انهار
انهار
مطالب خواندنی

12صفر: ماجراي حكميت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.

12صفر: حكمين در صفين

صبح دوازدهم يا سيزدهم ماه صفر سال 38 لشكر اميرالمومنين عليه السلام مهياي جنگ شدند، اما عمروعاص حيله نمود و دستور داد تا قرآن ها را بر نيزه كنند. صفوف جلو لشكر كفر، ورق هايي از قران و در ديگر صفوف هر كس هر چه داشت سر نيزه كرد! و فرياد مي زدند: «لا حكم الا لله» منافقين مانند اشعث بن قيس، با تضعيف روحيه لشكر حضرت آنان را به اختيار حكمين ترغيب كردند. هر چه اميرالمومنين فرمودند كه اين نيرنگ است و من كلام الله ناطق هستم نتيجه نداد، سرانجام قرار شد هر لشكر حكمي از جانب خود معين كند تا حكم ايشان را هر دو طرف بپذيرند.

 معاويه عمرو عاص را معرفي كرد و اميرالمومنين عليه السلام فرمود: «اگر ناچار هستيم، عبدالله بن عباس و الا مالك اشتر نخعي حكم باشد.»

اشعث و جماعت قرّاء و حافظين كه بعداً جزء خوارج شدند راضي به هيچكدام از اين دو نشدند و گفتند: فقط عبدالله بن قيس يعني ابوموسي اشعري. نفاق منافقين نتيجه داد و ابوموسي و عمروعاص در «دومه الجندل» كه قلعه اي است بين مدينه و شام جمع شدند و با توجه به عداوتي كه هر دو نسبت به اهل بيت عليهم السلام خصوصاً اميرالمؤمنين عليه السلام اشتند و با مكر و حيله عمروعاص حضرت را به ظاهر عزل كردند.

بدين ترتيب فرداي آن روز در بين جمعيت ابوموسي به عمرو گفت: تو بايست و معاويه را از امارت خلع كن، تا من هم علي بن ابيطالب عليه السلام را خلع نمايم. عمروعاص گفت: من هرگز بر تو كه عامل ابوبكر و عمر بوده اي و در ايمان و هجرت بر من تقدم داشته اي سبقت نمي گيرم! ابن عباس گفت: ابوموسي! پسر نابغه تو را فريب ندهد. ولي او به گفته ابن عباس گوش نداد و ايستاد و انگشتر از دست بيرون كردو گفت: من علي و معاويه را از خلافت عزل نمودم و ساكت شد.

عمروعاص ملعون ايستاد و گفت: مردم شنيديد كه ابوموسي، علي را از خلافت عزل كرد من هم او را از خلافت عزل نموده و آن را براي معاويه بن ابي سفيان ثابت مي نمايم كه سزاوارتر است، و من به عنوان منصوب كردن معاويه، انگشتر به دست مي كنم.

حكمين براي عوامفريبي فحش و دشنام بسياري به هم دادند و دست به گريبان يكديگر شدند و شريح بن هاني تازيانه اي بر سر عمروعاص زد.

ابوموسي از ترس ياران اميرالمؤمنين عليه السلام به مكه پناهنده شد. اميرالمومنين عليه السلام پس از اين واقعه در قنوت نماز ابوموسي و سه نفر ديگر را اين گونه لعن مي فرمود: «اللهم العن معاويه و عمراً و اباالاعور السلمي و اباموسي الاشعري.»


تاریخ تهیه مطلب: 1388/11/7

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -