انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۲۲) طرح چله نماز شب

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ
طرح چله نماز شب
 
توضيح طرح چله نماز شب
آقا امام رضا (علیه السلام) می فرماید: «بر شما باد به نماز شب، هیچ بنده ای نیست که آخر شب بیدار شود و هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت آن (نماز وتر) هفتاد بار استغفار کند، مگر اینکه خداوند او را از عذاب قبر و آتش پناه داده و عمر او را طولانی کرده و به زندگی او گشایش می دهد»
 
زمان نماز شب: از نيمه شب شرعي تا اذان صبح است و هرچه به اذان نزديك تر باشد فضيلتش بيشتر است.جوانی كه می ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود، می تواند نماز شب را پیش از نیمه شب بخواند مثلا بعد از نماز عشاء
 
توضيح در مورد نماز شب:
به نمازهای مستحبّی نافله ميگویند و بین نمازهای مستحبّی، به خواندن نافله‏ های شبانه روزی سفارش بیشتری شده است.
 
درين بين براي نافله شب خواص و آثار عجيب براي دنيا و آخرت افراد ذكر شده است تا آنجا كه از آقا امام صادق (عليه السلام) نقل شده است كه مي فرمايند: هیچ عمل نیكى نیست مگر اینكه ثواب روشنى در قرآن براى آن بیان شده، مگر نماز شب كه خداوند بزرگ، ثواب آن را روشن نساخته به خاطر عظمت و اهمیت آن، لذا فرموده است:
فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.
پس هیچ کس نمی‌داند که به پاداش نیکوکاریشان چه نعمت و لذّتهای بی‌نهایت که روشنی‌بخش (دل و) دیده است در عالم غیب برایشان ذخیره شده است.
سوره سجده آیه ۱۷.
چگونگي انجام نماز شب:
نماز شب شامل چهار تا دو ركعت (مثل نماز صبح) به نيت نافله شب و نیز دو ركعت دیگر به نيت نماز شفع و يك ركعت هم به نیت نماز وتر است به همين اندازه اگر خوانده شود نماز نافله انجام شده .
كه البته برای آن، خصوصا در سه ركعت آخر و خصوصا در قنوت نماز وتر اذكاری توصيه شده است.
 
ذکر و دعاهایی که خوب است در قنوت نماز وتر خوانده شود:
{۱} ۷ بار گفته شود: «هَذَا مَقَامُ‏ الْعَائِذِ بِكَ‏ مِنَ‏ النَّار»
{۲} برای ۴۰ مؤمن طلب آمرزش شود مثلا گفته شود: اللهم الغفرلقاسم سلیمانی و...
یا به جای شمارش اسم چهل مؤمن، با این دعا «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَات» در حق همه مومنان دعا شود.
{۳} ۷۰ بار گفته شود: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ربّی وَأَتُوبُ إِلَيْه»
{۴} ۳۰۰ بار گفته شود: «العفو»
اما چون برخی بزرگواران عادت به نماز شب ندارند حتما واجب نیست موارد ۴ گانه ای را که نوشتیم بطور کامل رعایت کنند.
 
چند نكته:
(۱) ‌از آنجا ميشود تنها سه ركعت آخر(نماز شفع و نماز وتر ) را خواند و نبايد اجازه دادن شيطان به خاطر طولاني جلوه دادن 11 ركعت ما را از كل آن محروم سازد ، مي شود نيت كرد من حداقل سعي مي كنم اين سه ركعت را بخوانم و بعد البته تلاش كنيم در حد امكان آن را كامل به جا بياوريم ضمنا در اين نماز مستحبي مي شود سوره توحيد را هم نخواند و مي شود از قنوت ها هم صرف نظر كرد كه مجموعا شايد كمتر از ده دوازده دقيقه وقت بگيرد يعني كافيست يك ربع قبل از اذان صبح بيدار شويم. (البته هرچقدر كامل به جا بياوريم بهتر است ).
 
(۲) اگر به هر دليل نتوانستيم در وقت نافله شب آن را به جا بياوريم مي توانيم اولين فرصتي كه امكانش بود قضاي آن را به جا بياوريم
 
از آقا امام صادق (عليه السلام) روایت است که شخصی به آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم چه بسا اتفاق می‌افتد که یک، دو، یا سه ماه نماز شب از من فوت می‌شود و من آن را در روز قضا می‌کنم. آیا این کار جایز است؟ فرمودند: به خدا قسم این کار مایه روشنی چشم تو است. و این جمله را سه بار تکرار کردند.
 
(۳) از نظر اكثر مراجع نماز مستحبي را مي توان در حال حركت هم خواند كه در اين صورت رعايت قبله هم در آن شرط نيست يعني كافي است وضو بگيريد و در مسير راه تان قضاي نماز شب را بخوانيد و ركوع و سجود را هم بدون خم شدن تنها با اشاره چشم به جا بياورديد خلاصه آنقدر راحت مي شود اين كار را انجام داد كه با توجه به آثار و فوايد عجيبش حيف است اين فرصت را از دست داد
 
(۴) در ايامي كه برخی خانمها عذر شرعی دارند مي توانند بعضي مستحبات آن مانند هفتاد بار ذكر استغفار يا 11 بار سوره حمد يا دعا براي 40 مومن و ... را داشته باشيم تا از نورانيت نماز شب فاصله گرفته نشود. و البته ادامه چله را پس از رفع عذر شرعی ادامه دهند.
 
بزرگوارانی كه دائم اهل نماز شب هستند مي توانند چهل روز چهل روز جدید نيت كنند تا با دوستان کانال به نيت تعجيل در ظهور آقا امام زمان (علیه السلام) همراه شوند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -