با سلام و وقت بخیر.
با توجه به اینکه به تمام روش های زدودن موی زاید از جمله نوره و انواع کرم در ناحیه شرمگاهی حساسیت دارم و به خاطر استفاده از تیغ و ژیلت پوست این ناحیه نازک شده و دچار سوختگی و عفونت قارچی می شود آیا لیزر موهای ناحیه شرمگاهی توسط زن هم جنس و بدون قصد زیبایی امکان پذیر است ؟
مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه)
بسم الله الرحمن الرحیم
والسلام علی عبادالله الصالحین و رحمةالله و برکاته
با تشکر از اعتماد شما به «سایت انهار»
بزرگوار.
اولاً: انجام لیزر موهای عانه (شرمگاه) ولو توسط هم جنس باشد جایز نیست مگر اینکه توسط شوهر انجام شود.
ثانیاً: بزرگوار روئیدن مو در بدن مانند: {سر، زیر بغل، سینه، شکم، دست، پا بویژه در شرمگاه} دارای حکمتی هستند که ما غالباً از آن بی خبریم و کلاً بخشی از سلامتی انسان در وجود همین موها هست و البته در منابع دینی به حکمت روئیدن مو در بدن اشاره شده است.
بخشی از منفعت روئیدن مو در بدن دو جنبه است:
(1) جنبه بهداشتی.
روییدن و سپس زایل کردن موهای زائد موجب دفع بعضی از سموم بدن است.
(2) جنبه مسائل اخلاقی.
انسان وقتی مشغول به بر طرف کردن موهای زاید بدن است؛ این اشتغال، قدری از تکبر و غرورش را کاهش می دهد و انسان به ضعف و ناتوانی خود پی می برد
آقا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: در حکمت خلقت موي زير بغل و موي عانه (اطراف آلت تناسلي) مي فرمايد: إِنَّ الْمَنَّانِيَّةَ وَ أَشْبَاهَهُمْ حِينَ أَجْهَدُوا فِي عَيْبِ الْخِلْقَةِ وَ الْعَمْدِ عَابُوا الشَّعْرَ النَّابِتَ عَلَى الرَّكَبِ وَ الْإِبْطَيْنِ وَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ ذَلِكَ مِنْ رُطُوبَةٍ تَنْصَبُّ إِلَى هَذِهِ الْمَوَاضِعِ فَيَنْبُتُ فِيهَا الشَّعْرُ كَمَا يَنْبُتُ الْعُشْبُ فِي مستنفع [مُسْتَنْقَعِ الْمِيَاهِ أَ فَلَا تَرَى إِلَى هَذِهِ الْمَوَاضِعِ أَسْتَرَ وَ أَهْيَأَ لِقَبُولِ تِلْكَ الْفَضْلَةِ مِنْ غَيْرِهَا ثُمَّ إِنَّ هَذِهِ تُعَدُّ مِمَّا يَحْمِلُ الْإِنْسَانُ مِنْ مَؤُونَةِ هَذَا الْبَدَنِ وَ تَكَالِيفِهِ لِمَا لَهُ فِي ذَلِكَ مِنَ الْمَصْلَحَةِ فَإِنَّ اهْتِمَامَهُ بِتَنْظِيفِ بَدَنِهِ وَ أَخْذِ مَا يَعْلُوهُ مِنَ الشَّعْرِ مِمَّا يَكْسِرُ بِهِ شِرَّتَهُ وَ يَكُفُّ عَادِيَتَهُ وَ يَشْغَلُهُ عَنْ بَعْضِ مَا يُخْرِجُهُ إِلَيْهِ الْفَرَاغُ مِنَ الْأَشَرِ وَ الْبِطَالَةِ.[1]
اصحاب «مانى»[2] و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مىرويد، مو نيز در اين جايها رشد مىكند. آيا نمىبينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مىشود كه [گذشته از تدابير الهى] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به سرگرميهاى گمراهكننده و بيكارى پرهيز نمايد.
ثالثاً: راهکارهای درستی برای رفع موهای زائد بدن وجود دارد که به آن اشاره خواهد شد.
لزوم اجتناب از لیزر
ازبین بردن موی زیربغل و روی رحم به شکل لیزرسبب بیماری خونی می شود چون در اثر لیزر مسیر خروج بخارات خون کثیف و سموم مسدود می شود و نیز قیبروم و آندومتر و بوی مشمئزکننده رحم و طپش قلب نیز اضافه می شود
خداوند حکیم با قراردادن این موها درزیربغل و اطراف شرمگاه، سبب شده که تجمع بخارات درمبادی خروجی بدن شکل نگیرد و البته منافع دیگری نیز وجود دارد.
نوره زدن راهکار درست برای ازاله موهای زائد بدن
نوره یا واجبی درمانگری قوی برای پاکسازی بدن از امراض و رافع درد مفاصل و ضعفها است.
آقا امام کاظم (علیه السلام) می فرماید: موى سر، چون بلند شود، آب کمر از جریان مىافتد، مفاصل، سست مىشوند و ضعف و سِل به دنبال مىآورد. امّا نوره، آب کمر را افزون مىسازد، بدن را تقویت مىکند، بر پیهِ کلیهها مىافزاید و بدن را چاق مىکند.[3]
ــــــــــــــ
خواص نوره و جلوگیری از درد مفاصل
آقای یوسف اصغری کارشناس سطح عالی حوزه و پژوهشگر طبّ:
«در مورد زدودن موهای زائد روایات متعددی وجود دارد که پیامبر فرمودند هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد اگر مرد است بیش از ۴۰ روز و اگر زن است بیش از ۲۰ روز زدودن موهای زائد بدن را ترک نکند.
به گفته وی در روایات آمده که اگر موهای زائد بدن زیاد باشد، موجب بروز مشکلات مفصلی در فرد میشود و اگر نوره به کار برده شود بسیار به بدن نفع رسانده و موجب تقویت بدن میشود.
در روایت آمده که دواء در چهار چیز است:
1- حجامت (بادکش)،
2- حقنه، (احتقان . تنقیه کردن . اماله کردن)
3- نوره،
4- قی کردن (استفراغ عمدی) که خیلی به انجام آن سفارش شده است.
کندن موی زیر بغل خود عاملی برای حفظ سلامتی است چرا که اگر انجام نشود باعث سستی، ناتوانی شانهها و ضعف چشم میشود که احتمال دارد مواد زائد، فضولات چشمی و شانه ها از این طریق این موها دفع شود که اگر دفع نشود موجب بروز مشکل میشود.
بهتر است که نوره در چهارشنبهها استفاده نشود، چرا که نوره به دلیل داشتن آهک از نظر مزاجی گرم است و زدن آن در چهارشنبه و جمعهها نهی شده است. این مسئله در فصل تابستان خیلی بیشتر اثر دارد؛ اثر نوره در فصل تابستان ۱۰ برابر فصل زمستان است.
در مورد نوره یک روایت خیلی جالبی است، اگر نوره استفاده شود آن موهایی که میریزد خداوند به خاطر هر یک مو یک فرشته فرض میکند تا قیامت تسبیح میگویند که ثوابش برای کسی است که از نوره استفاده میکند.
آقا امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در هر جمعه، موى زهار و زیر سرین را نوره مى کشید.
آقا امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: زدودن موها با تیغ در هر هفت روز، و با نوره در هر پانزده روز پسندیده است.
آقا امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: سنّت در مورد نوره، آن است که هر پانزده روز یکبار انجام شود. اگر بیست روز بر تو گذشت و این کار را انجام ندادى و هیچ چیز هم براى خرید آن نداشتى، به حساب خداوند قرض کن.
در کافى به نقل از عبد الرحمن بن ابى عبد اللّه آمده است:
روزى با آقا امام صادق (علیه السّلام) به حمام رفتم. به من فرمود: اى عبد الرحمن! موزدایى کن،
عرض کردم: چند روز پیش موهاى خود را زدوده ام.
فرمود: مو زدایى کن؛ چرا که این یک طهارت است.
آقا امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: یک بار نوره کشیدن در تابستان، از ده بار در زمستان بهتر است».[4]
ــــــــــــــ
نوره در احادیث ائمه معصومین (علیهم السلام)
از آنجا که اسلام توجه زیادی به پاکیزگی و طهارت دارد و روایات و احادیث زیادی در این باب از معصومین (علیهم السلام) وجود دارد، که از جمله مهمترین آن روایات حدیث مشهور «النظافه من الایمان» است، در باب نوره و استعمال آن نیز احادیث زیادی نقل شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: النُّورَهُ طَهُورٌ یعنی نوره بسیار پاک کننده است. [5]
نوره، یک تعویذ (نگه دارنده) و مایه پاکى بدن است. [6]
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: دوست دارم که هر فرد باایمان در هر پانزده روز یکبار، با نوره مو زدایى کند. [7]
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلَا یَتْرُکْ عَانَتَهُ فَوْقَ أَرْبَعِینَ یَوْماً. [8]
کسی که دوست دارد به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، نباید نظافت عانه (کنایه از نظافت از موهای زائد قسمت های مربوط به عورت و نیز دیگر قسمت های پنهان بدن را بیش از چهل روز ترک کند.
روایات فراوان دیگر نیز نقل شده است که محدوده استفاده از نوره که حدود پانزده روز است را تعیین کرده است، البته به نظر میرسد هر پانزده روز یک بار، زمان مناسبی برای ازاله موهای زائد باشد، زیرا در این مدت موهای زائد به اندازه کافی رشد کرده باید از بین برود.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: أُحِبُّ لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یَطَّلِیَ فِی کُلِّ خَمْسَهَ عَشَرَ یَوْماً مِنَ النُّورَهِ.[9]
یعنی دوست دارم که مؤمن هر پانزده روز یک بار از نوره استفاده کند.
آقا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: السُّنَّهُ فِی النُّورَهِ فِی کُلِّ خَمْسَهَ عَشَرَ یَوْماً فَإِنْ أَتَتْ عَلَیْکَ عِشْرُونَ یَوْماً وَ لَیْسَ عِنْدَکَ فَاسْتَقْرِضْ . [10]
سنت (اسلامی) در مورد نوره این است که هر پانزده روز یک بار انجام شود و اگر بیست روز بر تو گذشت و پولی برای این کار نداشتی حتماً پول قرض کن (تا بتوانی این کار را انجام دهی).
آقا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: السُّنَّهُ فِی النُّورَهِ فِی کُلِّ خَمْسَهَ عَشَرَ یَوْماً فَمَنْ أَتَتْ عَلَیْهِ إِحْدَى وَ عِشْرُونَ یَوْماً فلیستدین [فَلْیَسْتَدِنْ] عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْیَتَنَوَّرْ وَ مَنْ أَتَتْ عَلَیْهِ أَرْبَعُونَ یَوْماً وَ لَمْ یَتَنَوَّرْ فَلَیْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ.[11]
سنت در استفاده از نوره هر پانزده روز یک بار است و اگر بر کسی بیست و یک روز بگذرد، باید برای استفاده از نوره قرض کند، و اگر بر کسی چهل روز گذشت و از نوره استفاده نکرد، آن شخص نه مؤمن است و نه مسلمان.
ابی یعفور میگوید: در مدینه بودیم که میان من و زراره، در مورد تراشیدن یا کندن موهاى زیر بغل، بحث پیش امد. من گفتم: تراشیدن آنها بهتر است. زراره گفت: کَندن آنها بهتر است. آنگاه از امام صادق(علیه السلام) اجازه دیدار خواستم. در حالی که در حمّام، موزدایى میکرد و موهاى زیر بغل خود را زدوده بود، به ما اجازه دیدار داد. به زراره گفتم: آیا (رفتار امام در نوره کشیدن) تو را بس است؟ گفت: نه؛ شاید او این کار را به جهتى انجام داده است که انجام دادنش براى من از آن جهت، درست نیست. پس امام (علیه السلام) پرسید: «درباره چه گفتگو میکنید؟». گفتم: زراره در مورد کَندن یا تراشیدن موهاى زیر بغل، با من مخالفت کرده است. من گفتهام که تراشیدن و زدودن آنها، بهتر است و زراره گفته است که کَندن آنها بهتر است. امام (علیه السلام) فرمود: «تو به سنّت راه یافتهاى و زراره، بدان نرسیده است. تراشیدن آنها از کَندنشان بهتر است و زدودن از تراشیدن نیز بهتر». سپس به ما فرمود: «[با نوره] موزدایى کنید. گفتیم: سه روز پیش این کار را انجام دادهایم. فرمود: دوباره انجام دهید؛ چرا که موزدایى [با نوره]، خود، نوعى طهارت است.[12]
آقا امام صادق (علیه السلام) موى زیر بغل خود را در حمّام، نوره میکشید و میزدود و میفرمود: از ریشه کَندن موهاى زیر بغل، شانهها را ضعیف میکند و بینایى را سست و کم قدرت میسازد.[13]
آداب نوره کشیدن:
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: شایسته است که مؤمن از نوره گذاشتن در روز چهارشنبه بپرهیزد که روز چهارشنبه روز نحس پایدار است.[14]
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: یکبار نوره کشیدن در تابستان، از ده بار در زمستان بهتر است.[15]
در روایتی نقل شده است که به آقا امام صادق (علیه السلام) گفتند که مردم میگویند: نوره کشیدن در روز جمعه مکروه است، آن حضرت فرمود: چنین نیست که تو گمان کردی. چه چیز پاک کنندهتر است از نوره کشیدن در روز جمعه؟[16]
[2] مانى؛ زاده 216 و درگذشته 274 میلادی؛ فیلسوف، شاعر، نویسنده، پزشک، نگارگر بنیانگذار و پیامآور آیین مانوی؛ از پدر و مادر ایرانی منسوب به بزرگان اشکانی است.
[3] احادیث پزشکى (رى شهرى، احادیث پزشکى.
[4] دانشنامه احادیث پزشکى و طب الصادق (علیه السلام).
[5] کافی، ج 6، ص 505، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق.
[8] من لا یحضره الفقیه،قم انتشارات جامعه مدرسین،چاپ دوم، سال 1404 هجری قمری، ج1، ص 120.
[9] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، تهران، انتشارات اسلامیه، ج10، ص 115.
[10] من لا یحضره الفقیه،قم انتشارات جامعه مدرسین،چاپ دوم، سال 1404 هجری قمری، ج1، ص 120.
[11] الخصال، قم، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه، سال 1362 هجری شمسی، چاپ اول، ج2، ص 504.
[12] کافی، ج 4، ص 327، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق.
[13] من لا یحضره الفقیه،قم انتشارات جامعه مدرسین،چاپ دوم، سال 1404 هجری قمری، ج1، ص 120.
[14] الخصال، ج 2، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.
[15] الخصال، ج 2، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.