انهار
انهار
مطالب خواندنی

دفن میت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

دفن میت (آیت الله العظمی فاضل)

سؤال 218 :آیا دفن کردن میّت در قبرى که شخصى در آن سالیان پیش دفن شده است ـ با احتمال قوى به اینکه میّت اولى از بین رفته و تنها استخوانهایش باقیمانده است ـ جایز است یا خیر؟

پاسخ: دفن میّت در قبر شخص دیگر در صورتى که مستلزم نبش قبر و ظهور جسد و هتک حرمت باشد جایز نیست و تا علم حاصل نشود که استخوانهاى صاحب قبر پوسیده شده و به خاک تبدیل شده نبش قبر او جایز نیست. بلى، اگر نبش قبر محقق شد گرچه عصیاناً، دفن میت دیگرى در قبر او منع شرعى ندارد، بلکه مکروه است.

سؤال 219 :شخصى دفن شده و ظاهراً در اثر ضربه و تجاوز از دنیا رفته، آیا جایز است نبش قبر کنند و جنازه را جهت تعیین علّت مرگ معاینه کنند؟

پاسخ: در صورتى که اثبات حق متوقف بر نبش باشد مانعى ندارد.

سؤال 220 :ملاک در حرمت نبش قبر میت چیست؟

پاسخ: ملاک حرمت نبش قبر ظاهر شدن جسد میت یا هتک شدن حرمت او مى باشد. پس اگر مقدارى از خاک قبر را بردارند و جسد ظاهر نشود و عرفاً هم صدق هتک نکند، نبش محقق نشده و حرام نیست. خلاصه، مدار در حرمت نبش محرّم ظاهر شدن جسد یا صدق هتک است که ممکن است این دو با هم جمع شوند و ممکن است ظهور تنها سبب باشد یا هتک تنها باشد.

سؤال 221 :قبرى است دو طبقه که در طبقه تحتانى آن خانمى دفن شده است آیا مى توان در طبقه فوقانى آن مردى که هیچگونه محرمیتى با آن خانم ندارد دفن کرد؟

پاسخ: اگر مستلزم نبش قبر میت طبقه پایین نباشد مانعى ندارد.

سؤال 222 :مقبره اى در یکى از روستاهامعروف به پیر غیب پیدا شده و سالمندان مى گویند داراى ساختمان بوده ولى شجره نامه ندارد آیا احداث ساختمان بر روى آن مانعى ندارد؟

پاسخ: اگر افراد مزبور اطمینان دارند که صاحب قبر از امامزادگان صالح مى باشد مانعى ندارد ساختمان روى قبر او احداث شود.

سؤال 223 :آیا زینت کردن قبر از سنگهاى مرمر سفید یا سیاه اشکال دارد؟

پاسخ: حرام نیست.

سؤال 224 :قبرستانى در اثر جاده و فضاى سبز از بین رفته و قبرى کنار جوى آب پیدا شده و طورى است که موجب اهانت به او مى شود آیا جایز است نبش باقیمانده قبر و بردن به قبرستان عمومى؟

پاسخ: اگر تغییر جوى آب امکان نداشته باشد در فرض مذکور جایز است انتقال داده شود.

سؤال 225 :شخصى وصیت کرده بعد از فوت از محل مدفون به اعتاب مقدسه حمل شود آیا جایز است؟

پاسخ: به نظر اینجانب نبش قبر جهت حمل به مشاهد مشرّفه خلاف احتیاط است هرچند وصیت کرده باشد. بلى اگر وصیت کرده که جنازه اش را قبل از دفن به مشاهد مشرفه منتقل کنند و عمداً یا به هرجهتى برخلاف وصیت او عمل شده است. جایز بلکه واجب است قبر را نبش و جنازه را به محل مورد وصیت منتقل کنند. مگر اینکه بدن فاسد شده باشد; یا نبش مستلزم هتک باشد.

سؤال 223 ـ شخصى وصیت کرده که قرآن او را، به قصد تبرک، همراه او در قبر بگذارند، آیا چنین وصیتى صحیح و لازم العمل است؟

پاسخ: بلى، چنانچه قرآن قیمتى نبوده و زائد بر ثلث نباشد، یا اگر زائد است ورثه اجازه دهند، وصیت صحیح و لازم العمل است، ولى قرآن را طورى در قبر بگذارند که آلوده و هتک نشود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -