انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام اموات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

احکام اموات (آیت الله العظمی فاضل)

سؤال 200 ـ نظر مبارک حضرت عالى در مورد تعریف فقهى مرگ چیست؟

پاسخ: تعریف فقهى مرگ با تعریف عرفى آن تفاوتى ندارد.

سؤال 201 ـ اگر با کمک معاینات و آزمایشات مخصوص، مرگ مغزى فردى محرز و مسلم باشد، آیا زندگى وى خاتمه یافته تلقى مى گردد؟

پاسخ: خیر، از لحاظ فقهى و عرفى میت نمى باشد.

سؤال 202 ـ شخصى ضربه مغزى شده یا سکته کرده است، پزشک گفته است، فوت کرده، آیا مى توان به گفته او اعتماد کرد و شخص را تجهیز و تدفین کرد؟

پاسخ: باید یقین یا اطمینان به موت حاصل شود، پس اگر از گفته پزشک یقین یا اطمینان به موت حاصل شد، تجهیز و دفن کنند والا باید صبر کنند تا یقین به موت حاصل شود.

سؤال 203 ـ در توضیح المسائل فرموده اید: براى غسل و کفن و دفن میت باید از ولى او اجازه بگیرند; حال اگر ولى میت غایب باشد، وظیفه چیست؟

پاسخ: چنانچه معلوم باشد و شاهد حال بر اذن و رضایت ولى وجود داشته باشد، مى توانند کارهاى میت را انجام دهند و او را دفن کنند والا باید صبر کنند، تا ولى حاضر شود. بلى، چنانچه تأخیر در دفن، موجب هتک و متعفن شدن میت شود، بنابر احتیاط واجب باید از حاکم شرع یا نماینده او اجازه بگیرند و کارهاى میت را انجام دهند و اگر اجازه گرفتن ممکن نباشد; اجازه و اذن ساقط است.

سؤال 204 ـ در رساله فرموده اید: براى غسل، کفن، نماز و دفن میت باید از ولىّ او اجازه بگیرند، آیا اجازه باید شفاهى باشد یا علم به رضایت ولى کفایت مى کند؟

پاسخ: اجازه شفاهى لازم نیست و چنانچه از قرائن فهمیده شود که رضایت دارد، کفایت مى کند.

سؤال 205 ـ در یک حادثه آتش سوزى چند نفر مسلمان و بهایى و ارمنى سوخته اند و امکان تشخیص و شناسایى هر یک نیست، وظیفه نسبت به غسل و دفن آنها چیست؟ و در همین فرض اگر خانمى بین آنهاست و قابل شناسایى نیست وظیفه چیست؟

پاسخ: در فرض سؤال که شناسایى مسلمان ممکن نیست، براى اینکه یقین کنند، نسبت به مسلمانِ موجودِ بین آنها، به وظیفه شرعى عمل شده، باید همه افراد را غسل دهند و کفن کنند و حنوط کنند و به آنها ولو به نحو مجموع و یکجا، یک نماز به نیت مسلمان در بین، بخوانند و آنها را طبق دستور اسلام دفن کنند و بر فرض این که خانمى بین آنهاست باید شوهر آن خانم آنها را غسل دهد و اگر شوهر و مردِ محرم نباشد، باید مردى آنها را با دست کش، از زیر لباس غسل دهد و زنى هم آنها را با دست کش و از زیر لباس غسل دهد تا یقین حاصل شود که به وظیفه عمل شده است.

سؤال 206 ـ شخصى خودکشى کرده است، آیا احکام مربوطه به میت نسبت به او جارى است؟

پاسخ: بلى، تمام احکام اموات، بر او جارى است.

سؤال 207 ـ حکم مرتدّى که پس از توبه مرده باشد چیست؟ و آیا فرقى بین مرتد ملى و فطرى وجود دارد؟

پاسخ: با توبه حکم مسلمان را پیدا مى کند و غسل او واجب مى شود و از این جهت فرقى بین مرتد فطرى و ملّى وجود ندارد.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -