انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم نماز و روزه محصلان، دانشجویان در سفر تحصیلی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
وقت بخیر و تشکر از اعتمادتان به سایت انهار

مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّ ظلّه) دانش آموزانی که مقلد معظم له هستند اگر کثیرالسفر باشند (یعنی ده روز در محل تحصیل و محل وطن و سکونت توقف نداشته باشد) نمازشان بنابراحتیاط جمع هست (یعنی هم شکسته و هم تمام) و روزه را هم بگیرند و پس از ماه مبارک روزه را هم اعاده کنند. البته مقلدین معظم له میتوانند در این مسأله به فتوای مرجع تقلیدی که پس از مرجع تقلید خودشان از سایرین اعلم و یا مساوی در اعلمیت باشند و نماز را تمام و روزه را صحیح میدانند مراجعه کنند که نماز را تمام بخوانند و روزه آنها نیز لازم به اعاده نباشد.

مطابق با فتوای آیةالله العظمی امام خامنه ای (مدّظلّه): در سفر براى تحصيل علم، حكم نماز و روزه مبنى بر احتياط است. افرادى که چنين وضعيتى دارند، مى‌توانند با مراعات شرايط به فتواى مجتهد ديگر -که نماز دانشجو و دانش اموز مسافر را در صورت کثیر السفر تمام می داند- رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضاى احتياط جمع است.

منبع:http://www.leader.ir/fa/book/11
ضمناً در فتوای جدید حضرت آقا آمده است که: سفری که امثال محصلان علوم دینی یا دانشجویان افسری برای تحصیلشان انجام میدهند و با انجام آن در سِلک و حرفه خاصی قرار میگیرند، سفر شغلی محسوب میشود؛ و {اگر کثیرالسفر باشند} نماز  تمام و روزه صحیح است.

مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی سیستانی (مدّ ظلّه) مقلدین معظم له اگر کثیرالسفر باشند (یعنی لااقل سه روز در هفته در سفر باشند) نمازشان در غیر سفر اول تمام  و نیز روزه آنها صحیح می باشد، و البته اگر دو روز در سفر باشند نمازشان جمع ولی روزه آنها صحیح می باشد. و به عبارت دیگر: اگر محصل حداقل شش ماه قصد تحصیل داشته باشد و در مجموع هر ماه 10 روز در محل تحصیل باشد ولو به صورت پراکنده باشد نمازش در سفر تحصیلی تمام وروزه اش صحیح می باشد.

مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی وحیدخراسانی (مدّ ظلّه) مقلدین معظم له اگر کثیرالسفر باشند (یعنی لااقل چهار روز در هفته در سفر باشند) نمازشان تمام  و نیز روزه آنها صحیح می باشد. و به عبارت دیگر: اگر محصل حداقل سه ماه در تحصیل باشد و در مجموع هر ماه بیشتر از نیمی از ماه در محل تحصیل باشد ولو به صورت پراکنده باشد نمازش در سفر تحصیلی تمام وروزه اش صحیح می باشد.

مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی صافی گلپایگانی (مدّ ظلّه) مقلدین معظم له اگر کثیرالسفر باشند (یعنی ده روز در محل تحصیل و یا وطن توقّف نداشته باشد) نمازشان در غیر سفر اول تمام  و نیز روزه آنها صحیح می باشد. بشرط آن که محصل حداقل سه ماه و نیم تا چهار ماه در سفر تحصیلی تحصیل باشد.

مطابق با فتوای حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّ ظلّه) مقلدین معظم له اگر کثیرالسفر باشند (یعنی لااقل سه روز در هفته در سفر باشند) نمازشان تمام  و نیز روزه آنها صحیح میباشد، و اگر کمتر از سه روز در سفر باشند نمازشان شکسته و روزه آنها صحیح نمی باشد. و به عبارت دیگر: اگر محصل حداقل دو ماه در تحصیل باشد و در مجموع هر ماه 12 روز در محل تحصیل باشد ولو به صورت پراکنده باشد نمازش در سفر تحصیلی تمام وروزه اش صحیح می باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -