انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۱۶ آذر ۱۴۰۳ مطابق با ۴ جمادی الثانی ۱۴۴۶

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خُطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله وعلیه وآله وسلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَةُ اللَّهِ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ.
اوصيکم يا عبادالله و نفسی بتقوي الله.
خود و شما بندگان خدا را؛ به داشتن «تـقـوا» سفارش می کنم.
    
لازم است مؤمن شبانه روز در صدد کسب «تقوا و پرهیزکاری» باشد.
    
فواید «تقوا» در قرآن:
در قرآن به بیش از ۱۰۰ فایده قرآنی اشاره شده که به یک فایده اشاره داریم و توضیح میدهیم:
تقوا سبب رفع کید و ضرر دشمنان میشود:
قرآن در آیه ۱۲۰ سوره آل عمران میفرماید:
وَإِن تَصۡبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لَا یَضُرُّکُمۡ کَیۡدُهُمۡ شَیۡ‍ًٔاۗ...
و اگر شما (در برابر اذیّت و آزار دشمنان) صبور باشید و پرهیزگاری کنید، مکر و نیرنگ شان هیچ زیانی به شما نمی‌رساند.
پس بنابراین برای موفقیت و غلبه بر دشمنان باید به دستور خدا عمل کرد نه کدخدا!!!
امام خامنه‌ای این رهبر حکیم فرزانه و دانشمند دشمن شناس بی نظیر
و دلسوزان، غیرتمندان جامعه و بندگان مخلص خدا بارها و بارها تکرار کردند که فقط و فقط به خدا تکیه کنیم و به دشمنان و لبخند و روی به ظاهر خوششان تکیه نکنیم.
مومنین مصالح مومنین و کشور را فدای منافع بیگانگان و اجانب و دشمنان نمی‌کنند.
و این مصیبتی است که چندین سال هست گریبان جامعه ما را گرفته و کشور ما به جایی بهتر از آنچه اکنون هست باید می‌رسید و البته به حول و قوه الهی خواهیم رسید.
در طول قرن‌ها حاکمیت کشور بزرگ و مقتدر ایران که زمانی یکی از دو قطب مقتدرِ مطرح و امپراطورِ جهان بود به خاطر ضعف و بی‌حالی و تنبلی و عیاشی و ترسو بودن بسیاری از حاکمان آن زمان‌ها هر از گاهی قطعه‌ای از کشورمان به بیگانه واگذار شد تا آن کشور با آن وسعت تبدیل شد به کشوری با وسعت کم امروزی.
الحمدلله ما باید بسیار سپاسگزاریم که امروز به خاطر همت و تلاش برخی از افرادی که گوششان به رجز‌های توخالی دشمن نبود و به امر خدا نه کد خدا به آیه ۶۰ قرآن در سوره انفال عمل کردیم که فرمود:
وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم...
هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید!...
و امروز دشمنان فهمیده اند که تهدید ایران قوی و مقتدر توخالی و پوشالی نیست و ایران همانند گذشه ضعیف نیست و ...
و امروز دشمنان فهمیده اند که مدیریت جنگ روانی و اقتصادی به ویژه نظامی فقط و فقط میتواند با ایران باشد و واهمه پیدا کرده اند که ایران در حال تبدیل شدن به قدرتی جهانی هست و بس.
و فهمیده اند منبعد حرف اصلی فقط از ایران است و بس و حرف ایران هم حرف خدا هست.
پیام ما به دشمنان:
هرچند با تلاش مذبوحانه تون؛ برخی از دانشمندان هسته ای ما را مانند: 
شهید مسعود علی محمدی
شهید مجید شهریاری
شهید داریوش رضایی نژاد
شهید مصطفی احمدی روشن
شهید حسن تهرانی مقدّم
شهید محسن فخری‌زاده و...
را شهید کردید و ظاهراً از ما گرفتید؛ اما به کوری دو چشمانتان دانشمندان هسته ای دیگرمان: زنده، پرکار و فعالند و  با صلاحهای پیشرفته ای که به مغز ناقص و عاجزتان نمیرسد و ساخته اند؛ بساطتان را در جهان جمع خواهیم کرد و زمینه را برای ظهور آقا امام زمان (علیه السّلام) فراهم خواهیم کرد.
إن شاء الله.
  
خُطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صلّ علي فاطمة الزهرا سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.
بار ديگر خود و شما برادران و خواهران نمازگزار و بزرگوار را به «تـقـوای» الهی دعوت ميكنم.
    
برخی از مناسبتها:
مناسبتها زیادند که فرصت بیان همه آنها نیست اما به چند مناسبت مهمتر اشاره میکنیم:
    
مهمترین مناسبتهای شمسی:
۱۶آذر:
روز دانشجو (۱۳۳۲ ش)
۱۷ آذر:
توليد انبوه موشك ضد زره (۱۳۷۸)

در توازن قدرت قدرت برتر پیروز است

اگر قبول کنیم که در توازن قدرت؛ قدرت برتر پیروز هست باید بگوییم در برابری قدرت خدا و قدرت غیر خدا؛ قدرت خداوند پیروز مطلق است و اصلاً جا ندارد که اینجا بگوییم توازن قدرت زیرا مقایسه قدرت خداوند با غیر خداوند صحیح نیست که بخواهیم بگوییم توازن قدرت.

بله در مقایسه قدرت‌های جهانی و مادی می‌توانیم از اصطلاح توازن قدرت استفاده کنیم و بگوییم قدرت برتر پیروز است اما جایی که یک طرف تکیه بر خدا دارد نباید به توازن قدرت فکر کنیم بلکه باید به قدرت برتری که داریم فکر کنیم و آن قدرتی که داریم و به آن تکیه می‌کنیم قدرت خدا است.

در قرآن آمده است یدالله فوق ایدیهم

شما ببینید در مواجه شدن: 

{۱} حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) و فرعون؛
شما دقت کنید که حضرت موسی در مقابل فرعون چه داشت؟ 
حضرت موسی نه عِده داشت نه عُده
اما فرعون هم عِده فراوان و هم عُده قوی داشت!
اما کی پیروز شد حضرت موسی با عدّه‌ای که همه دستشان خالی بود و حضرت موسی که جز عصا چیزی نداشت و آن عصا به اذن خدا قدرت مطلقه در دست موسی شد
{۲} آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و قریش.
غزوه بدر یا بدر الکبری، نخستین و مهم‌ترین جنگ میان مسلمانان و کافران قریش در هفدهم ماه رمضان سال دوم هجرت در منطقه بدر روی داد، و به پیروزی مسلمانان و شکست کافران انجامید و در پی آن جنگ احد رخ داد.
دو غزوه دیگر به نام بدر نامیده شده، به نام بدر اولی یا غزوه سَفَوان و بدر‌ الموعد، اما اگر به صورت مطلق به کار رود، بدر الکبری منظور است.
گزارش شده پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) برای ضربه زدن به قریش و تصرف کاروان‌ تجاری آنان، زمانی‌که کاروان تجاری قریش به سرکردگی ابوسفیان به غزه می‌رفت را دنبال کرده، ولی بدان دست نیافت، ابوسفیان فردی را برای جلب کمک قریش، به مکه اعزام کرد تا در برگشت از کاروان محافظت کنند. پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از زمان بازگشت کاروان تجاری آگاهی پیدا کرد و با مسلمانان به طرف بدر حرکت کردند، از طرف دیگر هم سپاه قریش به بدر رسیده بودند. سرانجام دو سپاه مقابل یکدیگر قرار گرفته و جنگ آغاز شد و با یاری خداوند مسلمانان پیروز شدند و اسیران و غنائم بسیاری به دست آوردند و شکست سختی برای کافران بود. تعداد مسلمانان بیش از ۳۰۰ تن و تعداد مشرکان را ۹۵۰ یا ۱۰۰۰ نفر ذکر کرده‌اند. غزوه بدر به‌طور گسترده در سوره‌هایی مانند انفال و آل‌ عمران ذکر شده است. در این جنگ برخی از امدادهای الهی به یاری مسلمانان رسید که یکی از آنها کم جلوه نمودن تعداد جنگجویان در نظر یکدیگر بود که در قرآن هم به آن اشاره شده است. این پیروزی سبب تثبیت مسلمانان در مدینه شد.
{۳} اصلاً بهتر است به زمان خودمان دقت کنیم که مرحوم امام رحمت الله علیه که روزی در کشور علیه شاه که گماشته و سگ دست آموز آمریکا در منطقه و رئیس و ژاندارم آمریکا منطقه بود با دست خالی چه کرد او که جز یک لباسی بر تن و یک عمامه بر سر و یک نعلین به پا بیشتر نداشت و ه‌ای نداشت و عده‌اش همه در زندان و گرفتار ساواک بودند و خودش نیز در تبعید و آواره در جهان بود و و آخرالامر به نوپل لوشاتوی فرانسه مسافرت کرد و از آنجا با هواپیما به ایران آمد.
زمانی که می‌خواست به ایران برگردد بختیار یکی دیگر از گماشتگان امریکا بود رجز خوانی می‌کرد و می‌گفت:

من مرغ طوفانم نیندیشم ز طوفان

موجم نه آن موجی که از دریا گریزد

اما همین مرغ طوفان در گرداب نهضت و طوفان انقلاب گرفتار و غرق و پرت شد و به ذلت و خواری مبتلا شدو نتوانست و نمی‌توانست در برابر مشیت الهی قرار بگیرد مشیت الهی این است که ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم

مهمترین مناسبتهای قمری:
۳ جمادی الثانی:
سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها).
در عظمت حضرت زهرا هزاران کتاب کافی به احصای عظمت آن بانو نیست لذا گلچینی (مختصر از بُعد عبادی حضرت زهرا سلام الله علیها) ارائه میکنم.
    


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -