انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ مطابق با ۱۹ صفر ۱۴۴۴

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خُطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله وعلیه وآله وسلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَةُ اللَّهِ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ.
اوصيکم يا عبادالله و نفسی بتقوي الله
خود و شما نمازگزاران و آحاد مؤمنان به خدا و دین مبین اسلام را؛ به داشتن تقوا سفارش می کنم.
    
برخی از تعاریف تقوا از منظر روایات:
تقوا سبب:
(۱) ارجمندی
(۲) بزرگواری
(۳) سبب قبولی اعمال
(۴) سبب خروج از سخت ترین مشکلات
(۵) سبب خروج از هر غم و تنگناهی
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلإم): کُلُّکُمْ مِنْ آدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرابٍ وَأکْرَمُکُمْ عِنْدَ اللهِ أتْقاکُمْ.
همۀ شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است.
تفسیر قمی، جلد ۲، صفحه ۳۲۲.
قال الصادق (علیه السلام): الحَسَبُ الفِعالُ والشَّرَفُ المالُ والکَرَمُ التَّقْوَی.
افتخار [انسان] به اعمال، شرافت او به مال، و کرامت و بزرگواری او به تقوا است.
معانی الأخبار، صفحه ۴۰۵.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): صفتان لا يُقبَلُ الله سبحانه الاعمال الّا بهما، التُّقي و الاخلاص.
دو صفت است كه خداوند سبحان اعمال را جز با وجود آنها نمي پذيرد، تقوا و اخلاص.
تصنيف غرر الحکم، صفحه ۱۵۵، حدیث ۲۹۱۴.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلإم): لو أن السَّماواتِ و الارضَ كانتا رتقاً علي عبدٍ ثم اتّقي الله لَجعَل اللهُ منهما فرجاً و مخرجاً.
اگر آسمانها و زمين در برابر بنده اي سر بر هم آورند و آن بنده تقواي الهي پيشه كند، حتماً خداوند از ميان آن دو، شكاف و راه خروجي برايش قرار خواهد داد.
بحار الانوار، جلد ۷۰، صفحه ۲۸۵.
قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): من اتقي الله سبحانه جعل له من كُلِّ همٍّ فرجاً و من كل ضيقٍ مخرجاً.
هر كه از خداوند سبحان پروا كند، او را از هر غمي برهاند و از هر تنگنايي بيرون برد.
غرر الحكم، حدیث ۸۸۴۷.
    
خُطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صلّ علي فاطمة الزهرا سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.

بار ديگر خود و همه‌ى برادران و خواهران عزيز نمازگزار را دعوت ميكنم به تقواى الهى.

مناسبتها زیادند ولی بخاطر لزوم رعایت زمان کوتاه و حساسیت زمان و سلامت شما مؤمنان نمازگزار فقط به مناسبت مهم اشاره میکنم:

مهمترین مناسبت؛ اربعین آقا سیدالشهدا (علیه السلام) است:

باید دانست که مهمترین نکته درباره پاسداشت اربعین‌، روایت آقا امام عسکری (علیه السلام) است‌ آنجا که میفرمایند:
عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ:
صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ
وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ
وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ
وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ
وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏.
مؤمن پنج نشانه دارد:
اقامه ۵۰ رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)،
خواندن زیارت اربعین،
انگشتر عقیق در دست راست کردن،
در سجده پیشانی بر خاک نهادن
و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن.
وسائل الشیعه جلد ۱۰، صفحه ۳۷۳.
پیاده روی عاشقان ثارالله در اربعین
زائران معمولاً از نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند
اما برخی از زائران مسیر بغداد تا کربلا را طی می‌کنند.
اما برخی از زائران مسیر بصره تا کربلا را طی می‌کنند.
اما برخی از زائران مسیر مشهد تا کربلا را طی می‌کنند.
این درحالی است که تمامی ورودی‌های شهر کربلا میزبان زائرین اربعین حسینی است.
فاصله خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است. معمولاً مسافت نجف تا کربلا را در ۳ روز و ۲ شب طی می‌کنند. یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می‌رسند.
     
تمام طول مسیر پیاده روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیرهای چراغ برقی وجود که شماره‌گذاری شده‌اند. از ۱ تا ۱۴۶۰ هر کدام از این تیرها با هم دقیقاً ۵۰ متر فاصله دارند. به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر را طی کرده و چه قدر باقی است. معمولاً برای اینکه هم کاروانی‌ها با هم قرار بگذارند از شماره‌های این تیرها که سمت چپ یا راست مسیر پیاده روی قرار دارد استفاده می‌کنند.
     
در این مسیر، موکب‌های بسیاری برپا می‌شوند (برخی موکب ها ساختمانی شیک و تمیز باشد و برخی موکب ها چادری ساده و کوچک).
انواع پذیرایی‌ها از زوار حسینی در طول مسیر انجام می‌شود.
انواع غذاها، پیش غذاها و پس غذاها! و چیزهای دیگر.
مردم زیادی در عراق هستند که مشتاقند حتی با التماس شما را به خانه خود ببرند و از شما پذیرایی کنند.
جادارد اینجا و در این سنگر نماز جمعه از عراقی های مهمان نواز تشکر کنم.
جادارد اینجا و در این سنگر نماز جمعه از عاشقان حضرت سیدالشهدا نیز تشکر کنم.
دشمنان هر ساله تلاش می کنند این وحدت عاطفی و اخلاقی را به نفرت و اختلاف تبدیل کنند.
متأسفانه برخی از کسانی که از آنها انتظار نیست و نبود آب به آسیاب دشمن ریختند و خواستند تنور دشمن را گرم و شعله ور کنند اما عاشقان آقا أباعبدالله الحسین شهید به دشمنان امان ندادند و نفسهایشان را گرفتند و این همایش عاطفی دینی اخلاقی بی نظیر بین المللی با شور زیاد اجرا کردند.
پیام اربعین به برخی افراد ساده لوح بی مقدار
یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.
مى‌خواهند نور خدا را با دهانهايشان خاموش سازند، ولى خداوند جزاين نمى‌خواهد كه نور خود را به كمال برساند، هرچند كفّار، ناراحت باشند.
سوره صف آیه ۸.
دشمنان می خواهند با برنامه‌ریزی‌های شوم و البته جاهلانه خود و با استفاده از مزدوری های امثال شماها و سادگی های بی حد و اندازه شما؛ نور خدا را خاموش کنند!! اما نخواهند توانست و شما هم نمی توانید به اربابان خود برای خاموش کردن نور خدا خدمت و کمک کنید جز آنکه شماها نیز مانند دشمنان و در حقیقت اربابانتان به  زباله دان تاریخ و فراموشی سپرده می شوید و نتیجه ای جز خسارت و زیان و نفرت ابدی نصیبتان نمی شود.
امثال شما و دشمنانی که اربابان شما هستند در طول تاریخ نتوانستند نور خدا را خاموش کنند و اکنون مشاهده می کنیم که در جهان؛ حقّ و دین خدا و راه آقا سیدالشهدا (علیه السلام) در حال نور افشانی و عزّت بخشی به جهان به ویژه مستضعفین است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -