انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم شرعی نگهداری گربه. مرجع تقلید: آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال حکم نگهداری از گربه به عنوان حیوان خوانگی چیست؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ نگهداري گربه در منزل به خودي خود از نظر شرعي اشكال و گناهي ندارد و جايي در اسلام نداريم كه نسبت به نگهداري گربه، نهي يا تندي وجود داشته باشد؛ حتي در مورد حمايت انسان از گربه، سخناني از اهلبيت (علیهم السلام) آمده است:
از آقا امير المؤمنين علی (علیه السلام) نقل گرديده است: روزي پيامبر اكرم (ص) مشغول وضو بودند. در اين ميان گربه اي خانگي به آن حضرت پناه آورد. آن حضرت پي بردند كه اين گربه تشنه است. پس ايشان ظرف آبي را كه با آن وضو مي ساختند به طرف گربه نزديك برده تا آب بنوشد. سپس آن گربه از آب درون ظرف نوشيد و پيامبر با باقيمانده آب وضو ساختند.(1)
همچنين در روايت ديگري داريم: زني مورد عذاب قرار گرفت و اين عذاب بدان خاطر بود كه آن زن، گربه اي را به جايي بسته، تا آنجا كه حيوان از فرط تشنگي به هلاكت رسيد.(2)
ولي در هر صورت در نگهداري گربه، بايد مواظبت شود كه موقع نماز موي گربه و رطوبت آن بر لباس يا بدن نمازگزار نباشد.
آيت الله مكارم شيرازي در اين زمينه مي فرمايند:
لباس نمازگزار بايد از حيوان حرام گوشت نباشد، حتّى اگر مويى از آن همراه نمازگزار باشد اشكال دارد.
هرگاه آب دهان يا بينى يا رطوبت ديگرى از حيوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن يا لباس نمازگزار باشد مادام كه عين آن برطرف نشده نماز با آن اشكال دارد، امّا اگر خشك شود و عين آن برطرف گردد نماز صحيح است.(3)
نتيجه گيري:
نگهداري گربه اگر باعث خدشه دار كردن نماز و مسايل عبادي انسان نشود، اشكا ل ندارد، ولي بايد توجه داشت كه گربه حيوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع اونجس است.(4) و همچنين تحقيقات نشان داده است كساني كه به تماشا و بازي با حيوانات از جمله گربه مي پردازند، به دليل تماس با مقدار زيادي مواد آلرژي زاي موجود در بدن گربه ها، ممكن است دچار حساسيت به بقيه مواد آلرژي زا و مشكلات تنفسي و پوستي شوند.
و در آخر، سعي كنيد وقت و هيجانات خود را در امور مهم تري صرف كنيد، زيرا برقراري ارتباطات دوستانه و انساني با والدين و برادر و خواهر و هم سن و سالان خود بر ايجاد روابط عاطفي با حيوانات، تقدم دارد و داراي ثمراتي است كه در ارتباط با حيوانات موجود نمي باشد. یاحقّ.
پي نوشت ها:
1. السيد فضل الله الراوندي، النوادر، ص 39. قم: چاپ مؤسسه دارالكتاب.
2. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: صفحه 327.
3. آيت الله مكارم شيرازي، توضيح المسائل، مسئله 753 و 754.
4. رساله مراجع م824 ، به بعد ص460 ، شرط چهارم لباس نماز گذار.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -