاضه قلیله آن است که خون، درپنبه ای را که زن داخل فرج می نمایدنفوذ نکند.در استحاضه قلیله باید زن برای هر نماز یک وضو بگیرد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسیده، آب بکشد و بنابراحتیاط پنبه را عوض کند یا آب بکشد.{ولی غسل ندارد}.
استحاضه متوسطه آن است که خون در پنبه فرو رود ولی از آن نگذرد.
در استحاضه متوسطه باید زن برای نماز صبح غسل کند و تا صبح دیگر برای نمازهای خود بنابراحتیاط واجب پنبه را اگر خونی شده عوض کند یا آب بکشد و همچنین ظاهر فرج اگر نجس شده است؛ و وجوب وضو برای هر نماز دراین صورت خالی از وجه نیست، و این در صورتی است که استحاضه متوسطه پیش از نماز صبح یا دربین آن پیدا شود، ولی اگر بعد از نماز صبح تا پیش از نماز ظهر یا بین آن حاصل شود باید برای نماز ظهر غسل کند و به همین ترتیب پیش از هر نماز یا بین هر نمازی که استحاضه متوسطه شده باید برای آن غسل کندو اگر عمداً یا از روی فراموشی برای نماز صبح غسل نکند، باید برای نماز ظهر و عصر غسل کند و اگر برای نماز ظهر و عصر غسل نکند، باید پیش از نماز مغرب و عشاء غسل نماید؛ چه آنکه خون بیاید یا قطع شده باشد.
استحاضه کثیره آن است که خون از پنبه گذشته و به دستمال برسد.
در استحاضه کثیره علاوه بر کارهای استحاضه متوسطه که در مسأله پیش گفته شد باید برای هر نماز دستمال را عوض کند، یا آب بکشد و یک غسل برای نماز ظهر و عصر و یکی برای نماز مغرب و عشا به جا آورد و بنابر احتیاط واجب با هر غسلی یک وضو هم بگیرد بلکه برای نماز عصر و نماز عشاء نیز باید بنابر احتیاط واجب وضو بگیرد و همچنین باید بین نماز ظهر وعصر فاصله نیندازد و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر دوباره غسل کند و نیز اگر بین نماز مغرب و عشا فاصله بیندازد باید برای نماز عشا دوباره غسل نماید.
سؤال: مدتی است که قبل از شروع خونریزی حیض چند روزی لک می شوم ویا ترشحات مایل به قرمزی می بینم البته مقدارشون خیلی کمه میخواستم بدونم ایا من می تونم در این مدت نماز بخونم؟
پاسخ:اگر آن ترشحات مستمر باشد و قطع نشود یعنی اگر مقداری پنبه داخل محل شود ولو به اندازه سر سوزنی به خون آلوده شودشروع پریود است و حیض حساب می شود هر چند خارج نشود.
*****
سؤال: اگر خانمی به مدت دو ماه خونریزی مکررداشته باشد ولی میزان آن از خون حیض کمتر باشد و در این دو ماه خائض نشده باشد حکم نماز این خانم چیست ؟ آیا حکم استخاضه دارد ؟
پاسخ:مقدار خون ملاک نیست اگر در ایام عادت خونریزی داشته و شرایط حیض را دارا باشد حتی اگر پنبه ای را داخل فضا کند و به قدر سر سوزنی آلوده باشد، آن خون حیض است وگرنه استحاضه خواهد بود
*****
سؤال: وقتی که پریود هستی می توانی قران بخوانی و وقتی که به سوره سجده دار رسیدیم می توانیم باز بخوانیم مثل سوره های سجده دار مستحبی؟
پاسخ:شما نام مرجع خود را ذکر نکرده اید ولی در هر صورت خواندن قرآن در این ایام و قرائت سوره های سجده دار مستحبی بی اشکال است .
*****
سؤال: ایا خانمها در زمان عادت ماهیانه(پریود) میتوانند قرآن تلاوت نمایند یا خیر؟
پاسخ:فقط خواندن آیاتی که سجده واجب دارند بر حائض حرام است. التماس دعا و موفق باشید
*****
سؤال: سلام خسته نباشید سوالی از حضورتان داشتم من تا الان سه روز است که در این ماه رمضان روزه نگرفته ام ابتدا فکر میکردم استحاضه هستم و روزه ام را میگرفتم اما الان فقط لکه هایی می بینم که شرایط آن با آنچه در مورد استحاضه گفته شده فرق میکند حال بعد از این سه روز هنوز نمیدانم که حیض هستم یا استحاضه ؟ تکلیف روزه هایم چیست؟
پاسخ:اگر خون به صورت لک خارج می شود و پس از آن قطع می شود و باطن فرج نیز پاک باشد این لکه ها استحاضه است و روزه را باید بگیرید و اگر خون فقط در حد لکه است غسل هم ندارد و فقط برای نماز باید لباس را عوض کرده و وضو بگیرید.
*****
سؤال: با سلام من یک سوال شرعی دارم. من درنیمه عادت ماهیانه ام، معمولا رگه های خونی کمی را در ترشحات واژن خودمم می بینم که به دکتر نیز مراجعه کرده ام و گفته اند که مشکلی ندارم و به دلیل تخمک گذاری است. آیا در این شرایط می توان روزه گرفت و نماز خواند؟
پاسخ:اگر رگه های خونی در ایام عادت باشدو رحم همیشه ولو به سر سوزنی هم آلوده باشد، پریود حساب می شود و از نماز و روزه معاف هستید ولی اگر رگه های خونی در غیر ایام عادت باشد و یا در ایام عادت باشد ولی قطع شوند و رحم آلوده نباشد استحاضه است و نماز و روزه درست است ولی برای نماز باید بدن را آب کشید و پنبه و دستمال را عوض کرد.
*****
سؤال: حدود یک ماه و نیم است که بر اثر خوردن قرص تنظیمات عادت ماهیانه ام دچار مشکل شده و ماه گذشته حدودا 2 بار عادت شدم والان که ماه مبارک رمضان است 8 روز است که عادت ماهانه هستم لطفا در خصوص روزههایم راهنمایی فرمائید
پاسخ:اگر شرایط پریود که حداقل 10 روز پساز عادت قبل باشد و 3 روز اول فضا و محل آلوده به خون باشد و بقیه شرایط از رنگ وفشار و سوزش را نیز داشته باشد عادت است و از نماز و روزه معاف میباشید.
*****
سؤال: احکام لکه بینی دردوران حاملگی چیست؟آیابرای نماز خواندن باید غسل کرد؟
پاسخ:خون استحاضه می باشد و اگر کم باشدو در حد لک باشد غسل ندارد و قلیله محسوب می شود.
*****
سؤال: قبل از اذان صبح استحاضه من از متوسطه به قلیله رسید برای نماز ظهر غسل کردم و شروع به نماز کردم اما بعد از نماز خودم رابررسی کردم و دیدم یک قطره خون آمده آیا برای خواندن نماز باید دوباره غسل کنم ویاوضو کافی است
پاسخ:اگر هنگام نماز قلیله باشد غسل لازم نیست و برای نماز ظهر هم غسل لازم نیست و فقط وظیفه وضو بوده و عوض کردن پنبه ودستمال و آب کشیدن محل نجس.
*****
سؤال: من 44 ساله هستم ومیخواستم کل ماه مبارک را روزه باشم برای همین قرص جلوگیری خوردم تا پریود نشم که مرتب قرص خوردم ولی در موعدی که باید پریود میشدم دچار لکه بینی که قهوه ای رنگ است شدم البته تاکنون قرمز رنگ نشده ومن همچنان قرصها را ادامه داده وروزه هستم (از روزبیست ویکم تاکنون ) ایا روزه ام صحیح است یا نه؟
پاسخ:اگر علاوه بر لکه ها در داخل رحم هم آلودگی باشد یعنی اگر پنبه بگذارید ولو به سر سوزنی هم آلوده شوید پریود هستید ونباید روزه بگیرید ولی اگر آلودگی در باطن نباشد روزه درست است
*****
سؤال: سلام بعد از اینکه پریود خانمها تماممی شه چه غسلی برای پاکی کرد . لطفا اسم غسل را و اعمالش را کامل توضیح دهید باتشکر
پاسخ:غسل حیض و انجام آن مثل غسل جنابت ا ست؛ روش آن بدین شکل است 1) شستن سر و گردن 2) شستن سمت راست بدن؛ 3) شستن سمت چپبدن. برای اینکه یقین کنید که درست انجام داده اید با سمت راست مقداری از سمت چپ وبا سمت چپ مقداری از سمت راست نیز شسته شود.
*****
سؤال: با سلام آیا استحاضه فقط بعد از عادت ماهانه رخ می دهد ؟ تفاوت آن باترشحات طبیعی چیست ؟چون گفته شده استحاضه زرد رنگ است.
پاسخ:استحاضه در هر زمان ممکن است رخ دهدبطور کلی اگر خونی از زخم و جراحت نباشد و شرایط حیض و نفاس را نداشته باشد استحاضه می باشد
*****
سؤال: صیغه محرمیت در زمانی که دختر در عادت ماهانه باشد درست است یا نه و باید چکار کرد؟ از طریق وکالت امکان این کار هست یانه؟
پاسخ:عقد دختر باکره بی اذن پدر جایزنیست واگر پدر اجازه دهد در عادت هم می شود دختر را عقد کرد و صحیح است و همچنین اگر پدر اجازه دهد می توان وکالتا صیغه عقد را خواند.
*****
سؤال: باسلام من مدت پریوم 7روز می باشد وتازگیها بعلت کیست بعداز پایان پریود لکه بینی دارم بطوری که زمان دستشویی دفع میشود ومقدار آن کم است حکم نماز خواندن من چگونه است ایا باید تا درروز نماز نخوانمو بعداز آن احکام استحاضه را انجام دهم یا از همان روز هشتم نماز بخوانم
پاسخ:دخترم اگر پس از 7 روز خونی راببینید که بدانید خون زخم و جراحت است تکلیفی در اجرای احکام حیض یا استحاضه نداریدحتی اگر شک دارید که خون حیض و استحاضه است یا خون زخم یا جراحت یا.... بنابراین پساز مدت پریود که همان 7 روز بوده و از آن خون پاک شده اید غسل کنید و به وظایف دینی خود عمل نمایید
*****
سؤال: آیا درزمان حیض یا استحاضه (لک خیلی کم) می توان غسل جنابت راکه برانسان واجب شده بجاآورد؟یااگر هنکام انجام غسل جنابت هیچ لک بینی نباشدولی بعداز حمام وغسل یا چندساعت بعدکمی لک ببینیم غسل جنابت باطل شده.
پاسخ:حائض یا مستحاضه می تواند همزمان نیت غسل جنابت کند بلکه اگر نیت نکند و یک غسل واجب را نیت کند از
بقیه غسل ها کفایت می کند.2- لک که بعد از غسل جنابت دیده می شود غسل جنابت را باطل نمی کند.
*****
سؤال:آیا دیدن لکه خونی ناشی از ناراحتی داخلی مثلا کیست تخمدان دردختران وزنان برای خواندن نمازهای یومیه نیاز به غسل دارد؟
پاسخ: خونی که از زخم و جراحت و مانند ان از دختران و زنان خارج شود غسل ندارد. موفق باشید
*****
سوال: پس از پایان دوره پریودی لکه های بسیار کوچکی به رنگ زرد می بینم و این لکه ها زمان بندی خاصی ندارند مثلا ممکن است روزی یکبار یا چند بار باشد و نیز ممکن است تا روز 8 یا 9 نیز ادامه یابند در حالیکه دوره ماهانه من 7 روزه است . امروز روز 7 پریودی من است و روزه گرفتم آیا با وجود این لکه ها روزه من باطل است؟
پاسخ: اگر آن لک ها دارای شرایط حیض بوده، حیض حساب می شود و شرایط حیض عبارتند از: 1- سرخ تیره، 2- غلیظ بودن، 3- با درد و سوزش همراه بودن. 4- گرم و تازه بودن.اگر این شرایط در آن خون ها بوده و 3روز اول پشت سر هم خون در فضای فرج بوده باشد پریود بوده اید. ولی اگر شرایط مذکور نبوده استحاضه بوده اید. تشخیص آن شرعا با خود شماست و اگر شما با تشخیص خودتان آن خون ها را طبق شرایط مذکور پریود حساب کنید به مدت عادت همیشگی خود اگر معین بوده عادت حساب کنید و مابقی استحاضه است.و اگر استحاضه حساب کنید چنانچه خون روی پنبه را الوده کند استحاضه قلیله است و جز وضو و عوض کردن پنبه و دستمال و شستن و طهارت بدن اگر نجس شده وظیفه دیگری ندارید. البته برای هر نماز یک وضو لازم است مگر اینکه پس از نماز ظهر خون خارج نشده و پنبه و دستمال به نجاست آلوده نشده باشد در این صورت عوض کردن پنبه و دستمال و گرفتن وضوی مجدد برای نماز عصر لازم نیست و اگر خون داخل پنبه نفوذ کرده باشد استحاضه متوسطه است و باید هر روز صبح یک غسل هنگام وقت نماز انجام دهید و بقیه کارهایی که در استحاضه قلیله گفته شد را انجام دهید و اگر خون از پنبه به دستمال برسد استحاضه کثیره است و باید 3نوبت در شبانه روز غسل کنید و بین 2 نماز فاصله نیندازید واگر فاصله شد برای نماز عصر و هم چنین برای نماز عشا غسل دیگری لازم می شود. و باید بقیه کارهای استحاضه های قبل را نیز انجام دهید یعنی: وضو بگیرید و بدن را آب بکشید و پنبه و دستمال را عوض کنید.  و اگر لکه های اولیه به تشخیص خود شما حیض حساب نشود دارای احکام استحاضه است که گذشت. و زمانی که شرایط دقیق حیض فراهم شد باید خون ها را حیض حساب کنید و به وظایف حائض عمل نمایید.
*****
سؤال: یکقطره خون از من خارج شد وامروز هیج علامتی ندارم ,با توجه به اینکه الان زمان حیضماهیانه ام است0ایا امروز باید روزه باشم یا انکه تا وقتیکه بطور کامل بریود شوم درواقع حیض حساب شده و روزه از من ساقط است؟نام مرجع تقلید: آیت الله شبیری زنجانی(مدظله(
پاسخ: هر گاه شرایط پریود و حیض بودن فراهم شد روزه ساقط می شود و یکی از شرایط آن این است که در 3 روز اول و یا طبق فرمایش آیت الله شبیری زنجانی در 2 روز اول خون باید استمرار داشته باشد البته لازم نیست خارج شود ولی باید در فضا و محل، آلودگی باشد. که اگر پنبه داخل شود حتی به سر سوزنی به خون آلوده گردد. در این صورت حیض بودن احراز می گردد. اما اگر فقط قطره ای باشد و پس از آن هیچ خون و علامتی نباشد آن خون، استحاضه محسوب می شود و اگر در حد لک بینی باشد غسل ندارد و فقط برای هر نماز لازم است پنبه و دستمال را اگر نجس شده و نیز بدن پاک گردد و برای هر نمازیک وضو انجام شود. و روزه در چنین صورتی ساقط نمی گردد.

سؤال: سلام میخواستم بدانم که اگر زنی در هنگام قاعدگی غسل جنابت بر او واجب شد می تواند درایام قاعدگی غسل جنابت کند . مرجع : آیت الله سیستانی (مدظله)

پاسخ: هرچند واجب نیست غسل کنه ولی اگه غسل کرد اشکال نداره.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -