انهار
انهار
مطالب خواندنی

وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو آیت الله العظمی صافی مدظله
سؤال: مسح سر بر موهای روغن زده شده چگونه است؟
پاسخ:اگر روغن به قدری زیاد نباشد که مانع از رسیدن آب وضو در حال مسح به موها یا پوست جلوی سر باشد، اشکال ندارد.
سؤال: جوهر خودکاری که روی دست باقی مانده آیا برای وضو و غسل اشکال ایجاد میکند؟
پاسخ:جوهر خودکار و هر رنگ دیگر اگر جسمیت داشته باشد و مانع رسیدن آب به پوست باشد، باید برطرف شود؛ ولی اگر فقط رنگ است و جسمیت ندارد، مثل این که بعد از شستن، باز اثر آن باقی باشد، برای غسل و وضو اشکال ندارد.
سؤال: آیا قبل از وضو خشکی اعضای بدن لازم است؟
پاسخ:فقط جای مسح سر و روی پاها باید طوری باشد که آب در دست مانده بر آن غلبه پیدا کند ولی خشک بودن صورت و دستها قبل از انجام وضو لازم نیست.
سؤال: حکم وضو در صورتی که به مژهها و ابروان خود مواد آرایشی یا پررنگ بکشیم چگونه است؟
پاسخ:اگر رنگ سرمه یا مداد پس از شستن در مژه و یا ابرو بماند، مانع وضو نیست؛ ولی اگر جرم دارد، باید برطرف شود.
سؤال: ترشحاتی که پس از خونریزی از زخم خارج میشود چه صورت دارد؟ میتوان با آن وضو گرفت؟
پاسخ:اگر خون یا خونابه نباشد، پاک است و مانع وضو نیست؛ اما اگر همراه با خون یا خونابه باشد، نجس است و برای وضو باید رعایت شود.
سؤال: شست پای شخصی شکسته است و روی آن انگشت را گچ گرفتهاند، اگر گچ پاک باشد آیا برای مسح پا نیازی به پارچه اضافی است؟ و یا میتوان روی همان گچ را مسح نمود؟
پاسخ:باتوجه به مسأله شماره 252 توضیح المسائل ـ «بعد از مسح سر باید باتری آب وضو که در دست مانده روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا... مسح کند» ـ لازم نیست مسح حتماً بر روی شست پا انجام شود و مسح، یکی از انگشتان دیگر هم کافی است. بنابراین، وقتی مانعی مثل گچ یا باند یا لاک بر روی شست باشد، باید از سر انگشت دیگر مسح کرد و جای جبیره نیست.
سؤال: کسی که دست راست او از بالای آرنج قطع شده است، چگونه میتواند وضو وغسل را انجام دهد؟
پاسخ:در مورد سؤال پس از شستن صورت، دست چپ را بشوید و با همان دست مسح سر و پاها را به ترتیب انجام دهد.
سؤال: اگر آبی خارج از آب وضو به اعضای وضو بریزد، آیا وضو باطل میشود؟
پاسخ:آب خارج از وضو اگر به محل مسح سر و پا بپاشد باید قبل از مسح سر و پا، آنها را خشک نمود و در این صورت وضو اشکال ندارد، همچنین اگر در موقع شستن صورت و دو دست، آب به آنها بپاشد، و با آن آب قصد شستن وضویی کنند، در این صورت نیز وضو صحیح است. تنها در صورتی که پس از پایان شستن دست چپ آبی خارج از وضو به کف دست راست یا چپ برسد، نمیتوان با آن مسح نمود.
سؤال: آیا بستن شیر آب در هنگام وضو، برای وضو اشکال دارد؟
پاسخ:خیر، اشکال ندارد، بلی در حال مسح، اگر آب وضو غلبه بر رطوبت شیر نداشته باشد، و مسح، مخلوط با آب خارج انجام شود، وضو باطل میشود.
سؤال: اگر در حین وضو چیزی بخوریم، وضویمان درست است؟
پاسخ:اشکال ندارد؛ ولی بهتر است انسان اعمال وضو را با توجه و حضور قلب بیشتر انجام دهد.
سؤال: آیا میتوان قبل از اذان وضو گرفت و بعد با همان وضو نماز خواند؟
پاسخ:وضو گرفتن به قصد با طهارت بودن مستحب است. بنابراین، با این قصد میتوان قبل از وقت نماز، وضو گرفت و بعد از داخل شدن وقت نماز، با همان وضو، نماز خواند.
سؤال: لمس آرم جمهوری اسلامی، کلمات GOD، «سید الشهداء» و «ا...»، بدون وضو چه حکمی دارد؟
پاسخ:به طور کلی لمس کردن اسامی خدای تعالی ـ به هر زبان که نوشته شده باشد جایز نیست ـ و بنابر احتیاط، مسّ اسامی پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه معصومین علیهم‌السلام و همچنین نام مبارک حضرت زهرا علیها‌السلام بدون وضو جایز نیست؛ ولی به این شکل نوشتن: «ا...»، اگر همزهی آن به عنوان همزهی الله نوشته شده باشد، مسّ آن بدون طهارت جایز نیست. و سید الشهداء اسم امام نیست. و لمس آن بدون وضو جایز است. البتّه باید از توهین و بیاحترامی پرهیز شود. و بنابر احتیاط از مسّ آرم جمهوری اسلامی بدون طهارت اجتناب گردد.
سؤال: . آیامیتوان قبل از اذان وضو گرفت و بعد با همان وضو نماز خواند ؟
پاسخ:وضو گرفتن به قصد با طهارت بودن مستحب است. بنابراین، با این قصد میتوان قبل از وقت نماز وضو گرفت و بعد از داخل شدن وقت نماز، با همان وضو، نماز خواند.
سؤال: آیا قبل از وضو خشک بودن اعضای وضو لازم است؟
پاسخ:خشک بودن صورت و دستها قبل از انجام وضو لازم نیست، ولی محل مسح باید خشک باشد و اگر مرطوب است بقدری کم باشد که رطوبت مسح بر آن غلبه کند.
سؤال: آیا میتوانیم با وضویی که برای خواندن قرآن گرفتهایم، نماز هم بخوانیم؟
پاسخ:بلی، تا آن وضو باطل نشده است، نماز و هر کاری را که نیاز به طهارت دارد، میتوان با آن انجام داد.
سؤال: آیا دست مصنوعی را در وضو باید شست و پای مصنوعی را مسح کرد؟
پاسخ:شستن دست مصنوعی و مسح پای مصنوعی در وضو لازم نیست.
سؤال: برخی از مواقع، پس از وضو، شک در باطل شدن آن میکنم؛ چه وظیفهای دارم؟
پاسخ:به شک اعتنا نکنید و تا یقین به باطل شدن وضو پیدا نکردهاید، محکوم به طهارت هستید و میتوانید اعمالی را که نیاز به وضو دارند، انجام دهید.
منبع: پایگاه معظم له

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -