انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم رقص، آرایش و حجاب (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال 1- آیا آموزش رقص تنها در خلوت برای لاغری و شادی گناهه؟ فقط برای دل خود فرد. در اینترنت خوندم که نه گناه نیست. 2- خیلی از خانم ها میگن مرجع تقلیدمون گفته در این دوره زمونه یک خورده آرایش بکنیم گناه نیست.3- در یک چندسال مجله خوندم که یک دختری سوال کرده بودن که اگه دختری به نیت پیدا کردن همسر آرایش کنه مشکلی داره؟ که اون حاج آقای مجله گفته بودن نخیر مشکلی نیست وقتی نیت ازدواج و یافتن همسر باشه. (راستش از اون موقع مرتب این سوال در ذهنم است آخه مگه میشه؟ با خودم گفتم از شما بپرسم تا مطمئن شوم راسته یا دروغه. سپاس از سایت خیلی خوبتون
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 

جواب: سلام علیکم؛

1- مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين صورت هم اگر به گونه اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده اى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است.

2- گزارش خامها صحیح نیست.

3- گزارش مجله نیز صحیح نیست.

برای آگاهی از فتاوای سایر مراجع عظام نیز اینجا را کلیک کنید.

=====
از تشویق شما سپاسگزارم. یاحقّ.


سوال مرسی از جواب درستتون. دلم آرام شد
سایتون را به دوستان و کسانی که جوابهای نادرست را از اینترنت و ....... می خونند آشنا میکنم.
یک سوال دیگه: آیا صحت داره لباس مناسب مرد مثل لباس روحانی ها عبا و عمامه و ... است؟ آیا تنها حجاب به چادر ختم میشه؟ پس تکلیف خانم های چادری که ده قلم آرایش میکنند و لباس نامناسب می پوشند چیه؟ (منظورم در خیابونه). آیا کسی که مانتویی اما با حجابه مشکل داره؟
بازم ممنونم از پاسخ های شما.
جواب: باز هم از تشویق شما سپاسگزارم.
=====
1- آنچه راجع به پوشش آقایان فرمودید صحّت ندارد و بطور کلی در باره پوشش آقایان و نیز خانمها در کتاب شریف حلیةالمتقین مطالب خواندنی و مفیدی وجود دارد که میتوانید برای مطالعه این کتاب اینجا را کلیک کنید.
2- حجاب به چادر ختم نمیشود (مشروط بر آنکه مانتو؛ تنگ، جذّاب و تحریک کننده نباشد) ولی چادر البته حجاب برتر هست. {حجاب حضرت زهرا چادر بوده}.
3- خانمهائی که با آرایش وارد اجتماع میشوند و آرایش آنها در منظر مردان هست مرتکب خلاف شرع میشوند ولو ظاهراً چادری باشند. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -