انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه طهارت و نجاست

بزرگ نمایی کوچک نمایی

متفرقه (آیت الله العظمی بهجت)

واسطه در نجاست

سؤال283. چیز نجس تا چند واسطه نجس کننده است؟

پاسخ: به هر مقدار که واسطه پیدا کند، نجس کننده است.

نجس کننده بودن شى ء نجس شده

سؤال284. فتواى معظم له این است که متنجّس مانند خود نجس، نجس کننده است حتّى با تعدّد واسطه به هر اندازه که باشد، ولى وضعیت زندگى حقیر به نحوى بوده و هست که بدون حکم به پاک بودن واسطه سوم به بعد نمى توانم زندگى کنم، وظیفه ى من چیست؟

پاسخ: در نجاست شى ء که با چیز نجس شده ملاقات کرده، فرقى بین کم و زیادى واسطه نیست، ولى لازم است از وسوسه اجتناب شود و تکلیف به هر مقدار که به عُسر و حرج برسد، منتفى است.

وسواس در نجاست و طهارت

سؤال285. شخص وسواسى در طهارت و نجاست چه حکمى دارد؟ آیا راهى براى نجات وى از وسوسه هست؟

پاسخ: وسواسى که غالبا پاک ها را نجس مى انگارد، باید بنابر تکلیف شرعى از این رویّه دست بردارد.

ملاک رطوبت سرایت کننده

سؤال286. ملاک رطوبت سرایت کننده که براى نجس کردن اشیا ذکر شده چیست؟ مثلاً اگر کف زمین کاملاً خیس باشد و در گوشه اى از آن نجاستى قرار گرفته باشد تا چه میزان اطراف آن محل نجس مى شود؟

پاسخ: تا جایى که خیسى آن به قدرى است که آب واحد متصل صدق مى کند.

حکم ترشح در موقع برطرف کردن نجاست

سؤال287. ترشحاتى که در هنگام برطرف کردن نجاست پخش مى شود، چه حکمى دارند؟

پاسخ: اگر با آب کر یا جارى مى شویند، پاک است.

پاک کنندگى مواد شیمیایى

سؤال288. آیا تینر و سایر حلاّل ها پاک کننده اند؟

پاسخ: خیر، پاک کنندگى در اصطلاح فقه با پاک کنندگى در اصطلاحات علوم دیگر هم چون شیمى و ... متفاوت است.

دود و سوخته ى اشیاى نجس

سؤال289. دود بنزین، گازوییل، نفت، چوب و سایر اشیاى نجس پاک است یا نجس؟ آیا دوده، چربى و مواد باقى مانده از آن ها پس از سوختن چه حکمى دارد؟

پاسخ: بخار و دود و شعله اى که از چیز نجس یا متنجس بر مى خیزد پاک است ولى اگر بخار به صورت عرق و مایع درآید چه از نجس باشد و چه از چیز نجس شده، نجس است. و بنابر احتیاط واجب باید از چربى و روغنى که از دود نجس و متنجس حاصل مى شود و بر سطوح مجاور آن مى نشیند اجتناب نمود.

گازوییل متنجّس

سؤال290. گازوییل متنجس بعد از سوخته شدن به صورت دوده در مى آید آیا استحاله شده و پاک است؟

پاسخ: احتیاط واجب اجتناب است. (به نحو مذکور در مسأله ى 198 رساله.)

تطهیر ظروف و دستکش هاى پلاستیکى

سؤال291. ظروف و دستکش هاى پلاستیکى اگر نجس شود، آیا با آب کشیدن آن ها بعد از برطرف شدن نجاست تطهیر مى شود؟

پاسخ: بله.

عدم سرایت نجاست با بخار حمام

سؤال292. آیا بخار حمام موجب سرایت نجاست مى شود؟

پاسخ: خیر.

آب کشیدن مهر نجس

سؤال293. آیا مُهرى که نجس شده است را مى شود آب کشید و با آن نماز خواند؟

پاسخ: بله.

تماس بدن با چیزهاى نجس

سؤال294. اگر چوب نجس شود چگونه باید آن را تطهیر کرد؟ اگر جایى از بدن با آن تماسى پیدا کند، آیا نجس مى شود؟

پاسخ: اگر ظاهر آن نجس شده باشد، به وسیله ى آب قلیل یا فرو بردن در آب کر و جارى پاک مى شود، ولى باطن آن پاک نمى شود، مگر این که در کر یا جارى به قدرى بماند که آب به باطن آن نفوذ کند، یعنى آب به هر جایى از باطن که یقین دارد نجاست به آن جا رسیده بود، برسد؛ و بنابراحوط باید آب مطلق به باطن آن برود نه آب مضاف و قبلاً آن را براى تطهیر باطن خشک کنند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -