انهار
انهار
مطالب خواندنی

آبها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مطهرات (آیت الله العظمی بهجت)

آبها

حکم آب چاه

سؤال163. کشیدن آب چاه با پمپ و جارى کردن آن در جوى آب، در حکم آب چاه است یا جارى؟

پاسخ: تا وقتى که متّصل به مادّه و آب چاه است، در حکم فرقى ندارد.

سؤال164. چاهى، کنار چاه فاضلاب به منظور نظافت و آبیارى مزارع حفر شده است، آیا از آب این چاه براى تطهیر مى توان استفاده نمود؟

پاسخ: در صورتى که یکى از ویژگى هاى سه گانه آب چاه به واسطه ى آب فاضلاب تغییر نکند، آب چاه پاک است.

نجاست جوى آب

سؤال165. اوصاف آب نهرى که از کنار یک مردار عبور مى کند تغییر کرده است، آیا اگر نجاستى در آن بیفتد آب نجس مى شود؟

پاسخ: هر مقدارى از آن که یکى از اوصاف سه گانه اش با ملاقات با مردار تغییر کرده، نجس است، نه این که فقط از نزدیک آن مردار عبور کرده باشد.

شک در مضاف شدن آب

سؤال166. لایروبى قنات و چشمه و جویبارهاى داخل شهر و.... به گونه اى است که آب گل آلود خارج شده، همراه جلبک ها و علف ها و... است، در این صورت اگر با نجاستى ملاقات کند و شک کنیم که مضاف است یا مطلق، حکم چیست؟

پاسخ: در صورت شک، حکم آب مطلق را دارد و تا وقتى که یکى از اوصاف سه گانه آب به واسطه نجاست موجود در آن تغییر نکرده، پاک است.

آب استخر

سؤال167. آب استخرها گاهى به علت استعمال مواد شیمیایى (نظیر کلر) تغییر رنگ مى دهند، آیا مى توان با آن ها غسل کرد؟ آیا لباس نجس را مى توان با آن تطهیر کرد؟

پاسخ: در صورتى که عرف آن را آب مطلق بداند اشکال ندارد.

آب دریا و دریاچه هاى شور

سؤال168. آب دریاها و دریاچه هایى که درصد بالایى از نمک دارند، به طورى که نوشیدنى نیست، حکم آب مضاف را دارند یا مطلق؟

پاسخ: در صورتى که عرف آن را آب مطلق بداند، حکم آب مطلق دارد.

احراز کر بودن آب

سؤال169. اگر همسر انسان (یک زن) بگوید که فلان آب کر است و انسان از گفته او اطمینان پیدا کند کافى است؟

پاسخ: کفایت مى کند.

چگونگى نجس شدن آب

سؤال170. آیا تغییر اوصاف و ویژگى هاى سه گانه آب به هر مقدار که باشد، نجس کننده است؟ هر چند عرف آن را آب مطلق تلقى کند؟

پاسخ: اگر به واسطه ى نجاست تغییر کرده باشد، نجس است.

نحوه تطهیر آب نجس

سؤال171. چنان چه رنگ یا بو یا طعم آب نجس را با مواد شیمیایى برطرف کنیم (به صورتى که اگر کسى نداند، تصور کند آب آشامیدنى است) پاک است؟

پاسخ: نجس است و فقط با اتصال به آب کر پاک مى شود.

سؤال172. هنگامى که آب نجس (کر یا قلیل) را متصل به آب کر یا جارى نمودیم، آیا کمى یا زیادى آب پاک، در پاک کردن آب نجس دخالت دارد یا نه؟

پاسخ: خیر دخالت ندارد. فقط اگر آب نجس با نجاست تغییر کرده باشد، باید با اتصال، تغیّر آن زایل شود.

شیوه پاک شدن آب فاضلاب شهرى تصفیه شده

سؤال173. اگر آب فاضلاب شهرى را تصفیه کنند در چه صورت پاک مى شود؟

پاسخ: پاک نمى شود؛ مگر با اتّصال به کرّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -