انهار
انهار
مطالب خواندنی

برخی از مسائل روزه مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه»

بزرگ نمایی کوچک نمایی
{روزه های واجب و شرایط وجوب روزه مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه»}
{روزه‌های واجب}:
۱- روزه‌ی ماه مبارک رمضان.
۲- روزه‌ی قضا.
۳- روزه‌ی کفاره.
۴- روزه‌ی قضای پدر و مادر.
۵- روزه‌ی مستحبی که به واسطه‌ی نذر و عهد و قسم واجب شده است.
۶- روزه‌ی روز سوم از ایام اعتکاف.
۷- روزه‌ی بدل از قربانی در حج تمتع
{شرایط وجوب روزه}:
{1} بلوغ
{2} عقل
{3} قدرت
{4} بی هوش نبودن
{5} مسافر نبودن
{6} حایض و نفسا نبودن
{7} ضرری نبودن روزه
{8} حرجی نبودن روزه
تــــوجـــــه:
 روزه بر افرادی واجب است که واجد شرایط فوق باشند، بنابراین روزه بر کودک نابالغ، دیوانه، بیهوش، فردی که توانایی گرفتن روزه ندارد، مسافر، زن حایض و نفسا، کسی که روزه برای او ضرر یا حرج (مشقت زیاد) دارد واجب نیست. (توضیح بیشتر در درسهای بعدی خواهد آمد).
 انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند.
رساله آموزش حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه) ص237.
کانال احکام شرعی انهار وابسته به پایگاه اینترنتی انهار. Portal. Anhar.ir
 
{انواع روزه مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای «مدّظلّه»}
 
انــــواع روزه:
روزه از یک نظر بر چهار نوع است:
۱- روزه‌ی واجب، مثل روز‌ه‌ی ماه مبارک رمضان.
۲- روزه‌ی مستحب، مثل روزه‌ی ماه رجب و شعبان.
۳- روز‌ه‌ی مکروه، مثل روزه‌ی روز عاشورا.
۴- روز‌ه‌ی حرام مثل روزه‌ی عید فطر(اول ماه شوال) و قربان (دهم ماه ذی‌الحجه).
تــــوجـــــه:
 کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.
 ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزه‌دار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.
 هرگاه عقیده‌اش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته باید قضای آن را به جا آورد.
 پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌کنند گفته‌ی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد.
رساله آموزش حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه) ص236.
کانال احکام شرعی انهار وابسته به پایگاه اینترنتی انهار. Portal. Anhar.ir

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان


پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -