انهار
انهار
مطالب خواندنی

موارد مصرف زکات فطره

بزرگ نمایی کوچک نمایی
دادن زکات فطره به فرزند
سؤال1900. آیا مى‏توانم از زکات فطره به فرزند فقیرم بدهم؟
پاسخ: در غیر نفقه‏ى واجب جایز است.
جواز پرداخت زکات فطره به غیر اهل محلّ
سؤال1901. شخص فقیرى که اهل محل نیست، روز عید فطر به روستا مى‏آید، با وجود فقیر در روستا، آیا اهالى مى‏توانند زکات فطره را به این فقیر بدهند؟ آیا این مصداق خارج محل است؟
پاسخ: مانعى ندارد به او بدهند. و این عمل انتقال از شهر زکات نیست.
دریافت زکات سیّد از غیر سیّد
سؤال1902. سیّده‏اى داراى سه فرزند غیر سیّد است ـ که شوهر او فوت کرده و اکنون فقیر هستند ـ حال کسانى که سیّد نیستند مى‏توانند زکات فطره را به زن سیّده بدهند تا آن زن خرج بچّه‏ها کند؟
پاسخ: به حسب ظاهر دادن زکات به او جایز است به مقدارى که او در مورد این اطفال صرف کند.
دادن فطره به معتاد
سؤال1903. دادن فطریّه به فقرایى که معتادند و مى‏دانیم که مقدارى از آن را خرج اعتیاد خود مى‏کنند؛ چه صورت دارد؟
پاسخ: خلاف احتیاط است.
صرف زکات فطره در مسجد
سؤال1904. آیا زکات فطره را مى‏توان صرف تعمیر و توسعه‏ى مسجد و یا ساختمان امامزاده نمود؟
پاسخ: جایز است با نبود محلّ دیگر على الاحوط؛ ولى احتیاط در آن است که فقط به فقراى شیعه بدهند.
خرید بلندگو از فطره
سؤال1905. آیا از زکات فطره مى‏توان بلندگو و مانند آن خرید یا این که باید به مستحقّ برسانیم؟
پاسخ: اگر مصداق سهم سبیل‏اللّه‏ باشد و بنابر احوط راه دیگرى براى خرید آن نباشد، جایز است.
اولویت در صرف زکات فطره بین طلاب فقیر و فقراى عادى
سؤال1906. در شهرى حوزه‏ى علمیه‏اى است که طلاب فقیرى دارد و شهریه آن‏ها کفاف زندگى آن‏ها را نمى‏دهد. از طرف دیگر، فقرایى از مردم عادى نیز وجود دارند. کدام یک براى کمک از زکات فطره و صدقات و... استحقاق بیشترى دارند؟
پاسخ: مستحب است در دادن زکات فطره، خویشان فقیر را بر دیگران مقدم دارد و بعد همسایگان فقیر را و بعد اهل علم فقیر را؛ ولى اگر دیگران از جهتى برترى داشته باشند، مستحب است آن‏ها را مقدم بدارد.
دادن زکات فطره به فقیر بى‏نماز
سؤال1907. آیا مى‏شود زکات فطره را به فقیرى که نماز نمى‏خواند؛ امّا مریض و علیل است و قدرت بر کار ندارد، داد؟
پاسخ: به قدر ضروریات خود و خانواده‏اش مى‏شود داد.
پرداخت فطریه به زن بى‏نماز و بدحجاب نیازمند
سؤال1908. زنى است مسکین و نیازمند؛ امّا نماز نمى‏خواند و حجاب را درست رعایت نمى‏کند. آیا مجاز مى‏دانید زکات فطره به او پرداخت شود؟
پاسخ: به قدر ضروریات خود و خانواده‏اش مى‏شود داد.
فقیرى که با نظام اسلامى مخالف است
سؤال1909. آیا مى‏توان زکات فطره را به فقیرى که با نظام اسلامى مخالف است، پرداخت کرد یا نه؟
پاسخ: بله، مى‏توان به او داد.
مصرف زکات فطره در جایى که فقیر کم است
سؤال1910. در محلى که زکات فطره زیاد پرداخت مى‏شود و فقیر بسیار کم است، آن را در چه راهى مصرف نمایند؟
پاسخ: اگر زکات فطره را به یکى از هشت مصرفى که براى زکات گفته شده است برسانند، بنابر اظهر کافى است.
مکان پرداخت فطریه کسى که خانواده‏اش در محل دیگر ساکن هستند
سؤال1911. اگر شخصى در یک شهر و اهل و عیالش در شهر دیگر باشد، زکات فطره را در کدام شهر باید پرداخت نماید؟
پاسخ: در شهر خودش اولویت دارد.
فرستادن فطریه به خویشاوندانى که در شهر دیگر زندگى مى‏کنند
سؤال1912. آیا کسى که در تهران زندگى مى‏کند، مى‏تواند زکات فطره خود را براى خویشاوندانى که در دیگر شهرها زندگى مى‏کنند، بفرستد؟
پاسخ: بله، مى‏تواند.
هزینه کردن زکات فطره در کارهاى عمرانى عامّ‏المنفعه
سؤال1913. آیا زکات فطره را مى‏توان در کارهاى عمرانى عامّ‏المنفعه ـ مانند ساختن حمام یا خانه بهداشت یا ترمیم جاده‏هاى روستایى ـ هزینه کرد؟
پاسخ: اگر بنابر احوط راه دیگرى براى تأمین آن‏ها نیست، از باب فى سبیل اللّه‏ مى‏توان مصرف نمود

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -