بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِمِ
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين
نادیده گرفتن احکام شرعی (کاشت مُژه)
بدون کتمان حقایق، باید اظهار شود که متأسفانه برخی از افراد، برای رونق کسب و کارشان؛ به راحتی از خط قرمز دین عبور کرده و بی محابا و بدون اندکی تأمّل پا را از حد خود فراتر میگزارند و با اظهاراتی سخیف! مردم را نسبت به ارزشهای دینی و شریعت بی تفاوت میکنند.
مثلاً:
برخی از پزشکان!
(۱) در حالی که خوردن برخی از چیزها حرام است برای به اصطلاح درمان؛
دستور به خوردن شراب یا دنبلان گوسفند میدهند.
(۲) و در حالی که در مواقع غیر ضروری، لمس بدن بیمار غیر همجنس یا نگاه مستقیم به بیمار جایز نیست اما بدن بیمار را لمس کرده یا نگاه مستقیم میکنند.
برخی از معماران و بنّاها!
در ماه رمضان بخاطر پیشرفت کارشان و جذب کارگر روزه خواری میکنند و به صاحب کار دستور تهیه صبحانه و عصرانه میدهند! و میگویند: کارگر به خاطر داشتن توان کار، قادر به روزه گرفتن نیستند!
برخی از محصلان مدارس و دانشگاهها و حتّی معلمان و اساتید!
در ماه رمضان به بهانه درس و کلاس و امتحان و کنکور روزه خواری میکنند.
برخی از بانوان بلافاصله و فهمیدن جواب مثبت به بارداری!
در ماه رمضان اقدام به روزه خواری میکنند.
برخی از بانوان شیرده به بهانه شیردهی!
در ماه رمضان اقدام به روزه خواری میکنند.
برخی از بیماران با مجوز پزشک ناشی!
میگویند: پزشک مرا از گرفتن روزه منع کرده است! و در ماه رمضان اقدام به روزه خواری میکنند.
برخی از آرایشگران!
بخاطر ترغیب خانمها به آرایش و زیبائی میگویند:
(۱) کاشت ناخن هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند: وضو و غسل و نماز ایجاد نمیکند.
(۲) تاتو هیچ اشکالی شرعی ندارد.
(۳) لاک ناخن اشکالی ایجاد نمیکند.
(۴) کاشت مژه موجب اشکال شرعی نمیشود.
در سؤال از امام خامنه ای مورد کاشت مُژه:
{۱} کاشت مژه به صورت یک دست (مژه مصنوعی) یا مژههای تک تک که به وسیله یک چسب قوی به انتهای مژه و تقریباً روی پلک میچسبد برای وضو و غسل چه حکمی دارد ؟
{۲} آیا زینت حساب میشود؟
آیةالله العظمی امام خامنهای:
جواب {۱} فی نفسه اشکال ندارد و اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد وضو و غسل با وجود چنین مانعی باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد ایجاد چنین مانعی که موجب تبدُل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره ای میشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد مانع ندارد ولی در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا برطرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد باید به وظیفه غسل و وضوی جبیرهای عمل کند یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید.
جواب {۲} اگر به گونهای باشد که عرفاً زینت و آرایش محسوب شود باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.
آرایشگران صفحه ۶۹.
{کتاب آرایشگران توسط دفتر مقام معظم رهبری ممهور شده و تایید گردیده است}
آیةالله العظمی صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
آیةالله العظمی سیستانی:
اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی:
در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد.
آیةالله العظمی نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
پایگاه اینترنتی انهار
فتاوای آیات عظام: سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانیِ توسط سایت اسلام کوئست انجام شده است.