انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ مطابق با ۱۲ رجب المرجب ۱۴۳۹

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ بَاعِثِ الأنبِیَاءِ وَ المُرسَلینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا حَبیبِ إلَهِ العَالَمینَ أبِی القَاسِمِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ اللَّهِ ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ إلَی یَومِ الدِّینَ آمینَ رَبَّ العَالَمینَ‏».
اوصيکم و نفسي يا عبادالله بتقوي الله
    
برادران و خواهران مؤمن و موحد؛ خود و شما را به تقوای الهی و تقوا از خدای رؤوف و رحمن و رحیم سفارش می‌کنم.
    
علامت و نشانه تقوا، دو چیز است:
(۱) چیزی را که واجب، پسندیده و حتی المقدور مستحب است انجام دهد.
(۲) چیزی را که حرام، ناپسند و حتی المقدور مکروه است انجام ندهد.
رعایت تقوا آنچنان اهمیت و آثار پر برکتی دارد که انسان را از نیستی به هستی می رساند
بسیار بوده اند افراد بی مقدار و مقامی که در اثر تقوا صاحب مقدار و مقام شدند
بسیار بوده اند افراد صاحب مقدار و مقام که در اثر ترک تقوا بی مقدار و مقام شدند.
    
فضیلت ماه مبارک رجب المرجب:
ماه رجب المرجّب و ماه شعبان المعظّم و ماه مبارک رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است.
از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله و سلّم) روایت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمىرسد و جنگیدن با كافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.
از آقا موسى بن جعفر(علیهما السلام) روایت شده است كه: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.
و همچنین فرمود كه: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.
    
از آقا امام صادق(علیه السلام) روایت است كه آقا رسول اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلّم) فرمود كه : ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «أصب» مىگویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مىشود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».
    
ابن بابویه از سالم روایت كرده است كه گفت: در اواخر ماه رجب كه چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام) رسیدم. وقتی نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد فرمود كه آیا در این ماه روزه گرفتهاى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آن را به غیر از خدا كسى نمىداند به درستى كه این ماهى است كه خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.
پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزهداران آن نائل مىگردم؟ فرمود: اى سالم هر كس یك روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر كس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا كنند.
    
بدان كه براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: «سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ».
    
خطبه دوم:
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد٭ الله الصمد٭ لم يلد و لم يولد٭ و لم يکن له کفواً أحد٭ صدق الله العلي العظيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الحمدُللهِ الذي يُؤمنُ الخائفين، ويُنَجِّي الصالِحين، ويَرْفَعُ المُستَضعَفِين، ويَضَعُ المُستُكُبرين، وَيُهْلِكُ مُلُوكاً وَيَسْتَخْلِفُ آخَرين، اَلحَمدُ لله الذي هَدَانا لِهذا وما كُنّا لِنَهْتَدِيَ لولا اَنْ هَدانا الله،
و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله الّلهم فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عبدک و رسولك و خيرتک من خلقک و حافظ سرّک و مبلغ رسالاتک و صل علي امیرالمؤمنین وصي رسول رب العالمين و صل علي فاطمه الزهرا سيدة نساء العالمين و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة
برخی از مناسبتهای روز:
12 رجب
وفات حضرت «عباس بن عبدالمطلب» (32 ق)
مرگ «معاویه بن ابوسفیان» (60 ق)
13 رجب
آغاز ایام البیض و ایام اعتکاف
ولادت آقا «أميرالمؤمنين علیه السلام» (23 سال قبل از هجرت)
شهادت آیةالله «شيخفضلاللَّه نوری» (1327 ق)
10 فروردین
اعترافات«جیمی کارتر»به اشتباهش درایران(1359ش)
12 فروردین
روز جمهورى اسلامى ايران (1358 ش)
توضیح برخی از مناسبتها:
{1} دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران:
دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی هست و این روز، روزی هست که پس از ظلم و بیداد سنگین اجانب به کشور و مزاحمت سنگین آنان که از هر سو کشور را احاطه کرده بودند و حاکمان وقت یعنی خاندان سرسپرده پهلوی و کاسه لیسهای اطرافشان تصمیم ذلیلانه ای گرفتند که با تصویب قانون ننگین کاپیتولاسیون توسط مجلس؛ چوب حراج به همه ی عزت و شرف کشور بزنند که با فریاد و خروش فقیه زاهد عارف وارسته عادل فرهیخته و فرزانه و بسیار رشید یعنی مرحوم امام خمینی (قدس سرّه) نهضتی به پا شد که پس از سالها منجر به انقلاب و سقوط رژیم مزدور و نوکر و تأسیس نظام جمهوری اسلامی شد و این نظام به شکل عجیب و باور نکردنی بساط سلطه اجانب را از کشور قطع کرد و همه را از کشور بیرون راند و درها را به روی تمام سلطه گران بیگانه بست و با رأی ملّت آزاده ایران که رشدشان ریشه در عاشورا دارد؛ نظام جمهوری اسلامی تشکیل و تأسیس شد و این نظام؛ تنها نظامی هست که توانسته با قدرت در مقابل اجانب بویژه استکبار جهانی آمریکا بایستد و رعشه بر اندام رژیم کودک کش غاصب صهیونیسم و غاصبان فلسطین اشغالی بزند
نظام جمهوری اسلامی البته با مزاحمت تمام استکبار توطئه های زیادی را خنثی کرد که هر یک از توطئه ها به تنهائی در صورت موفقیت دشمنان، میتوانست مجدداً کشور را به دامن استکبار بغلطاند ولی بحمدالله نظام ما با قدرت سر پا ایستاد و رهبر آزاده ی بصیر (امام خامنه ای حفظه الله تعالی) کشور را از تمام بحران هایی که دشمن برای نظام به وجود می آورد عبور می دهد.
امروز به تکیه به مبانی عزّت بخش اسلام میتوانیم بر سر دشمنانی که قصد نگاه چپ به نظام دارد فریاد بکشیم و به دشمن نهیب بزنیم تا حواسش باشد و اگر دشمن نهیب مسؤولان به غیرت کشورمان را جدّی نگیرند سربازان دشمن میروند و سربازان دشمن را اسیر میکند و آنها را به زانو در می آورد و اشکشان از ترس جاری و قلبشان از صلابت سربازان جان بر کف نظام جمهوری اسلامی به لرزه می اُفتد و دشمن با التماس خواستار آزادیشان میشود.
آیا از چنین روزی در تاریخ کشورمان شیرین تر داریم؟ پس روز جمهوری اسلامی بر همه ی مؤمنان مبارک باد.
البته همه ی دشمنان می دانند جمهوری اسلامی با داشتن ولایت رهبری فرزانه و فقیهی مقتدر (مانند: امام خامنه ای حفظه الله تعالی) و سربازانی پرتوان (مانند: سردار سلیمانی ها و جعفری ها و...) آرزوی اینکه روزی مانند قبل از انقلاب را ببینند به گور خواهند برد کما اینکه برخی به گور بردند.
{2} سیزدهم رجب روز ولادت آقا أمیرالمؤمنین علی علیه السلام:
روز 13 رجب المرجب روز ولادت آقا أمیرالمؤمنین علی علیه السلام هست.
امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی اش می فرمایند:
ما مفتخريم كه پيرو مذهبي هستيم كه رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند تعالي بوده، و اميرالمؤمنين علي بن‌ ابيطالب، اين بندة رها شده از تمام قيود، مأمور رها كردن بشر از تمام اغلال و بردگيها است.
ما مفتخريم كه كتاب نهج‌البلاغه كه بعد از قرآن بزرگترين دستور زندگي مادي و معنوي و بالاترين كتاب رهايي‌بخش بشر است و دستورات معنوي و حكومتي آن بالاترين راه نجات است، از امام معصوم ما است.
ابتکار خوبی که در این نظام شد این است که روز میلاد آقا أمیرالمؤمنین علی علیه السلام روز مرد و روز میلاد حضرت زهرای اطهر روز زن نامیده شد و این یعنی اینکه:
مردان در مردانگی و عبودیت و بندگی خداوند و آزادگی باید مانند آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) باشند.
بانوان در تقوا و عفّت و پاک دامنی و عبودیت و بندگی خداوند باید مانند فاطمه زهرا (سلام الله علیها) باشند.
باید در اینجا عرض کنم:
پدری که بسان آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) و مادری که بسان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در رفتار نباشد نه پدر هست و نه مادر
پدرها و مادرها مراقب باشند که چه فرزندی را در دامن خود و سر سفره خود با چه نانی تربیت میکنند و تحویل اجتماع میدهند
پدرها و مادرها بدانند: اگر فرزندی درست تربیت شود بنده خدا و مطیع حقّ میشود و اگر درست تربیت نشود مطیع شیطان و در نهایت حلقه به گوش اجانب و نوکر سرسپرده بیگانه میشود.
    
{3} سال 1397 سال حمایت از کالای ایرانی:
امسال را ولیّ امر مسلمین (امام خامنه ای حفظه الله تعالی) سال (حمایت از کالای ایرانی) نام گزاری فرمودند.
چند نکته:
1) امسال نباید شعار سال؛ مانند گذشته غالباً در قالب همایش برگزار شود؛ بلکه باید همه ی آحاد جامعه از تمام رؤسا و مسؤولین مملکتی گرفته تا بقیه ملّت بزرگوار به خرید و فروش کالای ایرانی رو بیاورند.
2) فروشندگان با غیرت از قرار دادن کالاهای اجانب در ویترین مغازه ها و فروشگاههای خود خودداری کنند.
3) خریداران با غیرت نیز از خرید کالاهای اجانب خودداری کنند و کالای ایرانی بخرند.
4) تولیدگران با غیرت تلاش کنند اجناس ایرانی در کمیت و کیفیت و حتی قیمت به نفع ملت ایران تمام شود.
نکته:
البته هم باید از کالای ایرانی خرید کنیم و هم از فرهنگ دینی و ایرانی حتی در گفتگوهایمان استفاده کنیم مثلاً برخی در محاورات و گفتگوهای خود متاسفانه به دامن بیگانه میغلطند و از کلماتی استفاده میکنند که زیبنده مسلمان و با شخصیت نیست
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد٭ الله الصمد٭ لم يلد و لم يولد٭ و لم يکن له کفواً أحد * صدق الله العلي العظيم
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -