انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ مطابق با ۵ ذی الحجةالحرام ۱۴۳۹

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَهُ اللَّهِ ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ‏».
    
اوصيکم و نفسي يا عبادالله بتقوي الله
برادران و خواهران ایمانی؛ خود و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره تقوا می فرمایند: مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ؛
نهج الفصاحه.
هر كس تقوا روزى اش شود، خير دنيا و آخرت روزى او شده است.
    
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره تقوا می فرمایند: لَا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوىفَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَكَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ.
تهذيب الاحكام، ج 6، ص 181، ح 22.
    
تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به يارى يكديگر بشتابند، در خير و سعادت خواهند بود، اما اگر چنين نكنند، بركت ها از آنان گرفته شود و گروهى بر گروه ديگر سلطه پيدا كنند. نه در زمين ياورى دارند و نه در آسمان.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد٭ الله الصمد٭ لم يلد و لم يولد٭ و لم يکن له کفواً أحد ٭ صدق الله العلي العظيم.
    
خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صل علي فاطمه الزهرا سيدة نساء العالمين و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.
    
بار ديگر همه‌ى برادران و خواهران عزيز نمازگزار را دعوت ميكنم به تقواى الهى.
    
برخی از مناسبتهای ماه قمری:
ماه ذی الحجة الحرام (ماه بسیار با فضیلت)
1 ذی الحجة
ازدواج علی «ع» و حضرت زهرا «ع» (2 ق)
2 ذی الحجة
ولادت «شهيد شيخ فضلاللَّه نوري» (1259 ق)
وفات آیةالله «ابوالقاسم خزعلی» (1436 ق)
3 ذی الحجه
اعزام علی (علیه السلام) برای ابلاغ سوره توحید (9 ق)
ورود پیامبر (ص) به مکه در سفر حجة الوداع (10 ق)
جمعه 5 ذی الحجه
جنگ سويق (2 هجری قمری)
شهادت امام محمد تقي بنابر قولی ( 220 ق)
وفات آیةالله «غروی اصفهانی» (1361 ق)
شنبه 6 ذی الحجه
ازدواج علی (ع) و حضرت زهرا (س) (2 ق)
مرگ «منصور دوانیقی» (158 ق)
شهادت زوّار خانه خدا توسط آل سعود (1407 ق)
یکشنبه 7 ذی الحجه
ولادت ابراهیم بن محمد بن عبدالله (8 ق)
خطبه حضرت عباس (علیه السلام) در مکه (60 ق)
شهادت امام باقر(علیه السلام) (114 ق)
بردن امام کاظم (علیه السلام) به زندان بصره (179 ق)
وفات آیةالله «سيدمحمدتقي خوانساري» (1371ق)
دو شنبه 8 ذی الحجه
نخستين حج حضرت ابراهيم و اسماعيل
روز تَرويه و آغاز مراسم حج تمتع
استقرار مراسم حج در ذي حجه (10ق)
حركت امام حسين(ع) از مكه به سوي عراق(60 ق)
واقعه فخ (169 ق)
ورود امام كاظم (ع) به زندان بصره (179 ق)
اعمال روز هشتم ذی الحجة
سه شنبه 9 ذی الحجه {روز عرفه}
اعمال شب نهم ماه ذی الحجة (شب عرفه)
روز عرفه(روز نيايش)
وفات «علامه طبرسي» (548 ق)
وفات آیةالله «سيدابوالحسن اصفهاني» (1365 ق)
وفات آیةالله «شیخ جعفر صبوری» (1424 ق)
چهارشنبه 10 ذی الحجه
عید قربان
فاجعه دردناک و غمناک منی (1436 ق)
    
برخی از مناسبتهای ماه شمسی:
پنجشنبه 25 مرداد
اولين فرار «محمدرضا پهلوی» (1332 ش)
انتخاب «امام خامنهای» به رياست جمهوري (1364 ش)
جمعه 26 مرداد
آغاز بازگشت آزادگان سلحشور به کشور (1369 ش)
شنبه 27 مرداد
تذکر كتبي آيةاللَّه «كاشاني به مصدق» (1332ش)
وقوع حماسه خونين پاوه (1358 ش)
شهادت۳۳نفرازراهپیمایان روزقدس درنیجریه(1393ش)
یکشنبه 28 مرداد
سقوط دولت مصدق (1332 ش)
پیام مرحوم آیةالله العظمی بروجردی
نخستين مجلس خبرگان قانون اساسي (1358 ش)
مرگ شعبان جعفری «شعبان بی مخ» (1385 ش)
از مرحوم طیب حاج رضائی تا شعبان بی مخ جعفری
دوشنبه 29 مرداد
دوره پنجم مشروطه و دوران سياه ديكتاتوري (1332 ق)
اعلام آمريكا در اشتباه حمله به هواپيمای ايران (1367)
اعلام آغاز آتشبس ميان ايران و عراق (1367 ش)
سه شنبه 30 مرداد
آغاز هفته جهاني مسجد
روز بزرگداشت «علامه محمدباقر مجلسي»
آتشسوزي در مسجدالاقصي توسط اسراييل(1348ش)
چهارشنبه 31 مرداد
وقوع جنگ چالدران بين ايران و عثمانی (893 ش)
    
پنجشنبه 1 شهریور
ولادت «ابن سینا» و «روز پزشک»
آغاز هفته دولت.
راجع به ماه ذی الحجةالحرام
این ماه از ماههاى بسیار شریف است که نیکان صحابه پیامبر و تابعین، و مؤمنین اهتمام شدیدى برای عبادتدر این ماه دارند.
دهه اولش ایّام معلومات است که در قرآن مجید ذکر شده، و در ‌‌نهایت فضیلت و برکت است.
از آقا رسول اکرم (صلّى الله و علیه و آله و سلّم) روایت شده است که: در هیچ ایّامى کار نیک و عبادت نزد خدا، محبوب‏‌تر و پسندیده‏‌تر از این دهه نیست‏.
براى این دهه اعمال خاصى است مانند: (1) روزه گرفتن نه روز اول این دهه که ثواب روزه تمام عمر را داراست. (2) خواندن نماز در شبهای دهه اول ماه ذی‌الحجه که مؤمن را در ثواب حجاج شریک میکند. (3 و 4 و...) خواندن دها ها و تهلیلات و...
    
مطالبی کوتاه راجع به احتکار و گرانفروشی
چند حدیث راجع به گرانفروشی و احتکار
گران فروشی و احتکار یکی از مصیبت های بزرگ.
(1) آقا امام صادق (علیه السلام) به یکی ازخدمت گزارانش به نام « مصادف» هزار دینار پرداخت وبه اوفرمودند: آماده سفر تجار ی به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد دارم، مصادف با پول امام کالایی را تهیه کرد و همراه گروهی از تجار رهسپار مصر شد. این گروه وقتی به نزدیکی مصر رسیدند، با کاروانی برخورد کردند که به تازگی از مصر خارج شده بودند، از اهل کاروان درباره وضعیت بازار مصر و موقعیت کالاها سؤال کردند و معلوم شد کالای تجارتی ایشان از نیازهای عمومی مردم مصر است و در بازارهای آنجا نایاب می باشد و مشتری فراوانی دارد. مصادف و همراهانش با آگاهی از این وضعیت، هم سوگند شدند که هیچ کسی کالایش را کمتر از دو برابر خرید نفروشد، آنان پس از فروش کالا به مدینه برگشتند.
مصادف خدمت امام (علیه السلام) رسید، در حالی که دو کیسه هرکدام حاوی هزار دینار بود، در دست داشت وآن را خدمت حضرت نهاد وعرض کرد: فدایت شوم! یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن است. حضرت فرمودند: این سود بسیار زیاد است، چگونه بدست آوردی؟ مصادف تمام ماجرا را برای امام (علیه السلام) تعریف کرد.حضرت با ناراحتی فرمودند: سبحان الله! به زیان مردمی مسلمان باهم، هم قسم شده اید که متاع خویش را جزء دو برابر قیمت خرید نفروشید؟
آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: یَامُصادَف مجالدةُ السُیُوفِ أهونُ مِن طَلَبِ الحَلال 
برخورد شمیشرها در هنگام کارزارو جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است.
بحارالأنوار، ج 47، ص 59.
آمریکا و آمریکائی
راجع به هفته دولت
راجع به هفته دولت به دولت مردان دو مطلب در انتخاب نیرو برای خدمت به مردم باید تاکید کرد.
۱- انتخاب شخصی که شایستگی لازم از نظر تخصصی برای همان خدمت داشته باشد.
۲- انتخاب خدمتگزاری با تقوا
زیرا از آقا أمیرالمؤمنین علی (عليه السلام) نقل است که:... إن لِأَهْلِ التَّقْوَى عَلَامَاتٌ يُعْرَفُونَ بِهَا وَ يَعْرِفُونَهَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، صِدْقُ الْحَدِيثِ وَأَدَاءُ الْأَمَانَةِ و...
تفسیر العیاشی ج 2 ، ص 213 ، ح 50.
مسئولیت و مدیریت به عنوان یک امانت.
مسئولیت ها،امانت های بسیار مهمی هستند که باید به اهلش سپرده شود.آنان که بدون داشتن شایستگی های لازم،خود را در مقام اداره قرار می دهند یا آنهایی که افراد را بدون شایستگی های لازم برای اداره امور می گمارند،بالاترین خیانتها را مرتکب شده و سبب هلاکت خود و دیگران می شوند و در دنیا و آخرت مبغوضند
.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) در نامه ای به قاضی منصوب خود در اهواز نوشته اند که
إعْلَمْ يَا رِفَاعَةُ أَنَّ هَذِهِ اَلْإِمَارَةَ أَمَانَةٌ فَمَنْ جَعَلَهَا خِيَانَةً فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ مَنِ اِسْتَعْمَلَ خَائِناً فَإِنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْهُ بَرِيءٌ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ
ای رفاعه بدان که این حکومت امانتی است که هرکس به آن خیانت کند، لعنت خداوند را تا روز قیامت به همراه خواهد داشت و هرکس خیانت کاری را به کار گیرد پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و اله در دنیا و آخرت از او بیزار است.
    
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد٭ الله الصمد٭ لم يلد و لم يولد٭ ولم يکن له کفواً أحد * صدق الله العلي العظيم
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -