انهار
انهار
مطالب خواندنی

خوراکی ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مطهرات (آیت الله العظمی بهجت)

 

خوراکی ها

شیره یا سکنجبین نجس شده

سؤال185. شیره یا سکنجبین نجس شده را چگونه باید تطهیر نمود تا قابل مصرف شود؟

پاسخ: قابل تطهیر نیست، بله شیره ى نجس شده، اگر خیلى غلیظ و سفت بوده که نجاست به جاهاى دیگرش نرسیده باشد، همان قسمت نجس را جدا مى کنند و جاهاى دیگر آن پاک است.

پاک شدن گوشت چرب

سؤال186. گوشتى که مقدارى چرب است، آیا قابل تطهیر است؟

پاسخ: بله قابل تطهیر است و نحوه ى تطهیر آن مثل بقیّه ى اشیا است.

خمیر نجس

سؤال187. آیا خمیر نجس قابل تطهیر است؟

پاسخ: اگر قسمتى از ظاهر آن نجس شده است، آب کشیدن آن مثل بقیه ى چیزها است، و امّا اگر با آب نجس خمیر کرده اند، تطهیر آن محلّ اشکال است، مگر به فراگیرى آب مطلق بر جمیع اجزاى آن علم حاصل شود.

آب کشیدن مواد خوراکى

سؤال188. آب کشیدن حبوبات و مواد خوراکى که باطن آن ها نجس شده است، چگونه است؟

پاسخ: پس از خشک شدن باید آن ها را در آب کر یا جارى قرار داد تا آب به باطن آن ها نفوذ کند.

سؤال189. اگر مواد غذایى خیس خورده ـ مثل برنج ـ نجس شود، آیا با ملاقات با آب کر پاک مى شود، یا نفوذ آب به داخل برنج لازم است؟

پاسخ: اگر ظاهر آن ها نجس شود، به وسیله آب قلیل یا فروبردن در آب کر و جارى پاک مى شود، و اگر باطن آن ها نجس شود ظاهر آن با آب قلیل پاک مى گردد، ولى باطن آن ها پاک نمى شود، مگر این که در کر یا جارى به قدرى بماند که آب به باطن آن ها نفوذ کند. (جهت اطلاع بیشتر به مسأله ى 166 رساله رجوع شود.)

پنیر با شیر نجس

سؤال190. پنیرى که با شیر نجس تهیه شده، آیا با نفوذ آب کر به تمام اجزاى آن قابل تطهیر است؟

پاسخ: در فرض سؤال اگر آب مطلق به باطن آن برسد نه آب مضاف، پاک مى شود.

پاک کردن گوشت پخته شده

سؤال191. مقدارى گوشت با حبوبات نجس که از نجاست آن ها اطلاعى نداشته ام پخته شده است، آیا گوشت قابل تطهیر است؟

پاسخ: بله، با شستن با آب به نحوى که ذکر شد پاک مى شود.

پاک کردن روغن

سؤال192. نحوه پاک کردن روغن نجس شده ى جامد یا مایع چگونه است؟

پاسخ: اگر بتوان به نحوى آب کثیر مطلق را به تمام اجزاى آن عرفا رسانید پاک مى شود، هر چند پس از آن با حرارت و... بتوان آب را از روغن جدا نمود. ولى در مورد روغن جامد مى توان همان موضع نجس را برداشت و بقیه اجزاى آن پاک مى باشد.

نجاست هندوانه و خربزه

سؤال193. گوشه اى از یک هندوانه یا خربزه نجس شده است، آیا تمامى آن نجس مى شود یا خیر؟

پاسخ: همه ى آن ها به یک نحو و به یک حالت نیست و غالبا موجب سرایت نجاست نمى شود، بلکه اگر همان گوشه نجس را ببرند یا آب بکشند کافى است و اگر باطن آن هم نجس شده، با نفوذ آب کثیر به باطن آن پاک مى شود.

نیم خورده حیوانات

سؤال194. نیم خورده ى حیوانات حرام گوشت مثل گربه و... چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر ـ مثل سگ و خوک ـ نجس العین نباشند، پاک است.

داروهاى نجس

سؤال195. اگر دارویى را از مواد نجس تهیه کنند، نجس است؟ داروهاى شیمیایى که بر اثر فعل و انفعالات مواد به دست مى آید چه طور؟

پاسخ: اگر در جریان ساخت دارو، شى ء نجس کاملاً استحاله شود، پاک و در غیر این صورت نجس است.

داروهاى وارداتى

سؤال196. آیا داروهایى که در بازار مسلمانان خرید و فروش مى شود و ساخت کفار است، پاک مى باشد؟

پاسخ: تا علم به نجاست نباشد، پاک است.

پنیرهاى وارداتى

سؤال197. اخیرا پنیرهایى ساخت بعضى از کشورهاى غیر اسلامى، در بازار برخى از کشورهاى اسلامى به فروش مى رسند که بنا به اظهار بعضى افراد مطّلع، مایه ى اولیه ى آن از معده ى گوساله ى تازه به دنیا آمده، تهیه مى گردد؛ چون ذبح آن گوساله به طریق شرعى نمى باشد، استفاده از آن پنیر چگونه است؟

پاسخ: هر چند حیوان ذبح شرعى نشده باشد، پنیرمایه پاک است؛ ولى بنابر احتیاط واجب ظاهر آن را باید آب کشید. بنابراین با شک در طهارت و نجاست، محکوم به حلال بودن و پاکى است؛ پس استفاده از پنیر مزبور مانعى ندارد.

سؤال198. برخى از پنیرهاى وارداتى از کشورهاى غیراسلامى با دست برش داده شده و قطعه هاى آن داخل حلب ها گذاشته مى شود و بعد آب مورد نیاز به داخل آن ریخته مى شود، استفاده از آن ها چه حکمى دارد؟

پاسخ: چون برش به وسیله ى کارد و امثال آن است، در صورت یقین به ملاقات آن با دست غیر مسلمان در حین برش یا بعد آن، محکوم به نجاست است و با تطهیر قابل استفاده است.

گوشت هاى وارداتى

سؤال199. حکم گوشت هاى وارداتى از کشورهاى غیراسلامى چیست؟

پاسخ: محکوم به نجاست هستند.

سوسیس هاى کشورهاى غیر اسلامى

سؤال200. آیا سوسیس هایى که از کشورهاى غیر اسلامى وارد مى شود، پاک است؟

پاسخ: اگر مشتمل بر گوشت است، پاک نیست.

غذاى کفار

سؤال201. آیا خوردن غذایى که شخص کافر آن را پخته است، جایز است؟

پاسخ: در صورت علم به تماس بدن او با غذا، جایز نیست.

نجاست دندان پر شده

سؤال202. دندانم را پر کرده ام و دهانم به خون لثه نجس شده است، آیا پس از زایل شدن خون، دندان مذکور پاک است؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب، باید آن قسمت پُر شده را تطهیر کرد.

نجس شدن غذا در دهان

سؤال203. اگر دندان مصنوعى یا غذا در دهان، با خون لثه تماس پیدا کند، آیا حتما باید آن ها را آب کشید؟

پاسخ: لازم است آب کشیده شود.

نجاست دهان به واسطه خوردن چیز نجس

سؤال204. آیا پس از خوردن یا آشامیدن چیزى که نجس است، آب کشیدن دهان واجب است؟

پاسخ: آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.

نحوه تطهیر دندان مصنوعى

سؤال205. آیا چنان چه دندان مصنوعى در دهان متحرّک باشد و بتوان آن را از دهان خارج نمود، باید در صورت نجس شدن آن را بیرون آورد و آب کشید یا در فضاى دهان پاک مى شود؟

پاسخ: در فضاى دهان نیز قابل تطهیر است.

گرفتن گلاب از گُل نجس شده

سؤال206. اگر از گل نجس شده گلاب بگیرند، پاک است یا نجس؟

پاسخ: نجس است.

ریختن مواد غذایى به فاضلاب

سؤال207. معمولاً وقت شستن ظروف مقدارى مواد غذایى به فاضلاب مى رود، با این وضع تکلیف بنده چیست؟

پاسخ: بهتر است این کار را نکنند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -