انهار
انهار
پاسخ به احکام شرعی
مطالب خواندنی

هیچ رکوردی پیدا نشد

سایت جامع احکام شرعی

سایت جامع مناسبت های شمسی و قمری

(۴۰۹) آیا شیری در کربلا حضور داشت؟
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله آیا شیری در کربلا حضور داشت؟ آیا شیری د

ادامه

در باره سوره حمد
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله در باره سوره فاتحه سوره فات

ادامه

(۴۰۷) آیا ازدواج واجب است
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله سؤال: آیا ازدواج واجب است؟ پاسخ: ازدواج

ادامه

(۴۰۶) واقعيات وحشتناك از چشم زخم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله واقعيات وحشتناك

ادامه

(۴۰۵) در باره دلستر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله در باره دلستر

ادامه

(۴۰۴) ولادت آقا امام رضا (علیه السلام)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله ولادت آقا امام رض

ادامه

(۴۰۳) احادیثی از آقا أمیرالمؤمنین (علیه السلام)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله احادیث از آقا أمی

ادامه

(۴۰۲) احادیث ناامیدی از رحمت خدا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله نومیدى از رحمت خد

ادامه

(۴۰۱) برخی آثار معنوی روزه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــســـــَّلاَمُ عَـــــلـــــَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله برخی آثار معنوی ر

ادامه

(۴۰۰) اعمال شب عید سعید فطر (شب اول ماه شوال)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــســـــَّلاَمُ عَـــــلـــــَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله اعمال شب عید سعید

ادامه

(۳۹۹) حگم فضله موش
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله اگر در برنج فضله موش دیده شود، حکم

ادامه

(۳۹۸) مادران شایسته
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله مادران شایسته ا

ادامه

(۳۹۷) ناگفته هایی از آیةالله بهجت از زبان پسرش
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله الهی شها

ادامه

(۳۹۶) بهترین ساعات برای خوابیدن و بیدار شدن و غذا خوردن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله بهترین ساعات برای

ادامه

(۳۹۵) فراموش كردن قرآن پس از حفظ آن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله فراموش كردن قر

ادامه


(۱۸۲) حکم شرعی شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی
بسم الله الرحمن الرحیم حکم شرعی شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی مراجع معظمی که فتاوای آنها در باره شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی ذکر شده است. آیةالله العظمی امام

ادامه

حکم شرعی لیزر موی زاید مرجع تقلید آیةالله العظمی سیستانی (مدظله)
با سلام و وقت بخیر. با توجه به اینکه به تمام روش های زدودن موی زاید از جمله نوره و انواع کرم در ناحیه شرمگاهی حساسیت دارم و به خاطر استفاده از تیغ و ژیلت پوست این نا

ادامه

(۱۴۳) تلقین میت زن
بسم الله الرحمن الرحیم تلقین میت زن بعد از آن که میّت را در قبر گذاشتند، ۱- گرههاى کفن را باز کنند. ۲- صورت میّت را روى خاک گذارند. ۳- بالشى از خاک زیر سر او بسازند. ۴- پش

ادامه

(۱۲۹) در باره عقیقه
بسم الله الرحمن الرحیم عقیقه برای فرزند فهرست مطالب (۱) علت نام گذاری عقیقه (۲) لزوم عقیقه (۳) زمان انجام عقیقه (۴) آیا میتوان به جای عقیقه پولش را صدقه داد؟ (۵) آیا میت

ادامه

(۳۰۵) خواندن نمازی در آخرین جمعه ماه رمضان؛ برای جبران نمازهای قضا!
بسم الله الرحمن الرحیم خواندن نمازی در آخرین جمعه ماه رمضان؛ برای جبران نمازهای قضا! سؤال: آیا نمازی که گفته اند اگر در آخرین جمعه ماه رمضان خوانده شود جبران نمازه

ادامه

(۳۰) سخنرانی ها

ادامه

(۷۳) احادیث وظایف شوهر نسبت به زن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَاَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِاَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَرَحمَةُالل

ادامه

(۳۴۹) حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كشمش و آب آنها
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه حُکم جوش آمدنِ خرما، مويز، كش

ادامه

(۲۵۸) لعنت شدگان در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم لعنت شدگان در قرآن در قرآن کریم افراد زیادی لعنت شده اند: در قرآن افراد زیادی بخاطر گناهان مختلف، مورد لعن قرار گرفته اند؛ لعن در اصل به

ادامه

(۵۶) نکاح معاطاتی در فقه و حقوق
بسم الله الرحمن الرحیم نکاح معاطاتی در فقه و حقوق نکاح معاطاتی در فقه و حقوق به معانی مختلفی آمده است. یکی از معانی رایج آن عدم اجرای صیغه ایجاب و قبول است. سؤال مهم ا

ادامه

(۲۲۸) مطالبی درباره وحشت عظیم دِّین و بدهکاری و حقّ النّاس و مجازات قیامت!!
بسم الله الرحمن الرحیم مطالبی درباره وحشت عظیم دِّین و بدهکاری و حقّ النّاس و مجازات قیامت!! فهرست مطالب: {١} آیه ای از قرآن کریم. {٢} چهل حدیث از معصومین (علیهم

ادامه

(۲۲۶) قطع کردن درخت ثمری در اسلام
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ قطع کردن درخت ثمری در اسلام

ادامه

(۲۸۲) نظر علماء شیعه و سنی در خصوص وحدت
بسم الله الرحمن الرحیم نظر علماء شیعه و سنی در خصوص وحدت وحدت بین مسلمین حول نکات و اعتقادات مشترک در زمان کنونی یکی از مسائلی است که دشمنان زیادی پیدا کرده است. دشم

ادامه

(۲۰۷) احادیث نماز
احادیث نماز مگر نماز جعفرطیّار می خوانی؟ معراج مؤمن پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است . ( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات

ادامه

(۷۲) احادیث وظایف زن نسبت به شوهر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ. وَاَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِاَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَرَحمَةُ

ادامه


فصل في العاقلة
فصل في العاقلة (مسألة ٤٠٥): عاقلة الجاني عصبته، والعصبة، هم: المتقربون بالأب كالإخوة، والأعمام- وأولادهم وإن نزلوا وهل يدخل في العاقلة الآباء وان علوا، والأبناء وان

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(كفارة القتل)
(كفارة القتل) (مسألة ٤٠٠): تقدم في أوائل كتاب الديات ثبوت الكفارة في قتل المؤمن زائدة على الدية لكنها تختص بموارد صدق عنوان القاتل كما في فرض المباشرة وبعض موارد التس

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

الجناية على الحيوان
الجناية على الحيوان (مسألة ٣٩٨): كل حيوان قابل للتذكية سواء كان مأكول اللحم أم لم يكن وإذا ذكاه أحد بغير اذن مالكه فالمالك مخير بين أخذه ومطالبته بالتفاوت بين كونه حي

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(فصل في دية الحمل)
(فصل في دية الحمل) (مسألة ٣٧٩): إذا كان الحمل نطفة فديته عشرون دينارا وإن كان علقة فأربعون دينارا وإن كان مضغة فستون دينارا، وان نشأ عظم فثمانون دينارا، وإن كسى لحما

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

دية الشجاج والجراح
دية الشجاج والجراح الشجاج: هو الجرح المختص بالرأس والوجه وهو على أقسام: (الأول)- الخارصة و قد يعبر عنها بالدامية، وهي التي تسلخ الجلد ولا تأخذ من اللحم وفيها بعير،

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(السادس عشر)- شلل الأعضاء
(السادس عشر)- شلل الأعضاء في شلل كل عضو ثلثا دية ذلك العضوالا الذكر فان في شلله الدية كاملة. (مسألة ٣٦٠): المشهور أن في انصداع السن ثلثي ديتها، وهذا هو الأظهر إن وصلت ا

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الخامس عشر)- تقلص الشفتين
(الخامس عشر)- تقلص الشفتين قال الشيخ: ان فيه دية كاملة وهو لا يخلو عن اشكال والأظهر: أن فيه الحكومة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الرابع عشر)- الإفضاء
(الرابع عشر)- الإفضاء (مسألة ٣٥٨): في إفضاء المرأة دية كاملة إذا كان المفضي أجنبيا واما إذا كان المفضي زوجها فإن أفضاها ولها تسع سنين فلا شيء عليه، وإن أفضاها قبل بلوغ

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الثالث عشر)- خرق مثانة البكر
(الثالث عشر)- خرق مثانة البكر المشهور ان من اقتض بكرا بإصبعه فخرق مثانتها فلم تملك بولها فعليه ديتها كاملة ولكنه لا يخلو عن إشكال فالأظهر: ان فيه ثلث ديتها وفيه أيضا م

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الثاني عشر)- دوس البطن
(الثاني عشر)- دوس البطن من داس بطن انسان بحيث خرج منه البول أو الغائط فعليه ثلث الدية، أو يداس بطنه حتى يحدث في ثيابه.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الحادي عشر)- تعذر الانزال
(الحادي عشر)- تعذر الانزال المشهور: ان من أصيب بجناية فتعذر عليه الإنزال في الجماع ففيه دية كاملة وفيه إشكال، فالأظهر أنّ فيه: الحكومة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(العاشر)- أدرة الخصيتين
(العاشر)- أدرة الخصيتين وفيها أربعمائة دينار، وان فحج أي: تباعد رجلاه بحيث لا يستطيع المشي النافع له فديته أربعة أخماس دية النفس.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(التاسع)- الصوت
(التاسع)- الصوت وفي ذهابه كله من الغنن والبحح دية كاملة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(الثامن)- سلس البول
(الثامن)- سلس البول وفيه دية كاملة إذا كان مستمرا.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه

(السابع)- كسر البعصوص
(السابع)- كسر البعصوص وفيه بحيث لا يملك استه الدية كاملة.

شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۴ ادامه


فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)
الکل طبّى و صنعتى
حکم نجاست پوست لب (مرجع تقلید آیةالله مکارم)
معرفی خواجه عبد الله انصاری و الهی نامه
وفات «موسي بن عمران» و «يوشع بن نون(علیهما السلام)
تاریخچه ورود قمه‌زنی به ایران.
تفسیر سوره مؤمنون
غســل جنابت
کفارات حج
گنج
ارتباط تلفنی با نامحرم (مرجع تقلید آیةالله صافی)
متن سوره طلاق
تماس دختر با پسر مجرد (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
حکم نماز خواندن زن با صدای بلند مرجع تقلید:آیةالله العظمی خامنه ای
متن سوره عنکبوت
اتومبیل و وسائل نقلیه
مواد مخدر
آیات 90 - 109 یونس
جویدن آدامس در نماز (مرجع تقلید آیةالله امام خمینی)
حیض
مواضع هفتگانه
فتوای امام خامنه ای در باره نماز و روزه دانشجو، دانش آموز و طلبه ی مسافر
احکام مسجد
مزایده
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدس سره)
قتل «جلال ‏الدين خوارزمشاه» (628 ق)
وسوسه و درمان
مرگ معتصم عباسی
اثر زیارت عاشورا
احکام غسل (2- غسل های مستحب)
6ـ ناسيه
ولادت امام هادی «علیه السلام» بقولی (212 ق)
حکم نمایش موی زن (مرجع تقلید آیةالله سیستانی)
دست زدن
آیات 11 - 18 حجرات
شرایط مرجع تقلید
خوردنی ها و آشامیدنی ها
مسایل متفرقه خمس
بقا بر تقلید از مجتهد میّت
افعال حرام
زمان مناسب اسباب كشي
آیات 37 - 53 اعراف
قرآن
مرتد(آیت الله العظمی مکارم)
مهریه
حکم دیدن لاک به دست پس از غسل (مرجع تقلید آیةالله شبیری زنجانی)
تصرف در مال صغیر
فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)
تفسیر نمونه
قضا و کفاره روزه
مفتخریم که خادم قرآن، اهل بیت و بزرگانیم

پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -