رداخت زکات به معتاد
سؤال1827. آیا مىشود زکات را به افراد فقیر معتاد به تریاک داد؟
پاسخ: اگر صرف در کشیدن تریاک مىکند، در ابتداى معتاد شدن نمىتواند به او بدهد؛ ولى اگر معتاد شده است، عدم پرداخت مبنى بر حرمت ادامه اعتیاد است، و اگر صرف در ضروریات خود و عیالش مىکند، پرداخت زکات به او مانعى ندارد و هم چنین اگر ندانیم که آن را چه مىکند.
میزان فقر
سؤال1828. معیار در فقر افراد چیست؟ آیا شخصى که مثلاً حدود پانصد تومان پول ندارد، ولى از لحاظ خوراکى چندان در مضیقه نیست، مىتوان به او زکات داد؟
پاسخ: فقیر و مستحقّ زکات است.
کسى که در صورت فروش ملکش غنى است
سؤال1829. شخصى داراى باغى است که اگر بفروشند غنى مىشود؛ ولى به طمع گرانترشدن نمىفروشد. آیا مىتوان به او زکات داد؟
پاسخ: این شخص فقیر نیست.
دادن زکات به داماد یا عروس
سؤال1830. در چه صورتى شخص مىتواند زکات مال را به داماد یا عروس خود بدهد؟
پاسخ: در صورتى که فقیر باشند.
خرج زکات براى تحصیل فرزند
سؤال1831. در صورت فقر پسر، پدر مىتواند زکات را براى تحصیل فرزند در دانشگاه یا حوزه به پسر خود پرداخت نماید؟
پاسخ: در این جهت با دیگران فرقى ندارد.
پرداخت زکات به پسر فقیر
سؤال1832. پدر اینجانب حدود هفتاد سال سن دارد و شغل او کشاورزى است. بنا به اقرار خودش زکات را خوب حساب نکرده است، یعنى دقیق زکات تسعه (نه گانه) را نداده و یقین دارد به عهده او زکات تسعه هست. همچنین ردّ مظالم به عهده او است. آیا اکنون براى برىءالذّمه شدن مىتواند یکجا همه را حساب کند و به پسر فقیر خود بدهد و پسر براى خود زن بگیرد؟ آیا اجازه مىفرمایید پدرم موارد مذکور را خرج عروسى برادر فقیرم کند؟
پاسخ: شاید بتواند، مگر این که احتیاط این است که به شخص مستحقّ شریف بدهد و او بذل کند به پسرش که مىخواهد ازدواج کند.
دادن زکات به ربیبه
سؤال1833. آیا انسان مىتواند مقدارى از زکات را که مدیون است به ربیبهى خود پرداخت نماید؟
پاسخ: ظاهرا مىتواند.
دادن زکات به افرادى که گاهى اوقات نماز مىخوانند
سؤال1834. آیا به یک خانوادهى مسلمان شیعه که بعضى از افراد این خانواده گاهى نماز مىخوانند و گاهى نمىخوانند، مىتوان زکات داد؟
پاسخ: اگر به قدر ضروریات آنها بدهد، اشکال ندارد، (مسألهى 1537 رساله).
پرداخت زکات به فقیر سنى مذهب
سؤال1835. آیا زکات را مىتوان به فقیر سنى مذهب پرداخت نمود؟
پاسخ: خیر، نمىتوان، (مسألهى 1534 رساله).
گرفتن زکات از یک فرد سنى مذهب
سؤال1836. آیا فقیر شیعه مىتواند از یک نفر سنى، زکات بگیرد؟
پاسخ: بله، مىتواند.
ترجیح بین فقراى محل زراعت و محل سکونت
سؤال1837. کشاورزى در شهر سکونت دارد و جهت زراعت به روستایى در 25 کیلومترى آن شهر مىرود. هم در آن روستا و هم در شهر محل سکونت خود، افراد مستحقّ وجود دارند. او زکات زراعتش را به کدام دسته از فقرا بدهد بهتر است؟
پاسخ: اگر در شهر خودش مستحق پیدا شود، مىتواند زکات را به روستا ببرد؛ ولى مخارج بردن به آن محل را باید خودش بدهد، و اگر زکات تلف شود، ضامن است؛ مگر آن که به درخواست حاکم شرع برده باشد.
محاسبه بدهى بدهکار از زکات
سؤال1838. شخص فقیرى به بنده بدهکار است و توانایى پرداخت بدهى خود را ندارد. آیا مىتوانم بدهى او را از زکات مالم حساب کنم و دیگر از او طلب نکنم؟
پاسخ: بله، مىتوانید این کار را بکنید.
دادن زکات به پدر و مادر
سؤال1839. در چه صورت زکات فرزند به پدر و مادرش مىرسد؟
پاسخ: فرزند نمىتواند زکات خود را در محدودهى نفقه واجبه، به آنها بدهد، و در غیر آن مانعى ندارد.
عدم جواز پرداخت زکات غیر سید به سید
سؤال1840. آیا جایز است غیر سیّد کفارات و مظالم و صدقات خود را به سیّد بدهد؟
پاسخ: احتیاط مستحب است که به سیّد ندهند؛ ولى زکات جایز نیست.
ممنوعیت دریافت زکات غیر سیّد توسط سیّد
سؤال1841.آیا سیّد مىتواند از غیر سیّد زکات بگیرد؟
پاسخ: کسى که سیّد است، نمىتواند از غیر سیّد زکات بگیرد. (مسألهى 1542 رساله).
پرداخت زکات در قالب هدیه به بستگان
سؤال1842. شخصى که زکات باید بپردازد، اگر فرزند، داماد یا یکى از بستگانش طلبه باشد، آیا مىتواند به صورت هدیه، لوازم خانه یا کتاب مورد نیاز او را خریده و از زکات خود محاسبه نماید؟
پاسخ: ظاهرا از غیر واجبات، واجب النّفقه مىتواند اداى زکات کند و لازم نیست بگوید زکات است.
افرادى که منکر زکاتاند
سؤال1843. اگر کسانى باشند که زکات نمىدهند و وقتى با آنها بحث مىکنیم، زکات را قبول ندارند، آیا آنها کافر و نجساند؟ معاشرت با چنین افرادى چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر منکر اصل زکات هستند، کافر و نجساند. (با توضیح مذکور در مسألهى 110 رساله.)
نانى که از گندم زکات نداده پخت شده است
سؤال1844. آیا نانى که از گندم زکات نداده، پخته شده است را مىتوان خورد؟
پاسخ: اگر زکات آن را از مال دیگر بدهند، مىتوان خورد.
نماز خواندن در لباسى که از مال زکوى تهیه شده است
سؤال1845. آیا با مال زکوى مىتوان لباس خرید و در آن لباس نماز خواند؟
پاسخ: اگر با عین پولى که زکات آن را ندادهاند لباس بخرد تا زمانى که از پول دیگرى زکات آن را ندادهاند، نماز خواندن در آن لباس حرام و بنابر احتیاط باطل است.
نماز خواندن در خانهى کسى که زکات پرداخت نمىکند
سؤال1846. اگر کشاورزانى باشند که درآمد آنها از طریق زراعت است و لکن زکات پرداخت نمىکنند و با این درآمد خانه و مسکن تهیه کردهاند، نماز خواندن در خانهى آنها چه حکمى دارد؟
پاسخ: نماز خواندن در آن خانه اشکالى ندارد.
عقد ازدواج کسانى که زکات پرداخت نمىکنند
سؤال1847. اگر کسانى زکات پرداخت نکنند و با عین مال زکوى، ازدواج کردهاند، عقد آنها چه حکمى دارد؟
پاسخ: عقد آنها صحیح است.
گفتن این که مال پرداختى به فقیر، زکات است
سؤال1848. چیزى را که انسان بابت زکات به فقیر مىدهد، آیا لازم است به او بگوید که زکات است؟
پاسخ: خیر، لازم نیست.
پرداخت معادل زکات از فرشهاى خانه
سؤال1849. آیا کسى مىتواند معادل زکاتى که بر او تعلّق گرفته از فرشهاى خانهاش به مسجد محل بدهد و براى خودش فرش نو تهیه کند؟
پاسخ: ظاهرا مىتواند از باب قیمت بدهد؛ اگر متولّى شرعى راضى شود. (به مسألهى 1550 رساله مراجعه شود.)
دریافت زکات و خرج آن براى عیال سیّده
سؤال1850. اگر شخص غیر سیّدى زکات بگیرد، مىتواند خرج عیالش که سیّده مىباشد، نماید؟
پاسخ: بله، مىتواند.
مصرف یا تعویض پول جدا شده بابت زکات
سؤال1851. آیا پولى که بابت وجوه شرعیه ـ مانند زکات اموال و فطره ـ ، جدا و تعیین شده را مىتوان مصرف نمود و یا با پول دیگر تعویض نمود؟
پاسخ: نمىتوان آن را مصرف کرد؛ ولى تعویض آن اشکال ندارد، در موردى که تفاوتى در تعلّق اغراض عقلائیه ندارد و مستحقّین راضى هستند.
فروش مال زکوى و پرداخت پول آن
سؤال1852. آیا مىتوان مال زکاتى را فروخت و سپس به مقدار زکات از پول آن جدا کرده و پرداخت نمود؟
پاسخ: بله، مىتوان، (مسألهى 1550 رساله).
خرید و فروش مال زکوى
سؤال1853. آیا خرید و فروش مال زکوى جایز است؟ در این صورت زکات آن بر عهده فروشنده است یا خریدار؟
پاسخ: جایز نیست، مگر بعد از جداکردن مقدار زکات یا اداى آن از مال دیگر وگرنه معامله نسبت به آن مراعى است.
پرداخت وجه به نیّت زکات یا مظالم
سؤال1854. شخصى علم اجمالى دارد که زکات یا مظالم بر عهدهاش است. حال که مىخواهد وجهى را به مستحقّ بدهد، به چه نیّت این کار را انجام دهد؟
پاسخ: به نیّت امر فعلى و ما فى الذمّه.
دادن زکات پدر به فرد مستحقّى که مدّ نظر پدر نبوده است
سؤال1855. پدرى زکات مالش را جدا کرده و مىخواهد به فرد خاصى بدهد. آیا پسر بدون اذن او مىتواند زکات را به فرد مستحقّ دیگرى بدهد؟
پاسخ: خیر، نمىتواند این کار را بکند.
پرداخت زکات سالهاى متمادى در یکجا
سؤال1856. آیا پیرمرد کشاورزى که تا کنون زکات نداده، مىتواند زکات همهى سالهایش را یکجا حساب کند و بپردازد؟ اگر در حال حاضر قدرت بر این کار نداشته باشد چه کند؟
پاسخ: بله، باید تمام آنها را بدهد؛ هر چند به تدریج باشد یا اگر ندارد، آن را وصیت کند.
نیّت در هنگام پرداخت زکات فطریهى عقب افتاده
سؤال1857. اگر پرداخت زکات فطره چند روز به تعویق بیفتد، هنگام پرداخت آن نیّت ادا داشته باشیم یا نیّت قضا؟
پاسخ: اگر کنار هم نگذاشته، احتیاط مستحب آن است که بعدا قضا کند؛ ولى اظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است.
اولویت بین پرداخت زکات یا بدهى متوفّى
سؤال1858. اگر فرد متوفّى بدهکار باشد و مال زکوى نیز داشته باشد، امّا اموال دیگر او به قدرى نیست که کفاف بدهى او را بدهد، پرداخت زکات او در اولویت قرار دارد یا بدهى او؟
پاسخ: چون زکات اوّلاً به عین مال تعلق مىگیرد به همین جهت اولویت لزومیه دارد، (مسألهى 1478 رساله).
پرداخت مبلغ زکات پنجاه سال پیش
سؤال1859. شخص متوفّى پنجاه سال پیش وصیت کرده که مبلغ معینى را بابت زکات بدهند ولى ورثه عمل نکردهاند. حال که مىخواهند عمل کنند، همان مبلغ را بدهند یا ارزش امروزى آن را حساب کنند؟
پاسخ: احتیاطا باید در مابه التفاوت آن با حکم شرع مصالحه کنند.
تصرف ورثه در اموال میتى که زکات بر آنها واجب شده است
سؤال1860. آیا ورثه مىتوانند در اموال میتى که زکات بر آنها واجب شده، تصرّف کنند؟ در صورت تصرّف آیا بر ذمّه آنها است که جبران کنند؟
پاسخ: قبل از اخراج زکات یا کنار گذاشتن آن نمىتوانند در آن تصرف کنند و اگر کردند، ضامن هستند.
جمعآورى خمس و زکات توسط حاکم اسلامى
سؤال1861. آیا حاکم اسلامى مىتواند نسبت به جمعآورى خمس و زکات اقدام نماید و در این راه خشونت به خرج دهد؟
پاسخ: مىتواند طلب الزامى کند.
توانایى حکومت اسلامى در تغییر نصاب زکات
سؤال1862. آیا حکومت اسلامى مىتواند بنا به مصالح جامعه نصاب زکات را بیشتر یا کمتر وضع کند؟
پاسخ: نصاب خاص، شرط عنوان زکات است.
فلسفه تشریع و اهداف زکات
سؤال1863. فلسفهى تشریع زکات و اهداف آن را با توجه به آیات و روایات، بیان فرمایید؟
پاسخ: رسیدگى به فقیران و رفع حاجت آنها و نموّ مال و زیادى در عمر و مصالح دیگر از جمله حکمتهاى تشریع زکات است.
تغییر مصارف و متعلّقات زکات توسط حاکم اسلامى
سؤال1864. آیا حاکم اسلامى مىتواند برخى از متعلّقات یا مصارف زکات را بنابر مصالح جامعه کم یا زیاد نماید؟
پاسخ: خیر