انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات امر به معروف و نهی از منکر- آیت الله العظمی تبریزی قدس سره
سؤال 979 ـ زنـی که نسبت به مسائل دینی سهل انگاری می کند امر به معروف توسط شوهر اثر نمی کند وظیفه شوهر طلاق زن است یا خیر ؟
پاسخ: بسمه تعالی طلاق لزومی ندارد و به امر به معروف و نهی از منکر ادامه دهد ،واللّه العالم .
سؤال 980 ـ افرادی که مسائل مربوط به مصائب اهل بیت علیهم السلام را تحریف می کنند چگونه باید با آنان برخوردنمود ؟
پاسخ: بسمه تعالی وظیفه ، امر به معروف و نهی از منکر است ، واللّه العالم .
سؤال 981 ـ شـخـصـی کـه نـسـبت به وظائف شرعی سهل انگار می باشدچگونه باید با او برخورد نمود معاشرت با چنین اشخاص چگونه است ؟
پاسخ: بسمه تعالی بـاید این افراد را با رعایت شرایط ، امر به معروف و نهی از منکرنمود رفت و آمد با او فی نفسه جایز است ، واللّه العالم .
سؤال 982 ـ اگر امر به معروف و نهی از منکر موقوف به نظر به زن اجنبیه باشد ، آیا نظر واجب می شود ؟
پاسخ: بسمه تعالی اگـر امـر بـه معروف فرض شود موقوف به نظر کردن به صورت زن است که چنانچه بدون التذاذ باشد مانعی ندارد ، و لکن توقف ، مجرد فرض است ، واللّه العالم .
سؤال 983 ـ امـر به معروف و نهی از منکر نمودن پدر و مادر فرق می کند ، مثلا اگر به حد ضرب رسید چه کند ؟
پاسخ: بسمه تعالی چنانچه مادر یا پدر شخصی نعوذ باللّه مرتکب محارم الهی می شود که بازداشتن او موقوف به زدن یا حـبـس کردن و ماننداینها باشد ، به نحوی که ارتکاب را ترک می کند ، مانعی ندارد .ولکن واجب نیست ، واللّه العالم .
سؤال 984 ـ مراد از معروف و منکر چیست توضیح دهید ؟و تکلیف بر چه کسانی است ؟
پاسخ: بسمه تعالی مراد از معروف همان واجبات شرعیه ، و نهی از منکر همان محرمات الهیه است .و بر مکلف واجب اسـت کـه تارک واجب را امربه معروف ، و فاعل حرام را نهی از منکر نماید ، در صورتی که احتمال تـاءثـیـر بـدهـد ، و بـرخـود وی ضرری وارد نشود .برای تفصیل بیشتر به کتاب منهاج الصالحین آیة آللّه العظمی سیدخوئی ( طاب ثراه ) با توجه به تعلیقه ما مراجعه شود ، واللّه العالم .
سؤال 985 ـ افرادی که در امور حسبیه که منوط به نظر فقیه است ،مجاز هستند ، آیا در امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ولایت فقیه لازم است ؟
پاسخ: بسمه تعالی امر به معروف و نهی از منکر دو تکلیفی است که باید با شرایطآن انجام گیرد ، واللّه العالم .
سؤال 986 ـ آیا نشستن سر سفره ای که شراب هست ، به قصد ارشاد وامر به معروف و نهی از منکر ، جایز است ؟
پاسخ: بسمه تعالی نشستن بر سفره شراب جایز نیست ، ولی نهی از منکر با احرازشرایط واجب است ، واللّه العالم .
سؤال 987 ـ کـسـی که در تلویزیون شبکه باکو و ترکیه که فیلمهای مبتذل نشان می دهد نگاه می کند ، حکمش چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی دیـدن فـیـلمهایی که موجب انحراف جوانان و فساد جامعه است ،اشکال دارد .و شخص مذکور را باید امر به معروف و نهی ازمنکر کنید با شرایط آن ، واللّه العالم .
سؤال 988 ـ امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است ، اما بعضی از گناهان ( بی حجابی ) متاءسفانه بـه حـدی اسـت کـه اگر تمام وقتم را سپری نمایم ، باز هم نمی توانم به تکلیف خود عمل نمایم ، حکمش چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالی در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر حرجی نیست وشرایطش موجود است ، واجب است ، به این فریضه عمل شود ، واللّه العالم .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -