انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ مطابق با ۲۹ شعبان المعظم ۱۴۴۳

بزرگ نمایی کوچک نمایی

خُطبه اول:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ[1]

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ(صلی الله وعلیه وآله وسلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَةُ اللَّهِ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ.

اوصيکم يا عبادالله و نفسی بتقوي الله

خود و شما نمازگزاران و آحاد مؤمنان به خدا و دین مبین اسلام را؛ به داشتن تقوا سفارش می کنم.

باید خداوند متعال و آمرزنده را سپاسگزار باشیم که به ما توفیق مرحمت فرمود تا ماه نورانی رجب المرجب و شعبان المعظم را که مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان است را درک کنیم.

اصلاً حکمت پاسداشت ماه مبارک رمضان؛ بهره بردن از نسیمهای رحمت گسترده الهی است.

(*) وقتی ماه رجب « شهرالله الأصب» است!  یعنی: ریزش باران رحمت الهی

(*) وقتی ماه شعبان «محفوف به رحمت و رضوان» است! یعنی: پوشیده از رحمت و رضوان الهی

(*) ماه مبارک رمضان، که قابل مقایسه با این دو ماه نورانی و هیچ ماهی نیست، ماه قُرب به خدا و رحمت الهی و ماه آمرزش و نیل به تقوی {مهمترین سرمایه نجات و سعادت و آمرزش} است.

در قرآن سوره مبارکه بقره آیه 183 آمده است:

یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنواکُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ.

آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در آخرین جمعه ماه معظم شعبان خطبه مفصّل و جامعی در عظمت و فضیلت ماه مبارک رمضان دارند که در بخشی از این خطبه آمده است:

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.

هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.

 

فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ وَ تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکُمْ وَ مَسَاکِینِکُمْ وَ وَقِّرُوا کِبَارَکُمْ وَارْحَمُواصِغَارَکُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَکُمْ.

 

وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ غُضُّوا عَمَّا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ أَبْصَارَکُمْ وَ عَمَّا لَا یَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَیْهِ أَسْمَاعَکُمْ وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیْتَامِ النَّاسِ یُتَحَنَّنْ عَلَی أَیْتَامِکُمْ وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ.

 

خُطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صلّ علي فاطمة الزهرا سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.

أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا

عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.

بار ديگر خود و همه‌ى برادران و خواهران عزيز نمازگزار را دعوت ميكنم به تقواى الهى.

 

مناسبتها زیادند ولی بخاطر لزوم رعایت زمان کوتاه در دو خطبه و سلامت شما مؤمنان نمازگزار فقط به مناسبت های مهم اشاره میکنم:

 

برخی از مناسبتهای قمری:

(1) فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

ماه رمضان ماه رشد و بالندگی روح

انسان برای تامین حیات معنوی خود و تقویت، و پرورش روح خود به این ماه نورانی و الهی نیازمند است.

این فرضیه الهی مانند دیگر فرائض و تکالیف اسلامی تنها با یک بُعْدِ وجود انسان سر و کار ندارد و فوائد و آثار آن به حیات روحی انسان محدود نمی‌گردد و ضمن تامین نیازهای روحی و در پی داشتن آثار و نتایج معنوی بهره‌ها و برکات مادی و دنیای را هم برای انسان و جامعه به همراه دارد.

هدف اصلی و نقش اساسی و تاثیر عمده ماه رمضان به حیات معنوی و روان انسانی مربوط می‌شود و آدمی برای بالندگی رشد و چالاکی به امساک مطلق، نیازمند است.

حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در آداب روزه دار می فرماید:

ما یَصْنَعُ الصّـآئِمُ بِصِـیامِهِ اِذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ..

روزه داری که زبان، گوش، چشم و جوارح خود را حفظ نکرده باشد، روزه به چه کارش آید؟

بحارالانوار، ج ۹۳، ص295.

در صحف ادریس ( علیه السلام) آمده است:

اذا دخلتم فی الصیام فطهروا نفوسکم من کل دنس و نجس و صومو الله بقلوب خالصة صافیة منزهة عن الافکار السیئة و الهواجس المنکرة فان الله سیحبس القلوب اللطخة و النیات المدخولة و مع صیام افواهکم من الماکل، فلتصم جوارحکم من الماعم فان الله لا یرضی منکم ان تصوموا من المطاعم فقط لکن من المناکیر کلها و الفواحش باسرها

هر گاه وارد ماه صیام شدید، پس خویشتن را از هر پلیدی و ناپاکی پاک سازید، (درون خود را برای پذیرش عبادت ویژه خداوند پاکسازی نمائید) و روزه بگیرید برای خداوند با قلبی خالص و نورانی و پاک از فکرهای بد، و صداهای نامفهوم و بی معنی و زشت، زیرا خداوند حبس می نماید دلهای ناپاک و نیتهای غیر خالص شما را و دهنهای شما نباید فقط با امساک از خوردنیها صائم و روزه دار باشد. بلکه باید جوارح شما از گناهان نیز روزه باشد و همانا خداوند راضی نمی گردد و خشنود نمی شود از شما به اینکه فقط از خوردنیها پرهیز کنید، بلکه از کل منکرات و زشتیها باید پرهیز نمائید تا آنجا که تغییر حالت پیدا کنید.

وقایع الایام خیابانى، ص 431.

(2) دیروز 28 شعبان سالگرد وفات دو اُسوه ایمان و تقوی {مرحومین: ملاحسینقلی همدانی و شیخ مرتضی زاهد  است.

مطالعه زندگی اینگونه وارستگان بعد از حضرات انبیاء و أئمّه معصومین (علیهم السلام) سرشار

در قديم و تا زماني كه هنوز لوله كشي هاي آب به خانه ها نيامده بود، در هر خانه اي آب انبار و حوضچه اي براي ذخيره آب وجود داشت. اين آب انبارها هر چند وقت يكبار توسط مأموري معروف به«ميرآب» پر مي شد. آقاي حاج محمدعلي اخوان مي گفت: شب ديديم در مي زنند؛ صدايي از پشت در بلند شده بود و مي گفت: آقاي حاج محمدحسن آقا ! در را باز كنيد. اين صدا، صداي آقا شيخ مرتضي زاهد بود، ما رفتيم در را باز كرديم و ايشان با آن قد خميده اش به داخل خانه ما آمد. آقا شيخ مرتضي به پدرمان گفت: آقاي حاج محمدحسن آقا! اين آقاي ميراب امشب لطف كرده است و بي نوبت، ابتدا آب را به خانه ما آورده است و من الآن نمي توانم بروم از همه همسايه ها حلاليت بگيرم و رضايتشان را جلب كنم، بنابراين آمده ام اينجا وضو بگيرم؛ اجازه مي فرماييد؟ و آقا شيخ مرتضي تا زماني كه حوض منزلشان از آن آب بي نوبت خالي نشد، احتياط مي كرد و براي وضو و تطهير به خانه ما مي آمد.

برخی از مناسبتهای شمسی:

(1) روز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی

انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و مرحوم امام خمینی در همان آغازین روزهای پیروزی انقلاب «دولت موقت» را موظف به برگزاری همه پرسی کردند.

رفراندوم جمهوری اسلامی از ساعت ۸ صبح روز ۱۰ فروردین ماه ۱۳۵۸ در داخل و خارج کشور آغاز شد و از روز اول انتخابات ازدحام جمعیت برای شرکت در همه پرسی به حدی بود که پیش از غروب ۱۰ فروردین ۵۸ مرحوم امام خمینی دستور به تمدید زمان برگزاری انتخابات دادند.

سرانجام علی‌رغم کارشکنی‌ها و مشکلاتی که دشمنان مردم ایجاد کردند، رفراندوم جمهوری اسلامی با استقبال بی‌نظیر مردم که اولین انتخابات کاملاً آزاد را در طول حیات ایران را تجربه می‌کردند، برگزار شد و شامگاه ۱۱ فروردین ماه پس از دو روز به پایان رسید. بر طبق منابع شمارش آرا حدود ساعت ۲ بامداد ۱۲ فروردین ماه به پایان رسید.

واجدان شرایط شرکت در انتخابات ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر.

شرکت کنندگان در انتخابات ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر.

تعداد شرکت کنندگان حضور ۹۷ و ۳۴ صدم درصد.

بنابراین: در ۱۲ فروردین ۵۸ با آراء ملت غیور و همیشه در صحنه ایران؛ و با رأی 98 و 2 دهم درصدی ساختار سیاسی، اجتماعی ایران تغییر کرد و «نظام جمهوری اسلامی» پس از ۲۵۰۰ سال نظام سلطنتی در ایران مستقر شد.

به همین دلیل ۱۲ فروردین روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران زیاد است که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1. شکستن ابهت پوشالى ابرقدرتها

شما بدانید که این نهضت ملت ایران، این عظمت قدرت هاى بزرگ که با تبلیغات تحمیل کرده بودند بر دِماغ ها که اصلا نمى شود با انگلستان در افتاد، حالا هم دیگر اصلا با آمریکا نمى شود دیگر در افتاد، این عظمت را شکست. . . . شما ثابت کردید که نه، مى شود! مى شود با آمریکا هم طرف شدٌ مى شود که لانه جاسوسى آمریکا هم تصرف کرد، مى شود جاسوس هاى آمریکائى را هم گرفت و نگه داشت و حفظ کرد. شما این را ثابت کردید به دنیا. آن عظمتى که از آنها به واسطه تبلیغات زیادى که داشتند، در دنیا سایه افکنده بود که ابر قدرت است و کسى حق حرف زدن ندارد، آن شکست.

2. صف آرایى در برابر نمایش قدرت آمریکا

3. انتقال وحشت از دل مظلومان به دل مستکبران.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ. {دعای فرج}

 

[1] نماز جمعه راوند مورخه 12 فروردین1400 شمسی مطابق با 29 شعبان المعظم  1443 قمری.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -