انهار
انهار
مطالب خواندنی

اهمیت و جایگاه طب اسلامی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
جایگاه طب در تفکرات بشر از قدیم الایام بوده و همچنان خواهد بود زیرا دانش طب و درمان بشر یکی از نیازهای اصلی و اساسی بشر هست و هیچگاه از اهمیت آن کاسته نشده و نمی شود بلکه روز به روز در حال پیشرفت و تحقیقات نوین هست.
در ادیان الهی و در سیره انبیاء عظام علم طب و درمان بشر یکی از منش های دینی بوده است.
اهمیت و جایگاه طب اسلامی
روش و منش انبیاء عظام وائمّه هدی (علیهم السلام) و سیره آنها پیرامون طب و بهداشت واستفاده از گیاهان داروئی و میوه جات برای درمان در کتب فراوانی قابل مشاهده هست.
ادریس نخستین بنیانگذار طبّ
بر اساس مدارک موجود در تاریخچه طب دینی و اسلامی ادریس پیامبر نخستین سنگ بنای طب را نهاده است و در تاریخ از ایشان به عنوان هُرمُس اول نام برده می شود (هُرمُس نام دو تن از حکمای یونان و نامی برای ادریس پیامبر بوده است) و البته پس از حضرت ادریس پیامبران و از جمله حضرت داوود در کتاب120 جلدی زبور با عنوان آیین زندگی بشریت این مسیر را ادامه دادند.
گفتگوی حضرت داوود با گیاهان
ابن عباس در حدیثی از معصوم (علیه السلام) نقل میکند که حضرت داوود (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) هنگام عبادت با گیاهان به اذن خداوند صحبت می کردند و از گیاهان در مورد اینکه چه خاصیتی دارند و چه دردی را درمان میکنند سؤال میکرده اند و گیاهان پاسخ می داده اند.
هدایای پادشام مصر برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)
در تاریخ آمده زمانی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به پادشاهان نامه می فرستادند و آنها را به توحید و یکتاپرستی دعوت میفرموده و نامه‌های حضرت به حبشه، ایران، یمن و مصر فرستاده شده است؛ پادشاه مصر به محتوای نامه علاقه نشان داد هرچند دعوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) را به اسلام نپذیرفت اما هدایایی برای حضرت فرستاد.
هدایای پادشاه مصر برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) شامل عسل، پزشک و یک زن مصری به منظور ازدواج پیامبر با (صلی الله علیه و آله و سلّم) او بود، پیامبر عسل و ازدواج را پذیرفت ولی پزشک را پس فرستاد. زیرا حضرت معتقد بودند که اسلام خود پزشک روح و روان و جسم و جان هست که فقط یکی از دستوراتش این هست که: مسلمان تا هنگامی که گرسنه نشود دست به غذا نمی برد و لذا بیمار نمی‌شود.
ظهور ابن سینا در قرن چهارم
جناب حکیم ابوعلی سینا در قرن چهارم با دانشی وافر در زمینه علم طبّ ظهور و رشد کرد و با استفاده از تجربیات  و تفکرات اسلامی  تفکرات طبی بقراط و جالینوس رابه  نقد  کشید و پایه گذار طب سنتی و اسلامی شد و با نوشتن کتاب قانون خدمت بزرگی به مسلمانان کرد.
احادیث دینی در مورد بهداشت و سلامت
از انبیاء عظام و أئمّه هدی (علیهم السلام) نیز احادیث زیادی در باب آداب بهداشت و سلامت، خوردن و آشامیدن و راههای سالم زیستن درکتب شیعه و سنی آورده شده است.
اسلام در همه ابعاد جوابگوی بشر هست
با این وصف کوتاه که عرض کردم اسلام در هیچ بعدی از ابعاد مورد نیاز انسان به بیگانه محتاج نیست.
اسلام در همه ابعاد جوابگوی بشر هست؛ در اخلاق، در اقتصاد، در حکومت داری، در طب و بهداشت و در سایر موارد الحمدلله پاسخگو هست و چیزی کم ندارد که ما محتاج بیگانه و اجنبی باشیم که البته هرگز دلشان به حال ما نمیسوزد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -