انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام عَرَق ها؛ آثار فقر در زندگی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع بحث: [1]
(١) مسأله شرعی: احکام عَرَق ها:[2]
(٢) آثار فقر در زندگی
{١} مسأله شرعی: احکام عَرَق ها:
اقسام عَرَق ها:
١. عَرَق های پاک، ٢. عَرَق های نجس.
 
(١) عرق های پاک مانند:
١- عرق بدن انسان مؤمن. و غیر کافر
٢- عرق حیوانات بجز نجس العین
٣- عرق جنُب از حرام.[3]
٤- عرق شتر نجاست خوار.[4]
 
(٢) عرق های نجس مانند:
١- عرق حیوان نجس العین.[5]
٢- عرق کفّار غیر کتابی
٣- عرق کفّار کتابی.[6]
٤- عرق جنُب از حرام.[7]
٥- عرق شتر نجاست خوار.[8]
۶- عَرَق {= شراب و هر مایع مُسکر}
 
{۲} آثار فقر در زندگی:
 
معنای فقر:
فقر یعنی نداری و نیازمندی، و فقر آن است که ترا مالی نباشد و اگر باشد برای تو نباشد.
 
برخی از اقسام فقر:
١- فقر مالی، ٢- فقر فرهنگی، ٣- فقر لوازم دفاعی و امنیتی،
٤- فقر عاطفی، ٥- فقر دینی، ۶- فقر سلامت و عقل و درک،
۷- فقر روانی، ۸- فقر حمایتی و...
 
نکته:
هریک از اقسام فقر؛ مهم و تلاش برای رفع آن ضرورت جامعه است.
 
 
 
 (۱) (۲) (۳) (۴) (۵) (۶) (۷) (۸)
اهمیت دادن اسلام به مسأله فقر مالی و فقر زدایی
 
اسلام براى مسأله فقرزدايى اهميت زیادی قائل است.
کلامی حکیمانه از آقا رسول اكرم (صلى الله عليه وآله و سلّم) پیرامون فقر:
«كادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»[9]
نزديك است كه فقر، انسان را به مرحله كفر برساند.
 
زیرا فقر زمينه انواع انحرافات عقيدتى و اخلاقى را به ويژه در وجود افراد كم ظرفيت فراهم مى سازد.
بسيار ديده شده است كه افراد فقير كلمات كفرآميز بر زبان جارى مى كنند و هنگامى كه زن و فرزند خود را گرسنه مى بينند دست به هر كارى مى زنند.
 
کلماتی حکیمانه از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) پیرامون: آثار زیانبار فقر و تهی دستی
 
(١) الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَكْبَرُ.[10]
فقر مرگ بزرگ تر است.
 
(٢) وَالْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِينَ عَنْ حُجَّتِهِ.[11]
فقر، انسان هوشمند را از بيان دليل و حجت خود گنگ مى سازد.
 
(٣) ‌وَالْفَقْرُ فِى الْوَطَنِ غُرْبَةٌ.[12]
فقير حتى در وطنش غريب است.
 
(٤) فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ.[13]
فقر سبب نقصان دين و مشوش شدن عقل و جلب كينه مى گردد.
 
(٥) إذا بَخِلَ الْغَنِىُّ بِمَعْرُوفِهِ باعَ الْفَقيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْياهُ.[14]
هرگاه اغنيا از كمك به ديگران بخل بورزند فقرا آخرت خود را به دنيايشان مى فروشند.

[1] شورای شهر کاشان = یکشنبه: 18 اردیبهشت 1401 شمسی مطابق با 6 شوّال المکرم 1443 قمری.
[2] منبع: فرهنگ فقه، ج 5؛ ص 376 و 377.
[3] البته مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متأخّر.
[4] البته مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متأخّر.
[5] یعنی سگ و خوک برّی و خشکی. {نه دریائی}
[6] مطابق با فتوای برخی از فقهاء عظام.
[7] مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متقدّم.
[8] مطابق با فتوای مشهور فقهاء عظام متقدّم.
[9] الکافی: ‌ج٢، ‌ص ٣٠٧.
[10] نهج البلاغه، حکمت ۱۶۳.
[11] نهج البلاغه، حکمت ٣.
[12] نهج البلاغه، حکمت ٥٦.
[13] نهج البلاغه، حکمت ٣١٩
[14] نهج البلاغه، حکمت ٣٧٢.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -