انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال :كسى كه پاره اى از پوشش كعبه مشرفه را برداشته است، آيا بر او لازم است كه آن را برگرداند؟ آن را به چه كسى برگرداند؟

پاسخ: اگر مسؤولين امور كعبه معظمه آن را به او داده باشند، برايش كه از آن استفاده كند، به اين كه آن بفروشد، هديه دهد، جانمازش كند و يا جلد قرآنش قرار دهد و مانند آن. اما اگر مخفيانه آن را برداشته باشد، احتياط واجب آن است كه مسؤولين آن جا را از اين مسأله باخبر كند.

سؤال :آيا مقصود از «احتياط اولى» هر جا در مناسك آمده باشد، احتياط مستحب است؟

پاسخ: آرى.

سؤال :اگر بعد از حج عمره انسان بفهمد سعى او باطل بوده تكليف چيست؟ آيا در احرام است ونمى تواند همسر بگيرد؟

پاسخ: دراحرام خود باقيست وبايد آن را تدارك كند وبنابر احتياط واجب بايد شخصا آن را انجام دهد.

سؤال :كسى كه به عمره مفرده مى رود از كدام ميقات احرام ببندد چون از طريق هواپيما سفر مى كند آيا براى او جائز است كه از جده احرام ببندد يا نه؟

پاسخ: ميقات او جحفه است.

سؤال :كسى كه تا بحال خمس نداده است واولين بار به عمره مفرده مى رود مى تواند از مصارف عمره خمس بدهد وبعداً حساب كامل را بكند يا نه؟

پاسخ: مى تواند گرچه تأخير خمس گناه است.

سؤال :خانه پدرى خود را فروختم به خاطر قرض پسرم وخانه اى ديگر را خريدم مقدارى براى دخترم گذاشتم كه رهن خانه را بدهد وجاى اجاره بگيرد واز اين پول خانه مثلا ۴ ميليون باقى مى ماند آيا مى توانم به بقيه بچه هايم كمك كنم چون خيلى محتاج هستند؟ وآيا من واجب الحج شدم ؟ در حالى كه وضع مالى بچه هايم خوب نيست ومى خواهم به آنها از پول باقى مانده كمك كنم ؟

پاسخ: اگر از صرف آن مال در حج در حرج وسختى واقع مى شويد هر چند به خاطر وضعيت فرزندان حج واجب نيست .

سؤال :اگر كسى طلاهايش را براى رفتن به حج بفروشد آيا بايد خمس انرا بدهد ؟

پاسخ: مابه التفاوت بين خريد وفروش از ربح سال فروش حساب مى شود وچنانچه تا سر سال خمسى در زندگى مصرف نشود بايد خمس انرا داد .

سؤال :خانمى كه ۶۸ سال دارد خانه پدرش را فروخت تا براى اينكه قرض پسرش را بدهد ويك خانه كوچكتر براى خودش خريد مابقى از پول خودش را مى خواهد به بچه هاى ديگرش بدهد چون قرض دارند الان مى خواهد بداند كه آيا با اين شرط واجب الحج شده است يا نه ؟

پاسخ: چنانچه مبلغ باقيمانده بعد از خريد خانه به مقدار هزينه هاى سفر حج هست ايشان مستطيع مى باشد .

سؤال :آيا معنى مسئله ۲۴۲ كتاب مناسك حضرتعالى در مورد استفاده از فتق بند قابل تعميم به كمربند طبى جهت فتق ديسك مهره هاى كمر بمنظور جلوگيرى از تشديد بيمارى در زمان مناسك حج تمتع نيز مى شود واستفاده از آن نيز جايز است ؟

پاسخ: استفاده از كمربند طبى جهت ديسك مانعى ندارد .

سؤال :مادر من در مدت ۵ سال است كه واجب الحج شده است ولى به علت خوف از تنهايش وبه اميد اينكه سال بعد پدرم با ايشان بتوانند به سفر حج بروند اقدام به رفتن به سفر حج را به تاخير انداخته اند . حال با توجه به اينكه پدرم هم به علت داشتن مشكلاتش نمى تواند فعلا با ايشان به اين سفر مبارك بروند . آيا مادرم بايد براى رفتن به حج اقدام كنند يا خير ؟

پاسخ: حضور همسر در حج زن شرط نيست واگر استطاعت دارد بايد حج را بجا آورد .

سؤال :اگر كسى طواف ياسعى را رها كند و بدون فوت موالات از اول انجام دهد حكم چيست فرموديد اگر جاهل قاصر باشد اشكال ندارد و منظور از جاهل قاصر و جاهل غير قاصر چيست ؟

پاسخ: جاهل مقصر كسى است كه در تعلم احكام شرعى كوتاهى كرده باشد والا جاهل قاصر است .

سؤال :اگر كسى از جده مُحرم شد ورفت مكه، بعد معلوم شد كه اشتباه كرده وموقف نرفته حالا چكار بايد كند؟ آيا كفاره دارد يا به جحفه رود ودوباره احرام ببندد؟

پاسخ: بايد به ميقات برود واحرام ببندد واگر نتواند از حرم خارج شود واحرام ببندد واگر اين هم ممكن نيست همانجا كه هست دوباره احرام ببندد.

سؤال :آيا به نظر آيت الله جده محاذى ميقات است؟ و آيا مى شود از آنجا مُحرم شد؟

پاسخ: حضرت آيت الله فرموده اند: جده قبل از محاذات ميقات است و مى توان با نذر صحيح از آنجامحرم شد .

سؤال :همسر اينجانب امسال مستطيع حج شد وهمه چيز براى سفر حج واجب ايشان مهيا مى باشد ولى ايشان باردار هستند وزمان تشرف حدود ۴ ماه دارند وچون ايشان با كاروان وبدون ما هستند نمى دانم كه آيا سفر براى ايشان و حمل مضر است و احتمال سقط هم مى رود يا خير، حال تكليف چيست؟

 

پاسخ: اگر خوف سقط يا ضرر ديگر باشد ساقط است ولازم نيست حج برود.

سؤال :آيا كسى كه يك تعهد اخلاقى براى بازگرداندن سهامى داشته وعازم تشرف به مكه جهت حج واجب بوده اگر اين تعهد اخلاقى را اجرا نمايد موجب تعهد مالى گشته آيا اين امر موجب برهم زدن استطاعت مالى او براى حج واجب مي شود؟

پاسخ: موجب نمي شود.

سؤال :من ماه پيش به حج عمره رفتم، كه هزينه سفرم را خودم پرداختم اينجانب كارمند هستم. آيا براى لباس و... بايد خمس مى دادم؟

پاسخ: اگر آنچه صرف كرده ايد از منافع امسال بوده خمس ندارد وسال از روز ابتداى به اشتغال شروع مي شود.

سؤال :آيا يك زن با مهريه خود مى تواند به حج واجب مشرف شود ؟

پاسخ: بله .

سؤال :اينجانب مبتلا به قند خون هستم وبايد انسولين تزريق نمايم در هنگام احرام تکليف چيست ؟

پاسخ: مانعي ندارد .

سؤال :در عمره مفرده براي تقصير فقط ناخن خود را کوتاه کرده ام ودر ايران متوجه شده ام که بايد طبق نظرمعظم له آيت الله موي خود را هم کوتاه مي کرده ام حال وظيفه من چيست ؟

پاسخ: هر جا هستيد احتياطا موي خود را به قصد تقصير کوتاه کنيد وچيزي بر شما نيست .

سؤال :آيا مردي که به حج واجب ميرود بايد رضايت همسر خود جلب نمايد ؟

پاسخ: لازم نيست .

سؤال :آيا خانمهايي که داراي تاتو بر روي ابروهاي خود مي باشند مي توانند به حج بروند؟

پاسخ: اشکال ندارد وبه حج ضرري نميرساند.

سؤال :با توجه به اينکه پس از محرم شدن در مسجد شجره وحرکت بطرف مکه بعد از نماز شب بوسيله اتوبوس هاي سقف دار ايا براي مرد ان خطا وتقصير محاسبه ميشود؟

پاسخ: اگر باران نبارد اشکال ندارد وکفاره لازم نيست.

سؤال :ايا استظلال در شب صدق ميکند ؟

پاسخ: استظلال در شب صدق نميکند ولي در شب باراني بنابر احتياط واجب محرم سوار ماشين سقف دار نشود.

سؤال :آيا در شب ميتوان از ميقات تا مکه مکرمه را با وسيله مسقف طي کرد؟

پاسخ: جايز است.

سؤال :آيا عمره مفرده بر فرض استطاعت واجب است؟

پاسخ: بر کساني که وظيفه ايشان حج تمتع است عمره مفرده واجب نيست.

سؤال :زمانيکه با پول ومالي حرام ويا غصبي به حج مشرف مي شوند چه حکمي دارد؟

پاسخ: اگر عين لباس طواف وهدي غصبي نباشد حج وعمره صحيح است هر چند ضامن پول غصبي است.

سؤال :زمانيکه حقي (مال) از همسر وفرزندان بر عهده زائر بيت الله الحرام ميباشد چطور؟

پاسخ: اين امر موجب بطلان حج ياعمره نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -