انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام عَرَق ها؛ آثار فقر در زندگی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ
وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّه
محل بحث: شورای شهر کاشان
تاریخ: یکشنبه:
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ش
۶ شوّال المکرم ۱۴۴۳ ق
موضوع گفتار:
{۱} مسأله شرعی: احکام عرق ها،
{۲} موضوع بحث: آثار فقر در زندگی.
فرهنگ فقه، ج ۵؛ ص ۳۷۶ و ۳۷۷.
 
{١} مسأله شرعی: احکام عَرَق ها:
اقسام عَرَق ها:
{۱} عَرَق های پاک،
{۲} عَرَق های نجس.
 
عرق های پاک عبارتند از:
{} عرق بدن انسان مؤمن و غیر کافر،
{} عرق حیوانات بجز نجس العین،
{} عرق جنُب از حرام، مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متأخّر.
{} عرق شتر نجاست خوار. مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متأخّر.
    
عرق های نجس عبارتند از:
{۱} عرق حیوان نجس العین (یعنی سگ و خوک برّی و خشکی. نه دریائی)
{۲} عرق کفّار غیر کتابی
{۳} عرق کفّار کتابی. (مطابق با فتوای برخی از فقهاء عظام)
{۴} عرق جنُب از حرام. (مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متقدّم)
{۵} عرق شتر نجاست خوار. (مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متقدّم)
{۶} عَرَق {= شراب و هر مایع مُسکر}
 
{۲} آثار فقر در زندگی:
معنای فقر:
فقر یعنی نداری و نیازمندی، و فقر آن است که ترا مالی نباشد و اگر باشد برای تو نباشد.
برخی از اقسام فقر:
١- فقر مالی، ٢- فقر فرهنگی، ٣- فقر لوازم دفاعی و امنیتی،
٤- فقر عاطفی، ٥- فقر دینی، ۶- فقر سلامت و عقل و درک،
۷- فقر روانی، ۸- فقر حمایتی و...
نکته:
هریک از اقسام فقر؛ مهم و تلاش برای رفع آن ضرورت جامعه است.
اهمیت دادن اسلام به مسأله فقر مالی و فقر زدایی
 
اسلام براى مسأله فقرزدايى اهميت زیادی قائل است.
قال رسول الله (صلى الله عليه وآله و سلّم) كادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً.
نزديك است كه فقر، انسان را به مرحله كفر برساند.
الکافی: ‌ج٢، ‌ص ٣٠٧.
 زیرا فقر زمينه انواع انحرافات عقيدتى و اخلاقى را به ويژه در وجود افراد كم ظرفيت فراهم مى سازد.
بسيار ديده شده است كه افراد فقير كلمات كفرآميز بر زبان جارى مى كنند و هنگامى كه زن و فرزند خود را گرسنه مى بينند دست به هر كارى مى زنند.
کلماتی حکیمانه از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) پیرامون: آثار زیانبار فقر و تهی دستی
الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَكْبَرُ.
فقر مرگ بزرگ تر است.
نهج البلاغه، حکمت ۱۶۳.
وَالْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِينَ عَنْ حُجَّتِهِ.
فقر، انسان هوشمند را از بيان دليل و حجت خود گنگ مى سازد.
نهج البلاغه، حکمت ۳.
وَالْفَقْرُ فِى الْوَطَنِ غُرْبَةٌ.
فقير حتى در وطنش غريب است.
نهج البلاغه، حکمت ٥٦.
فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ.
فقر سبب نقصان دين و مشوش شدن عقل و جلب كينه مى گردد.
نهج البلاغه، حکمت ٣١٩.
إذا بَخِلَ الْغَنِىُّ بِمَعْرُوفِهِ باعَ الْفَقيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْياهُ.
هرگاه اغنيا از كمك به ديگران بخل بورزند فقرا آخرت خود را به دنيايشان مى فروشند.
نهج البلاغه، حکمت ٣٧٢.

وَ نَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَسْرَةِ الْعُظْمَى، وَ الْمُصِيبَةِ الْكُبْرَى، وَ أَشْقَى الشَّقَاءِ، وَ سُوءِ الْمَآبِ، وَ حِرْمَانِ الثَّوَابِ، وَ حُلُولِ الْعِقَابِ.
{خدایا} و به تو پناه می‌آوریم از حسرت عظیم‌تر و بلای بزرگ‌تر و بدترین بدبختی و بدی بازگشت و محرومیت از ثواب و فرود آمدن کیفر.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -