انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه راوند ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ مطابق با ۲۹ صفر ۱۴۴۵

بزرگ نمایی کوچک نمایی
خُطبه اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله وعلیه وآله وسلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَةُ اللَّهِ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ من الآن إلَی یَومِ الدِّینَ.
اوصيکم يا عبادالله و نفسی بتقوي الله.
خود و شما نمازگزاران و بزرگواران را؛ به داشتن «تـقـوا» سفارش می کنم.
    
خوب است مؤمن برای اصلاح و قرب به خدا؛ با «تـقـوا» و نیز کمال «تـقـوا» آشنا شود.
    
«تـقـوا» چیست؟
«تـقـوا» یک نیروى باز دارنده درونى است که انسان را در برابر ارتکاب کارهای خلاف عقل و شرع حفظ مى‏کند.
    
کمال «تـقـوا» چیست؟
کمال «تـقـوا» هم نیروی قویتری است که انسان را علاوه بر حفظ و دوری از گناهان و محرمات، از مشتبهات نیز حفظ مى‏کند.
«تـقـوا» داراى مراحل، شاخه ها و آثاری است که به طور تفصیل در کُتُب موجود است و جوینده یابنده است.
    
«تـقـوا» در اصل از ماده «وقی یقی وقایه» به معناى قرار دادن خویش در پناهگاه است.
مفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، مادّه «وقی»
«تـقـوا» در اصطلاح شرع، به معناى خویشتن دارى از انجام گناه است.
در آیات و احادیث، از جمله در کلمات آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) تشبیهات فراوانى براى تقوا آمده است که به چند مورد اجمالاْ اشاره میشود.
    
برخی از تشبیهات و آثار «تـقـوا»:
{۱} زاد و توشه:
قرآن «تـقـوا» را به زاد و توشه تشبیه فرموده و آن را بهترین زاد و توشه شمرده است و می فرماید:
وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى.
توشه بر گیرید پس به درستی که بهترین توشه «تـقـوا» است.
سوره بقره، آیه ۱۹۷.
{۲} لباس خوب:
قرآن «تـقـوا» را به لباس خوب تشبیه کرده و می فرماید:
وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ.
لباس «تـقـوا»، بهترین لباس براى انسان است.
سوره اعراف، آیه ۲۶.
{۳} دژ نیرومند:
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) «تـقـوا» را به دژ و قلعه ای محکم برای حفظ انسان از خطرات گناه تشبیه فرموده است و می فرماید:
اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ التَّقْوَى دَارُ حِصْنٍ عَزِيزٍ،...
اى بندگان خدا بدانید که «تـقـوا» دژى مستحکم و غیر قابل نفوذ است.
نهج البلاغه خطبه ۱۵۷.
  
خُطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
    
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا و حبیبنا و شَفیع ذنوبنا أبِی القَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله و سلّم) وَ عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین و صلّ علي امیرالمؤمنین و صلّ علي فاطمة الزهرا سيدة نساء العالمين و صلّ علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة.
بار ديگر خود و شما برادران و خواهران نمازگزار و بزرگوار را به «تـقـوای» الهی دعوت ميكنم.
    
برخی از مناسبتها:
مناسبتها زیادند که فرصت بیان همه آنها نیست اما به چند مناسبت مهمتر اشاره میکنیم:
    
مهمترین مناسبتهای شمسی:
۲۴ شهریور
ترخیص امام خامنه‌ای (مدّظلّه) از بیمارستان (۱۳۹۳ ش)

در اینجا باید یادآور شوم که متاسفانه در طول تاریخ افرادی که وجودشان شوم است و مایه زحمت و موجب ایجاد شر و مزاحمت برای جامعه هست، وجود و حیات افراد مصلحی همچون انبیا عظام و ائمه هدی (علیهم السلام) و شخصیت‌های ارزشی و مفید تحمل نمیکنند و در صددند که یا مانع تبلیغ و حیاتشان شوند و یا اگر بتوانند با ترور آنها وجودشان را از جامعه بگیرند.

لذا اگر کمترین عارضه‌ای برای رهبر معظم انقلاب پیش آید دشمنان در دل خوشحالی می‌کنند اما دوستان اظهار ناراحتی می‌کنند و غصه‌دار می‌شوند و دست دعا برای شفای رهبر معظم نزد خداوند دراز می‌کنند و طول عمر رهبر را از خداوند مطالبه می‌کنند ترخیص امام خامنه‌ای نعمت بزرگی برای جامعه محسوب شد و موجب خوشحالی مومنان علی الاطلاق گردید.

۲۵ شهریور
سقوط ديكتاتوری رضاخان (۱۳۲۰ ش)
وفات «شیخ مرتضی انصاری قمی» (۱۳۵۳ ش)
وقوع زلزله شديد در طبس (۱۳۵۷ ش)
اشاره میکنیم به وقوع طوفان و سیل وحشتناک در لیبی و زلزله وحشتناک در مراکش
در لیبی هزاران نفر در با سیل نابود شدند و هزاران نفر در دریای مدیترانه غرق شدند.
در مراکش نیز هزاران نفر گرفتار زلزله شدند و از بین رفتند.
کشتار فلسطینیان اردوگاه صبرا و شتیلا (۱۳۶۱ ش)
۲۶ شهریور
كشتار فلسطينيان در اردن (۱۳۴۹ ش)
قتل عام فلسطينيان در صبرا و شتيلا (۱۳۶۱ ش)
تشكيل نيروهای سه ‏گانه در سپاه پاسداران (۱۳۶۴ ش)
۳۰ شهریور
تهاجم آمريكا به كشتي «ايران اجر» (۱۳۶۶ ش)
ممنوعيت حجاب اسلامي در مدارس فرانسه (۱۳۷ ش)
۳۱ شهریور
آغاز هفته دفاع مقدس
آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ايران (۱۳۵۹ ش)
۱ مهر
روز بازگشايي مدارس
امام خامنه ای (مدّظلّه):
امام (رضوان‌الله‌علیه) فرمودند: «معلّمی شغل انبیا است»؛ این فقط یک شعار دل‌خوش‌کن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است: وَ یُعَـلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة؛ از جمله‌ی خصوصیّات پیامبران، تعلیم است.
معلمان و مسؤولان  آموزشی باید بدانند که نوجوانان امانتهای الهی هستند که مدإت زمانی عمر خود را در حضورمعلم سپری میکنند و شخصیتشان و افکار و عقایدشان شکل میگیرد.
بنابراین باید خوب امانت داری کنند و در امانت خیانت نکنند.
مهمترین مناسبتهای قمری:
۲۸ صفر
رحلت جانگداز پيامبر اسلام (۱۱ هجری قمری )
سفارش آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به تربيت فرزندان بر دوستي پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)، اهل بيت (علیهم السلام) و خواندن قرآن.
أَدِّبُوا أَوْلادَكُمْ عَلي ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبِيِّكُمْ، وَ حُبِّ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ قِراءَةِ القُرآنِ، فَإِنَّ حَمَلَةَ الْقُرْآنِ فِي ظِلِّ اللهِ يَوْمَ لاظِلَّ إِلَّا ظِلَّهُ مَعَ أَنْبِيائِهِ وَ أَصْفِيائِهِ.
فرزندان خود را با سه خصلت بار آوريد: دوست داشتن پيامبرتان، دوست داشتن اهل‌بيت او و قرآن خواندن؛ زيرا در آن روزي كه سايه‌اي جز سايه خدا نيست، حاملان قرآن به همراه پيامبران و برگزيدگان او در سايه خدا هستند.
كنزالعمّال، ح ۴۵۴۰۹.
شهادت امام حسن مجتبي «کریم اهل بیت» (۵۰ هـ ق)
۲۹ صفر
نزول عذاب بر قوم حضرت صالح علیه السلام
۳۰ صفر
توطئه سران قريش براى كشتن پيامبر (۱ هجری قمری )
شهادت آقا امام رضا (عليه السلام) (۲۰۳ هجری قمری)
۱ ربیع الاول
«لیلة المبیت» و نزول آیه‌ در شأن آقا أمیرالمؤمنین على (علیه السلام) (۱ ق)
نامه «معاویه» به آقا أمیرالمؤمنین على (علیه السلام) (۳۶ ق)
۲ ربیع الاول
وفات «سید محمدباقر شفتی» از فقها و علمای نامی و بزرگ شیعه (۱۲۶۰ ق)
۳ ربیع الاول
پایان محاصره مکه توسط سپاهیان «یزید بن معاویه» (۶۴ ق)
۵ ربیع الاول
وفات «حضرت سکینه علیها السلام» (۱۱۷ ق)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -