بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
خُطبه اول:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله وعلیه وآله وسلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَةُ اللَّهِ عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ.
اوصيکم يا عبادالله و نفسی بتقوي الله.
خود و شما بندگان خدا را؛ به داشتن «تـقـوا» سفارش می کنم.
لازم است مؤمنان همیشه و در شبانه روز در صدد کسب «تقوا و پرهیزکاری» باشد.
تلاش برای کسب روزی حلال از ویژگیهای اهل تقوا
«روزی» واژهای فارسی است که به معنای خوراک روزانه که روزبهروز به کسی داده میشود و قسمت او میگردد و نیز ضروریات زندگی، بهکار رفته است. معادل کلمه روزی در زبان عربی واژه «رزق» است که بهمعنای خوراک روزانه، موهبت، نصیب و بهره بهکار رفته است.
اقسام رزق
در کتاب «کشاف اصطلاحات الفنون» اقسام رزق در چهار نوع معرفی شده است:
{۱} رزق مضمون،
رزق مضمون، خوردنی و نوشیدنی است که به اندازه نیاز انسان از طرف خداوند ضمانت شده است.
{۲} رزق مقسوم،
رزق مقسوم، رزقی است که در ازل تقسیم شده و در لوح محفوظ نوشته شده است.
{۳} رزق مملوک،
رزق مملوک، رزقی است که در ملکیت شخص درآمده است.
{۴} و رزق موعود.
رزق موعود، رزق خاصی است که خداوند صالحان و عابدان را به آن وعده داده است.
تقسیم بندی رزق بر حسب ظاهری یا مادی و باطنی یا معنوی:
در تقسیمبندی دیگری، رزق را به دو نوع ظاهری یا مادی و باطنی یا معنوی تقسیم شده است.
رزق مادی، مانند: خوردنیها، پوشیدنیها، درآمدهای مالی و ...
رزق معنوی، مانند: توفیق عبادت و ذکر و زیارات و کسب علوم و معارف و.
رزق بر حسب اعتبارات:
{۱} رزق حلال،
رزق حلال به رزقی گفته میشود که از طریق مشروع (طبق نظر دین) بهدست آمده باشد.
پیشنهادی خیلی خداپسندانه به اصناف و کسبه:
کاسبها و تاجران و بازاریها و مغازه داران و کلاٌ همه اصناف همه اصناف همه اصناف به فرمایش آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) خوب دقّت کنند:
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): الجالب الی سوقنا کالمجاهد فی سبیل الله و المحتکر فی سوقنا کالملحد فی کتاب الله.
الجالب مرزوق المحتکر ملعون.
آنانکه به بازار ما چیزی وارد میکنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد میکند و آنکه در بازار احتکار مینماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار میآید.
وارد کننده روزی میخورد و محتکر لعنت میبرد.
نهج الفصاحه.
{۲} رزق حرام،
رزق حرام نیز به رزقی گفته میشود که از طریق نامشروع و برخلاف نظر دین بهدست آمده باشد.
لزوم پویش ارزان فروشی و ترک گران فروشی
با توجّه به حدیثی که بیان شد راه اندازی پویشی در منطقه، برای ارزان فروشی و ترک گرانفروشی ضروری است.
چه کسانی که مغازه کسب و کار دارند
چه کسانی که تولید کننده هستند
چه کسانی که راننده و خدماتی هستند
چه کسانی که مالک خانه هستند و مستاجر دارند
چه کسانی که معمار و بنا و کارگر هستند
چه کسانی که برقکش لوله کش و رنگ کار و شیشهگر و خیاط و… هستند
چه کسانی که کارمند و پرسنل سازمان و اداره و ارگانی هستند.
چه کسانی که کارفرما هستند و زیردست دارند.
همه و همه اصرار به ارزان فروشی و تخفیف و ترک گران فروشی داشته باشند
و کلا اصناف برای همه شغلها پویش ارزان فروشی و ترک گران فروشی پیشنهاد و راهنمایی کنند.
بزرگواری در زمان ما زندگی میکرد به نام مرحوم شیخ رجب علی خیاط شغلش خیاطی بود و کاسب و بازاری بود اما به خاطر نان حلالی که میخورد و کسب حلالی که داشت خداوند چشمههای حکمت را به روی او باز کرد و روزیهای فراوان معنوی برایش مقدر فرمود !!
بماند که شیخ رجب علی خیاط مشتریان خود که پارچه برای دوخت پیراهن و لباس میآورد چه میکرد و چگونه با مشتریان خود رفتار میکرد اما در حالات مرحوم شیخ رجب علی خیاط هست که مستاجری داشت
آقای شیخ رجب علی خیاط بخشی از منزل خود را به یک زوج کرایه داده بود و کرایه منزل در آن زمان ۲۰ ریال در ماه بود و پس از مدتی خداوند به این زوج جوان نوزادی مرحمت کرد که شیخ رجب علی خیاط متوجه شد و به مستاجر گفت میخواهم به دیدن نوزادت بیایم
شاید اگر برخی از صاحبخانههای زمان ما بود میرفت به آن زوج جوان میگفت کرایه شما تاکنون اینقدر بوده یک سوم کرایه را اضافه میکرد و میگفت مصرف آب زیاد خواهد شد چون باید لباس نوزاد شستشو بشورید و طوری با مستاجر رفتار میکنند که مستاجر از فرزنددار شدن به جای اینکه خوشحال باشد متاثر و ناراحت و سیر میشد اما شیخ رجب علی خیاط وقتی به دیدن نوزاد رفت اولاً در گوش نوزاد اذان و اقامه گفت و سپس رو کرد به مستاجر کرد و فرمود: کرایه شما از این ماه به بعد ماهی ۱۸ ریال شد چون خرج شما زیاد شده بنده دو ریال از ۲۰ ریال را کم میکنم تا بتوانی راحت زندگی کنید
شیخ رجب علی خیاط ۲۰ ریال از کرایه ماه قبل را هم که گرفته بود به مستاجر هدیه کرد و گفت این هم برای هدیه نوزادی که خداوند به شما مرحمت کرده
آری مرحوم شیخ رجب علی خیاط با این رفتارش درسی به اهل ایمان داد که نباید با بندگان خدا که بیبضاعت هستند و از سر ناچاری به منزل ما پناه آوردهاند ظلم کرد و از این زمینه سوء استفاده کرد و به او فشار اقتصادی وارد کرد به طوری که همیشه غم و غصه حالات شبانه روزی او باشد.
در حدیث دارد که اگر کسی به حال دیگران دلسوزی کند و رحم و محبت کند قطعاً و حتماً خداوند علی اعلا در حق او دلسوزی و رحم و محبت خواهد فرمود زیرا آقا رسول اکرم فرمودهاند: «إرحَم ، تُرحَم» رحم کن تا به تو رحم شود.
دیدگاه قرآن در رابطه با رزق و روزی
{۱} إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ.
خداست که خود روزى بخش نیرومند استوار است.
سوره ذاریات آیه ۵۸.
{۲} قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِن کُنتُ عَلَىَ بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ.
گفت اى قوم من بیندیشید اگر از جانب پروردگارم دلیل روشنى داشته باشم و او از سوى خود روزى نیکویى به من داده باشد [آیا باز هم از پرستش او دست بردارم] من نمىخواهم در آنچه شما را از آن باز مىدارم با شما مخالفت کنم [و خود مرتکب آن شوم] من قصدى جز اصلاح [جامعه] تا آنجا که بتوانم ندارم و توفیق من جز به [یارى] خدا نیست بر او توکل کردهام و به سوى او بازمىگردم».
سوره هود آیه ۸۸.
{۳} اللّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقَدِرُ وَفَرِحُواْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ.
خدا روزى را براى هر که بخواهد گشاده یا تنگ مىگرداند و[لى آنان] به زندگى دنیا شاد شدهاند و زندگى دنیا در [برابر] آخرت جز بهرهاى [ناچیز] نیست.
سوره رعد آیه ۲۶.
{۴} اللّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ.
خدا بر هر کس از بندگانش که بخواهد روزى را گشاده مىگرداند و [یا] بر او تنگ مىسازد زیرا خدا به هر چیزى داناست.
سوره عنکبوت آیه ۶۲.
{۵} وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.
و آنان که در راه خدا مهاجرت کردهاند و آنگاه کشته شده یا مردهاند قطعاً خداوند به آنان رزقى نیکو مىبخشد و راستى این خداست که بهترین روزىدهندگان است.
سوره حج آیه ۵۸.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) یاری داشت که از حضرت اوصاف متقین را پرسید:
رُوِىَ اَنَّ صاحِباً لاَِميرِالْمُوْمِنينَ عَلَيْهِ السَّلامُ يُقالُ لَهُ هَمّامٌ، كانَ رَجُلاً عابِداً،
روایت شده: یکی از یاران امیرالمؤمنین علیه السّلام که او را همّام می گفتند و مردی عابد بود.
وَ صَبْراً فِی شِدَّة
و شکیبایى در شدائد
وَ طَلَباً فِی حَلاَل
و طلب روزى حلال
وَ نَشَاطاً فِی هُدًى
و نشاط در راه هدایت
وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَع
و دورى از طمع است.
بنابراین متقین بهدنبال کسب روزی حلال و نشاط در هدایت هستند.
و کسب روزی حلال از برترین عبادتهاست.
فرق بین مسلمان و غیر مسلمان این است که مسلمان بهدنبال کسب حلال است بهطوریکه هر چیزی را بر خود حلال نمیداند و مقید است از راهی که شرع برای او تعیین کرده است مالی را بهدست آورد.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرمایند: عبادت ۱۰ جزء دارد که ۹ جزء عبادت، طلب حلال است و یک جزء دیگر شامل نماز، روزه، حج و ... است.
بهدنبال کسب حلال بودن امری واجب است و همچنین کسب حلال ثواب جهاد در راه خدا را دارد و در روایات آمده است اگر کسی برای کسب حلال تلاش کند ثوابش بیشتر از مجاهدت در راه خداست.
وسوسه انسان از سوی شیطان در کسب و کار و بازار
شیطان انسان را در کسب و کار و بازار بسیار وسوسه میکند، تا به درآمدهای حرام از راههای:
۱- رباخواری،
۲- قماربازی،
۳- احتکار،
۴- تکاثر،
۵- رانتخواری،
۶- مال مردمخوری،
۷- گرانفروشی،
۸- کمفروشی آلوده شود.
در حقیقت خدا برای اشخاص روزی حلال قرار داده است اما گاهی اشخاصی عجله کرده و روزی حلال به حرام تبدیل میکنند!!.
آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرمایند: جبرئیل نزد من نیامد مگر اینکه مرا به دو چیز سفارش کرد:
{۱} اینکه همیشه از خداوند بخواهم روزی پاکیزه و حلال به من عطا کند.
{۲} اینکه از خداوند بخواهم مرا در انجام عمل صالح موفق گرداند.
خُطبه دوم:
خُطبه اول:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صلّ علي فاطمة الزهرا سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.
بار ديگر خود و شما برادران و خواهران نمازگزار و بزرگوار را به «تـقـوای» الهی دعوت ميكنم.
برخی از مناسبتها:
مناسبتها بسیارند که به چند مناسبت شمسی و قمری اشاره خواهم داشت:
توضیح چند مناسبت قمری:
۱۴ صفر ۳۸ هجری قمری شهادت محمد بن ابی بکر
۱۵ صفر ۱۱ هجری قمری ابتدای بیماری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
۱۸ صفر ۳۷ هجری قمری شهادت اویس قرنی
۲۰ صفر ۶۱ هجری قمری اربعین آقا سیدالشهدا (علیه السلام) و ملحق شدن سر آقا اباعبدالله (علیه السلام) به امام حسین (علیه السلام).
چند مناسبت شمسی:
۱۷ مرداد به مناسبت شهادت خبرنگارمان محمود صارمی روز خبرنگار نامیده شده.
۱۷ مرداد ۱۳۵۴ روز وفات مرحوم آیةالله العظمی میلانی است.
۱۷ مرداد سال ۱۳۷۱ روز وفات مرحوم آیةالله العظمی خوئی است.
۲۳ مرداد ۱۳۶۵ وفات مرحوم آیةالله نجفی کاشانی است.
۲۳ مرداد ۱۳۵۰ متاسفانه روز جدا شدن بحرین از ایران است.
۲ مهمترین مناسبت عصر حاضر:
{۱} معاصر شدن ما ایرانیان در زمان خبیث ترین، پلیدترین، یاغی ترین و سنگدل ترین موجودات انسان نما {مانند ترامپ دیوانه و نتانهاهوی مست لایعقل} است.
{۲} معاصر شدن ما ایرانیان در زمان عدّه قلیل ایرانی که: بیشرف ترین، خودفروخته ترین، بدبخت ترین و لجن ترین موجودات انسان نما {که بردن نامشان حال بهم زن} است.
البته در طول تاریخ ایران عزیز و قهرمان؛ بودهاند افراد بدبخت بیچاره خائن مزدور و پلید؛ که برای کمترین متاع و درهم و دینار دنیایی حاضر شدند دین خود را ناموس خود را کشور خود را ملت خود را به اجانب بفروشند…
ولی البته همانطور که عمر سعد از گندم و جو ری نخورد اینها هم به هیچ متاعی از متاع دنیا که با گدایی از اربابان اجنبی خود گرفتند برخی با ذلت و خواری مردند و به چیزی از متاعهای گدایی شده دست نیافتند و با عاقبتی ننگین و مفتضح از دنیا رفتند و به درک رفتند و به جهنم واصل شدند.
و برخی هم که هنوز زنده هستند و نفس پلیدشان را میکشند و در ایران و غیر ایران مخفیانه و دزدانه با ترس و اضطراب همیشگی زندگی میکنند روی آرامش و آسایش نخواهند دید و مثل رفقا و هم پالگیهای خود به چیزی از متاعهای گدایی شده یا دزدیده شده و غارت کرده؛ دست نخواهند یافت و اینها هم نیز با عاقبتی ننگین و مفتضح از دنیا خواهند رفت و به درک واصل خواهند شد مگر آنکه قبل از مرگ و مردن توبه کنند و جبران گذشته پلید خود را بکنند اگر توفیق توبه پیدا کنند.
اما اتمام حجت و روی سخنم با خائنان و افراد پلید و وطن و ملت فروشهای معاصر که: با دیدن این همه ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی ملت قهرمان ایران و رزمندههای مخلص در طول ۸ سال دفاع مقدس و در طول ۴۷ سال از عمر مقدس انقلاب و به ویژه در جنگ ۱۲ روزه آمریکا و صهیونیسم علیه ایران هنوز هم به فکر نوکری و دریوزگی سران بیدین و لامذهب شقی امریکا و صهیونیسم هستند و هنوز به مذاکره دل خوش دارند و داشتههای فراوان خود را ندیده میگیرند و به نداشتههای آنها فکر میکنند و دل بستهاند…
به همه مومنان زیزان و رزمندگان و پیر و جوان عرض میکنم که قطعاً و حتماً ما پیروز میشویم اما شرط این پیروزی فقط و فقط داشتن ایمان است زیرا قرآن در سوره آل عمران آیه ۱۳۹ میفرماید وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَنتُمُ ٱلْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
هرگز سستی نکنید و اندوهناک نشوید، زیرا شما فیروزمندترین و بلندترین ملل دنیایید اگر در ایمان ثابت قدم باشید.
پس
چشمهای خود را باز کنید و ببینید ای بدبختهای بیچاره که؛ ایران ما امروز مقتدر است و در واقع تنها ایران ابرقدرت دنیاست آن هم ابرقدرتی که هم از قدرت نظامی برخوردار است هم از قدرت ایمانی و اخلاقی و معنوی برخوردار است هم از قدرت انسانی و عواطف بشری برخوردار است.
چشمهای خود را باز کنید و ببینید که سران اکثر کشورهای عالم و برخی از شیخ نشینهای منطقه چگونه متملق گ زرد امریکایی و قلاده حرامزادهاش در منطقه یعنی نتانیاهو هست
فقط به شما میگویم که از این حماسه غرورآفرین و عزت بخش و دشمن شکن جا نمانید.
تاریخ به روزرسانی: جمعه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۴