انهار
انهار
مطالب خواندنی

لعنت شدگان در قرآن

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
لعنت شدگان در قرآن:
    

دو اصطلاح «سَبّ» و «لَعن» به عنوان دو مصداق از مصادیق بغض، از ابتدای زندگی بشر در بین مردم شایع و مورد عمل بوده است و عده‌ای برای نشان دادن بغض و کینه خود نسبت به جریان و یا اشخاصی، به آن مبادرت می‌ورزیدند.

به همین دلیل در اسلام هم به این دو توجه زیادی شده است.

عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السّلام) قَالَ مَنْ اَحبّ لِلَّهِ وَ اَبْغَضَ لِلَّهِ وَ اَعْطَی لِلَّهِ فَهُوَ مِمَّنْ کَمَلَ اِیمَانُهُ؛[1]

هرکس برای خدا دوست بدارد و برای خدا دشمن بدارد و برای خدا عطا کند، پس او از کسانی است که ایمانش کامل شده است.

قال رسول اللّه (صلي الله عليه و آله و سلّم): هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ؟!...

آيا دين ، جز دوستى و دشمنى است؟...

    

پس مؤمن باید این دو رفتار و منش را داشته باشد:

1- برخی را دوست بدارد.

2- برخی را دشمن بدارد.

    

توجه:

تفاوت دو اصطلاح سَبّ و لَعن:

(1) سَبّ؛ {کلاً حرام است}.

(2) لَعن؛ {در موارد زیادی جایز است}.

    

اسلام سبّ را حرام اعلان فرموده و از آن منع کرده است.

قرآن:«وَلَاتَسُبُّواالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ...؛[2]

و آنهايى را كه جز خدا مى‏ خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد.

در جریان جنگ صفین به آقا أمیرالمؤمنیت علی (علیه‌السّلام) گزارش دادند که برخی از یاران؛ شامیان را دشنام می‌دهند،

حضرت آنان را فرا خواند و فرمود: إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ؛[3]

پسند من نيست كه شما دشنام بدهيد، ولى اگر در گفتارتان كردار آنان را وصف كنيد و حالشان را بيان نماييد به گفتار صواب نزديك‏تر و در مرتبه عذر رساتر است.

    

لعن در قرآن کریم

خداوند متعال در قرآن کریم در موارد متعددی گروهی را لعن کرده است که این دلیلی بر مشروعیت به کار بردن این واژه به صورت اصل اولی می‌باشد.

در قرآن با اینکه از سب نهی شده است؛ ولی نه تنها هیچگاه از لعن نهی نکرده است؛ بلکه خود بارها عده‌ای را لعن کرده است.

مصادیق لعن شدگان در قرآن کریم:

    

{1} ابلیس

وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ؛ [4]

و همانا لعنت من برتوست تا روز جزا.

    

{2} کافرین

إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا؛ [5]

همانا خداوند لعنت کرده کافران را و برای آنان جهنم را آماده نموده است.

    

{3} بنی اسرائیل

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ؛ [6]

کافران بنی اسرائیل به زبان داود و عیسی پسر مریم از آن رو لعنت کرده شدند که نافرمانی (خدا) نموده و (از حکم حق) سرکشی می‌کردند.

    

{4} ظالمین

أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ؛ [7]

آگاه باش لعنت خدا بر ظالمان است.

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): إنّه لَيَأتِيَ العَبدُ يَومَ القِيامَةِ و قد سَرَّتهُ حَسَناتُهُ، فَيَجِيءُ الرجُلُ فيقولُ : يا ربِّ ظَلَمَني هَذا، فَيُؤخَذُ مِن حَسَناتِهِ فَيُجعَلُ في حَسَناتِ الذي سَألَهُ، فما يَزالُ كذلكَ حتّى ما يَبقى لَهُ حَسَنةٌ، فإذا جاءَ مَن يَسألُهُ نَظَرَ إلى سَيِّئاتِهِ فَجُعِلَت مَع سيّئاتِ الرَّجُلِ، فلا يَزالُ يُستَوفى مِنهُ حتّى يَدخُلَ النارَ .[8]

روز قيامت بنده خوشحال از حسنات خود وارد محشر مى شود . مردى مى آيد و مى گويد : پروردگارا ! اين مرد به من ظلم كرده است . پس، از حسنات او برداشته و در حسنات آن مرد داد خواه گذاشته مى شود . به همين ترتيب افرادى كه در حق آنها ستم كرده است مى آيند تا جايى كه حتى يك حسنه براى او باقى نمى ماند . از آن پس اگر كسى بيايد و حق خود را از او بخواهد از گناهان آن مرد برداشته و به گناهان او افزوده مى شود. بدين سان همچنان داد مردم از او گرفته مى شود، تا آن كه به آتش درآيد.

    

{5} دروغ گویان

وَالْخَامِسَةُأَنَّ لَعْنَةَاللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ[9]

و بار پنجم قسم یاد کند که لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گویان باشد.

    

{6} آزار دهندگان به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم)

إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا؛ [10]

و کسانی که خدا و رسول را اذیت می‌کنند خداوند آنان را در دنیا و آخرت مشمول لعنت خود قرار داده است.

    

{7} تهمت زنندگان به زنان پاکدامن

إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ؛ [11]

کسانی که به زنان با ایمان عفیفه (مبرّا و) بی‌خبر از کار بد تهمت زنند محققا در دنیا و آخرت ملعون و محروم از رحمت حق هستند و هم آنان به عذابی بزرگ معذب خواهند شد.

    

{8} قاتلین مؤمنین

وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّلَهُ عَذَاباًعَظِيمًا؛ [12]

و هرکس مؤمنی را به عمد بکشد مجازاتش آتش جهنم است که در آن جاوید معذب خواهد بود. خدا بر او خشم و لعنت کند، و عذابی بسیار شدید برایش مهیا سازد.

    

{9} منافقین

وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ هِيَ حَسْبُهُمْ ۚ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِيمٌ؛ [13]

خدا مرد و زن از منافقان و کافران را وعده آتش دوزخ و خلود در آن داده، همان دوزخ برای کیفرشان کافی است وخدا آنان را لعن کرده و برایشان عذاب ابدی است.

    

{10} فاسدان و قاطعان رحم

فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ؛ [14]

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَىٰ أَبْصَارَهُمْ؛ [15]

شما منافقان اگر از فرمان خدا و اطاعت روی برگردانید یا در زمین فساد و قطع رحم کنید باز هم امید دارید؟ اینان همین منافقانند که خدا آنان را لعن کرده و گوش و چشمشان را کور گردانید.

    

پاورقی ها


[1] الکافی، ج۲، ص۱۲۴.

[2] سوره انعام، آیه 108.

[3] نهج البلاغه، خطبه 206.

[4] سوره ص، آیه 78.

[5] سوره احزاب، آیه 64.

[6] سوره مائده، آیه 78.

[7] سوره هود، آیه 18.

[8] روضة الواعظين : ۵۱۲.

[9] سوره نور، آیه 7.

[10] سوره احزاب، آیه 57.

[11] سوره نور، آیه 23.

[12] سوره نساء، آیه 93.

[13] سوره توبه، آیه 68.

[14] سوره محمد، آیه 22.

[15] سوره محمد، آیه 23.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -