انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام شیر دادن

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شرایط شیر خوردنى که موجب محرمیت است
سؤال 342. پسرى که روزى یک بار یا دو بار از خانمى شیر خورده و در بین شیر خوردن، شیر مادرش و غذا نیز مى خورده است، آیا محرمیت حاصل مى شود؟
پاسخ: خیر به کسى محرم نمى شود.
سؤال 343. زنى به دختر خود و به پسر خواهر خود شیر مى دهد، آیا به هم محرم مى شوند؟
پاسخ: اگر به حدّ محرمیّت شیر داده، سبب محرمیت مى شود.
شیر دادن دخترِ برادر شوهر
سؤال 344. اگر خانمى دخترِ برادر شوهر خود را شیر دهد، آیا غیر از آن دختر، فرزندان دیگر دو برادر مى توانند باهم ازدواج کنند؟
پاسخ: بله، مى توانند.
نوه هاى مادر رضاعى
سؤال 345. آیا نوه هاى مادر رضاعى بر شیرخوار محرم مى باشند؟
پاسخ: بله، محرم مى شوند. (مسأله ى 1955 رساله.)
شیر دادن بچّه ى خواهر
سؤال 346. اگر خواهرى بچّه هاى خواهر خود را شیر دهد، آیا این خواهر به شوهر خواهرش محرم مى شود؟ ضمنا حکم فرزندان او چه خواهد شد؟
پاسخ: محرم نمى شود و فرزندان دیگر غیر از شیرخوار، به همدیگر محرم نمى شوند.
شیر دادن بچّه ى زن اوّل
سؤال347. شخصى از عیال اوّل خود بچّه ى شیرخوارى دارد، آیا مى شود عیال دوّم آن بچّه را شیر بدهد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
شیر دادن فرزند دختر
سؤال348. هر گاه زن، فرزند دختر خود را شیر بدهد، ازدواج او باطل مى شود. آیا این حکم شامل دختر رضاعى هم مى شود و اگر زن، فرزند دختر رضاعى را شیر بدهد، ازدواج باطل شود؟
پاسخ: ظاهرا شامل دختر رضاعى نمى شود؛ مگر این که دختر رضاعىِ شوهر فعلى او هم باشد، بنابر احوط. (جهت اطلاع بیشتر به مسأله ى 1956 رساله رجوع شود)
شیر خوردن دختر دایى
سؤال349. دختر دایى من یک ماه از مادرم شیر خورده، آیا به من محرم است؟
پاسخ: اگر بر طبق مسأله ى 1965 الى 1967 رساله بوده، بله به شما محرم است.
شیر دادن نوه ى دخترى و ازدواج وى با نوه ى دیگر
سؤال350. 1) زنى حدود 40 سال پیش نوه ى دخترى خود را شیر کامل داده و این پسر شیرخواره، وقتى به سنّ بلوغ رسیده با یکى دیگر از نوه هاى دخترى زن شیرده ازدواج نموده است. با توجّه به این که زن و شوهر اوّلى ـ یعنى پدر و مادر آن نوه ى دخترى ـ بر یکدیگر حرام هستند، تکلیف این دو نفر یعنى دو نوه ى دخترى چیست؟
پاسخ: باید از هم جدا شوند.
2) آیا برادر آن شیرخواره ى فوق الذّکر مى تواند با دختر خاله اش ازدواج کند؟
پاسخ: مانعى ندارد.
شیر دادن مادر زن به نوه دخترى
سؤال351. اگر مادر زنى به نوه دخترى اش شیر دهد، آیا دامادش بر دختر او حرام ابدى مى شود؟
پاسخ: اگر زن نوه دخترى خود را شیر دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مى شود.
پسرى که شیر مادرِ مادر خود را خورده
سؤال352. آیا پسر که شیر مادربزرگ خود یعنى مادر مادر را خورده، مى تواند با دخترخاله اش ازدواج کند؟
پاسخ: نمى تواند.
عدم جواز ازدواج با خواهر رضاعى
سؤال353. شخصى شیر زنى را خورده که مادر رضاعى او مى شود و بعد از مدّتى شوهردیگرى کرده است که از این شوهر دوّم بچّه اى به دنیا آورده است. آیا مى تواند با دخترى که از شوهر دوّم به دنیا آورده است ازدواج کند؟
پاسخ: نمى تواند با او ازدواج کند، زیرا خواهر رضاعى اوست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -