انهار
انهار
پاسخ به احکام شرعی
مطالب خواندنی

هیچ رکوردی پیدا نشد

سایت جامع احکام شرعی

سایت جامع مناسبت های شمسی و قمری

(۴۰۹) آیا شیری در کربلا حضور داشت؟
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله آیا شیری در کربلا حضور داشت؟ آیا شیری د

ادامه

در باره سوره حمد
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله در باره سوره فاتحه سوره فات

ادامه

(۴۰۷) آیا ازدواج واجب است
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله سؤال: آیا ازدواج واجب است؟ پاسخ: ازدواج

ادامه

(۴۰۶) واقعيات وحشتناك از چشم زخم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله واقعيات وحشتناك

ادامه

(۴۰۵) در باره دلستر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله در باره دلستر

ادامه

(۴۰۴) ولادت آقا امام رضا (علیه السلام)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله ولادت آقا امام رض

ادامه

(۴۰۳) احادیثی از آقا أمیرالمؤمنین (علیه السلام)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله احادیث از آقا أمی

ادامه

(۴۰۲) احادیث ناامیدی از رحمت خدا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله نومیدى از رحمت خد

ادامه

(۴۰۱) برخی آثار معنوی روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــســـــَّلاَمُ عَـــــلـــــَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله برخی آثار معنوی ر

ادامه

(۴۰۰) اعمال شب عید سعید فطر (شب اول ماه شوال)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــســـــَّلاَمُ عَـــــلـــــَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله اعمال شب عید سعید

ادامه

(۳۹۹) حگم فضله موش
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله اگر در برنج فضله موش دیده شود، حکم

ادامه

(۳۹۸) مادران شایسته
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله مادران شایسته ا

ادامه

(۳۹۷) ناگفته هایی از آیةالله بهجت از زبان پسرش
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله الهی شها

ادامه

(۳۹۶) بهترین ساعات برای خوابیدن و بیدار شدن و غذا خوردن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله بهترین ساعات برای

ادامه

(۳۹۵) فراموش كردن قرآن پس از حفظ آن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله فراموش كردن قر

ادامه


آنچه باید درباره وضو بدانیم
بسم الله الرحمن الرحیم آنچه باید درباره وضو بدانیم (1) تعریف وضو: (2) احادیث وضو: (3) حکمت شستن هر یک از اعضاء در وضو (4) برخی از فواید و برکات وضو: (5) داستانی در باره و

ادامه

(۲۰۲) امام خامنه اي از نگاه عارفان بزرگ (بخش سوم)
عارفان برجسته كشور كه برخي از آنها به رحمت خدا رفتهاند و برخي از آنها هنوز در قيد حيات هستند، امام خامنهاي را شخصيتي نوراني و عارف ميدانند كه در ميان اقران خود بينظير

ادامه

(۱۱۴) عطش در کربلا
بسم الله الرحمن الرحیم عـــطـــش در کــــربــــلا مساله عطش در کربلا و تحریم آب واقعیتی تلخ است که پرده از چهره منحوس و زشت دشمنان اهل بیت (علیهمالسلام) برداشته است

ادامه

(۳۱۴) فضیلت علم و دانش و علما
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ ا

ادامه

(۲۳۵) احکام اجمالی طهارت از حدث: بخش غسل
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين. احکام اجما

ادامه

(۳۶۲) حکم شرعی تمثالهائی به نام معصومین (علیهم السلام) درهیئات مذهبی و منازل و پروفایلها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ الصَالِحین حکم شرعی تمثالهائی به نام

ادامه

(۱۶۶) مجالس ایّام فاطمیه + جهاد تبیین

ادامه

(۱۴۳) تلقین میت زن
بسم الله الرحمن الرحیم تلقین میت زن بعد از آن که میّت را در قبر گذاشتند، ۱- گرههاى کفن را باز کنند. ۲- صورت میّت را روى خاک گذارند. ۳- بالشى از خاک زیر سر او بسازند. ۴- پش

ادامه

(۱۳۴) داستانهای تواضع

ادامه

(۷۲) احادیث وظایف زن نسبت به شوهر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَاَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِاَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَرَحمَةُ

ادامه

(۲۱۴) روایات و احادیث زلزله
بسم الله الرحمن الرحیم روایات و احادیث زلزله هفت حدیث از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): {۱} هرگاه دعا اندک شود، بل

ادامه

(۳۳۸) نادیده گرفتن احکام شرعی (کاشت مُژه)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين نادی

ادامه

(۱۷۶) {نوافل} ظهرین

ادامه

(۱۴۹)

ادامه

(۳۹۹) حگم فضله موش
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله اگر در برنج فضله موش دیده شود، حکم

ادامه


فصل في العاقلة
فصل في العاقلة (مسألة ٤٠٥): عاقلة الجاني عصبته، والعصبة، هم: المتقربون بالأب كالإخوة، والأعمام- وأولادهم وإن نزلوا وهل يدخل في العاقلة الآباء وان علوا، والأبناء وان

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(كفارة القتل)
(كفارة القتل) (مسألة ٤٠٠): تقدم في أوائل كتاب الديات ثبوت الكفارة في قتل المؤمن زائدة على الدية لكنها تختص بموارد صدق عنوان القاتل كما في فرض المباشرة وبعض موارد التس

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الجناية على الحيوان
الجناية على الحيوان (مسألة ٣٩٨): كل حيوان قابل للتذكية سواء كان مأكول اللحم أم لم يكن وإذا ذكاه أحد بغير اذن مالكه فالمالك مخير بين أخذه ومطالبته بالتفاوت بين كونه حي

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(فصل في دية الحمل)
(فصل في دية الحمل) (مسألة ٣٧٩): إذا كان الحمل نطفة فديته عشرون دينارا وإن كان علقة فأربعون دينارا وإن كان مضغة فستون دينارا، وان نشأ عظم فثمانون دينارا، وإن كسى لحما

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

دية الشجاج والجراح
دية الشجاج والجراح الشجاج: هو الجرح المختص بالرأس والوجه وهو على أقسام: (الأول)- الخارصة و قد يعبر عنها بالدامية، وهي التي تسلخ الجلد ولا تأخذ من اللحم وفيها بعير،

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(السادس عشر)- شلل الأعضاء
(السادس عشر)- شلل الأعضاء في شلل كل عضو ثلثا دية ذلك العضوالا الذكر فان في شلله الدية كاملة. (مسألة ٣٦٠): المشهور أن في انصداع السن ثلثي ديتها، وهذا هو الأظهر إن وصلت ا

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الخامس عشر)- تقلص الشفتين
(الخامس عشر)- تقلص الشفتين قال الشيخ: ان فيه دية كاملة وهو لا يخلو عن اشكال والأظهر: أن فيه الحكومة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الرابع عشر)- الإفضاء
(الرابع عشر)- الإفضاء (مسألة ٣٥٨): في إفضاء المرأة دية كاملة إذا كان المفضي أجنبيا واما إذا كان المفضي زوجها فإن أفضاها ولها تسع سنين فلا شيء عليه، وإن أفضاها قبل بلوغ

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الثالث عشر)- خرق مثانة البكر
(الثالث عشر)- خرق مثانة البكر المشهور ان من اقتض بكرا بإصبعه فخرق مثانتها فلم تملك بولها فعليه ديتها كاملة ولكنه لا يخلو عن إشكال فالأظهر: ان فيه ثلث ديتها وفيه أيضا م

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الثاني عشر)- دوس البطن
(الثاني عشر)- دوس البطن من داس بطن انسان بحيث خرج منه البول أو الغائط فعليه ثلث الدية، أو يداس بطنه حتى يحدث في ثيابه.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الحادي عشر)- تعذر الانزال
(الحادي عشر)- تعذر الانزال المشهور: ان من أصيب بجناية فتعذر عليه الإنزال في الجماع ففيه دية كاملة وفيه إشكال، فالأظهر أنّ فيه: الحكومة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(العاشر)- أدرة الخصيتين
(العاشر)- أدرة الخصيتين وفيها أربعمائة دينار، وان فحج أي: تباعد رجلاه بحيث لا يستطيع المشي النافع له فديته أربعة أخماس دية النفس.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(التاسع)- الصوت
(التاسع)- الصوت وفي ذهابه كله من الغنن والبحح دية كاملة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الثامن)- سلس البول
(الثامن)- سلس البول وفيه دية كاملة إذا كان مستمرا.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(السابع)- كسر البعصوص
(السابع)- كسر البعصوص وفيه بحيث لا يملك استه الدية كاملة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه


دست دادن و معاشرت با غیر مسلمان
شک بعد از سلام
ترجمه سوره حاقّه
نماز و روزه در سفر یک روزه رفت و برگشت
غسل
هبه، هدیه، جایزه بانکى، مهر و ارث
غسل حیض و استحاضه
3خرداد؛ سالروز آزادسازي خرمشهـــــــر
حکم نماز روی فرش نجس (مرجع تقلید آیةالله مکارم)
شرط اول: پاک بودن
مقدار واجب کفن و تفاوت کفن زن و مرد (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن
احکام حج
نماز جمعه
امام خمینی: سید جمال الدین اسدآبادی مرد لایقى بود اما...
احکام سقط جنین
رابطه شرم و حیا
فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)
فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)
آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
ایا من عاق والدینم یا خیر.
اجاره
(*) سرقفلی
فضیلت و خواص سوره الجن
حکم خرید و فروش وام (مرجع تقلید آیةالله سیستانی)
غائب شدن مسلمان
رابطه با دوست دختر
اعتکاف
حکم ذکر سجده سهو (مرجع تقلید آیةالله مکارم)
مهجور بودن قرآن!!
ازدواج های حرام
دست دادن
مواردى كه مى توان معامله را بهم زد (فسخ معامله)
حکم رطوبت هایی که از بدن خارج می شود (مرجع تقلید آیةالله مکارم)
مطهرات
آیات 101- 150 بقره
جعاله
بقاء بر تقلید میّت
پورتال انهار
خرید و فروش
وام و کسب و کار
تفسیر نور
روابط زن و مرد
جرعه ی اعجاز
فتاوای آیات عظام: خویی و تبریزی
راه توبه از گناه غیبت (مرجع تقلید آیةالله مکارم)
حکم عقیقه یک گوسفندبرای دو نوزاد مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای
آیا طاها از القاب امام زمان هست؟
آمیزش و طلاق بعد از پاکی و قبل از غسل
بعد از شهداء ما چه کردیم؟!
مفتخریم که خادم قرآن، اهل بیت و بزرگانیم

پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -