زکات گوسفند
سؤال1731. شخصى حدود چهارصد و پنجاه رأس گوسفند دارد که شش ماه از سال علف صحرا مىخورند و شش ماه دیگر همراه با علوفه صحرا، علوفه دستى نیز به گوسفندان مىدهد (مانند: یونجه خشک شده و جو). آیا به این گونه گوسفندان زکات تعلّق مىگیرد؟
پاسخ: اگر در تمام سال چرنده بودن بر آنها صدق مىکند، باید زکات بدهد.
انگورهاى غیر قابل کشمش شدن
سؤال1732. بعضى از اقسام انگور که قابل کشمش شدن نمىباشد و اگر خشک شود ارزشى ندارد، ـ یعنى قابل استفاده نیست ـ ، آیا زکات دارد؟
پاسخ: اگر وقتى خشک مىشود، کشمش بر آن صادق نیست، زکات ندارد.
زکات غلاّت اربعه به دست آمده از ملک ثلث یا وقفى
سؤال1733. اگر غلاّت اربعه که از ملک ثلث و یا وقفى به دست مىآید، به حدّ نصاب برسد، زکات دارد؟
پاسخ: زکات در ملک شخصى است نه در ملک نوع، مانند نوع فقرا، واللّه العالم.
زکات ثلث اموال میّت
سؤال1734. شخصى وصیّت کرده ثلث مال او جهت خیرات مصرف شود. ثلث او 200 نخل خرما است. اگر محصول خرما به حد نصاب برسد، به آن زکات تعلّق مىگیرد؟ آیا بر وصىّ واجب است زکات آن را بدهد یا بر شخص دیگر؟
پاسخ: ظاهرا واجب نیست، مگر این که یقین کرده باشد حقوق بر او تعلّق گرفته، ولى وصیت کننده نداده است.
عدم تعلّق زکات به نخل وصیّت شده براى امام حسین ـ علیهالسّلام ـ
سؤال1735. شخصى تعدادى نخل خرما براى امام حسین ـ علیهالسّلام ـ در حسینیهاى خاص وقف کرده است تا خرج عزادارى شود. اگر محصول آنها به حدّ نصاب برسد، آیا به آنها زکات تعلق مىگیرد؟ و در صورتى که متعلّق زکات باشند؛ آیا بر متولّى است که پرداخت کند؟
پاسخ: متعلّق زکات نمىشود.
زکات گندم و جوى مخلوط
سؤال1736. در بعضى از محلّها رسم است که گندم و جو را درهم و مخلوط مىکارند. پس از چیدن اگر از هم جدا شوند، هیچکدام به نصاب نمىرسد. امّا مخلوط هر دو ـ که به آن خلطک مىگویند ـ به مقدار نصاب است و به همین نحو آن را به مصرف مىرسانند. آیا زکات آن واجب است یا نه؟
پاسخ: اگر یکى اندک است که غلبه با صدق دیگرى است، ملاک محاسبه همان دیگرى است و زکات دارد. ولى اگر آنچه مخلوط شده زیاد است و قابل مسامحه نیست، هر کدام نصاب جدا دارد و در فرض سؤال مجموعا زکات ندارد.
عدم تعلّق زکات به زراعت حقّالزحمه
سؤال1737. آیا کارگران کشاورزى که سهمى از زراعت را به عنوان دستمزد مىگیرند، موظّف به دادن زکات آنها هستند؟
پاسخ: تعلّق نمىگیرد.
تعلق زکات بر تخم زراعت سال آینده
سؤال1738. اگر تخمى که براى زراعت سال بعد از محصول امسال بر مىدارند، به اندازهى نصاب باشد، به آنها زکات تعلق مىگیرد؟
پاسخ: ظاهرا زکات به آنها تعلق مىگیرد، مگر این که از باب مؤنه، بدل بذر سابق یا مخارج دیگر بردارد. (به توضیح مذکور در مسألهى 1495 رساله.)
کاشتن گندمى که خمس و زکات به آن تعلق گرفته است
سؤال1739. شخصى گندمى که به آن خمس و زکات تعلق گرفته، کاشته است. تکلیف او نسبت به خمس و زکات محصولى که به دست مىآورد، چیست؟
پاسخ: باید از حاکم شرع اجازه بگیرد و با او مصالحه کند.
زکات گندمى که بابت ما الاجاره پرداخت مىشود
سؤال1740. مالکى مقدارى از زمین مزروعى خود را به صورت اجاره به دیگرى واگذار نموده و مال الاجاره از گندم تعیین شده است. اگر گندم مالالاجاره به تنهایى به حد نصاب برسد، آیا زکات دارد؟ اگر همراه با بقیه گندمها به حدّ نصاب برسد، چه طور؟
پاسخ: در هر صورت زکات ندارد.
زکات گندم قرضى باز پس گرفته شده
سؤال1741. اگر کشاورزى به شخصى حدود دو تن گندم قرض داده باشد، پس از باز پسگیرى، آیا باید زکات آن را بدهد؟
پاسخ: بلى اگر در ملک او دانه گندم سفت نشده ـ که وقت تعلّق زکات است، باید زکات آن را بدهد ـ و وقت باز پس گرفتن دخالتى ندارد.
گندم قرضى زکات داده شده
سؤال1742. کشاورزى به کشاورز دیگرى از گندمى که زکات آن داده شده، به مقدار بیش از حد نصاب قرض مىدهد، آیا موقع پس گرفتن مىتواند بگوید گندم زکات داده را به من بده یا نه؟
پاسخ: بله، مىتواند بگوید؛ مگر این که آن چه را گرفته خرج زراعت کرده باشد و بخواهد از باب اخراج مؤنه، عوض قرض را بپردازد.
زکات گندم قرض گرفته شده
سؤال1743. کشاورزى از کشاورز دیگر، بیشتر از حد نصاب، گندم قرض مىگیرد. آیا این کشاورز باید زکات گندم قرض گرفته را بدهد یا خیر؟ اگر فرد قرض دهنده، زکات آنها را داده باشد، چه طور؟
پاسخ: خیر، زکات غلاّت بر کسى واجب است که در وقت تعلّق ملک او بوده است و اگر قرض دهنده ولو از مال دیگر داده دیگر لازم نیست قرض گیرنده بدهد و اگر بداند قرض دهنده مطلقا زکات آن را نمىدهد، نمىتواند در مقدار زکات تصرّف کند.
تعلق زکات به جو که جهت تغذیهى حیوانات به کار مىرود
سؤال1744. آیا جویى که جهت غذاى دام و طیور کاشته مىشود و براى غذاى انسان مورد استفاده قرار نمىگیرد، زکات دارد؟
پاسخ: بله، زکات دارد.
تعلق زکات بر محصول مشاع
سؤال1745. در زمینهایى که به صورت مشاعى کشت مىشود، مجموع محصول از حد نصاب بیشتر است، ولى محصول هر یک از افراد، کمتر از حد نصاب مىباشد، آیا به این محصول، زکات تعلق مىگیرد؟
پاسخ: خیر، تعلق نمىگیرد.
زکات انگورهاى تازه که کشمش آن به حد نصاب مىرسد
سؤال1746. اگر انگور را قبل از کشمش شدن بفروشند، در صورتى که کشمش آن به حدّ نصاب برسد، آیا زکات بر انگورها واجب است یا خیر؟
پاسخ: بله، زکات آن بر فروشنده واجب است.
واجب شدن زکات قبل از اجاره دادن نخلستان
سؤال1747. اگر هنگام عقد اجاره نامه بین مالک نخلستان و مستأجر، زکات بر خرماها واجب شده باشد و خرما هنوز چیده نشده باشند، پرداخت زکات آن بر عهدهى چه کسى است و به چه نحو باید پرداخت شود؟
پاسخ: زکات آن بر عهدهى موجر است که از عین آن یا قیمت آن ادا کند.
به حد نصاب رسیدن محصول خرما همراه با خرماى هدیه داده شده
سؤال1748. محصول خرماى من به حدّ نصاب نرسیده است، امّا شخصى مقدارى خرما براى من هدیه آورده است که مجموعا با محصول من به حد نصاب مىرسد، آیا زکات به آنها تعلّق مىگیرد؟
پاسخ: خیر، تعلق نمىگیرد.
باغ خرماى اجارهاى که جهت تفریح و میهمانى استفاده مىشود
سؤال1749. مالکى باغ خرماى خود را اجاره مىدهد و فکر مىکند که مستأجر قصد استفاده از محصول خرما را دارد ولیکن مشاهده مىکند که مستأجر از باغ، جهت تفریح و برپایى میهمانى استفاده مىکند. زکات محصول خرما بر عهدهى چه کسى مىباشد؟
پاسخ: بر عهدهى مستأجر است که محصول در ملک او شروع به زردشدن یا قرمز شدن نموده است.
زکات برنج
سؤال1750. در برخى روایات زکات برنج را مطرح کردهاند که حمل بر استحباب شده است. آیا با وجود این که در بعضى مناطق، برنج به طور وسیعى کشت مىشود، آیا حکم به وجوب زکات آن نمىشود؟
پاسخ: خیر.
فروختن متعلَّق زکات قبل از زمان وجوب
سؤال1751. اگر متعلّقات نه گانه زکات قبل از زمان وجوب زکات بر آنها فروخته شوند، زکات از آنها ساقط است؟
پاسخ: بله، از فروشنده ساقط مىشود.
مواردى که در صورت پرداخت زکات، در سالهاى بعد هم زکات دارند
سؤال1752. کدام یک از موارد مشمول زکات، در صورت پرداخت زکات آن، در سالهاى بعد هم، اگر به حد نصاب برسند، زکات دارند؟
پاسخ: موارد انعام ثلاثه (شتر، گاو، گوسفند) و نقدین (طلا و نقره).
زکات مال التّجاره
سؤال1753. آیا مال التّجاره هم زکات دارد؟ زکات آن واجب است یا مستحب؟ مقدار و حد نصاب آن چه قدر است؟
پاسخ: با شرایطى مستحب است که از جمله این شرایط، رسیدن به حد نصاب طلا یا نقره در تمام سال است، پس اگر مدتى از حد نصاب کمتر شود، زکات استحبابى ندارد.
شمول زکات بر قرض
سؤال1754. آیا زکات شامل دین (قرض) هم مىشود؟ در این صورت زکات آن بر عهدهى وام دهنده است یا وام گیرنده؟
پاسخ: اگر کسى طلا و نقره یا چیز دیگرى که زکات آن واجب است قرض کند و یک سال نزد او بماند، باید زکات آن را بدهد و بر کسى که قرض داده، چیزى واجب نیست.
زکات دیگرى غیر از زکات تسعه و فطره
سؤال1755. آیا به غیر از زکات موارد نه گانه و زکات فطره، زکات واجب یا مستحبى دیگرى وجود دارد؟
پاسخ: در چیزهایى که از زمین مىروید و با پیمانه یا وزن معامله مىشود و از چیزهایى نیست که مثل سبزىجات زود فاسد مىشود، زکات مستحب است و زکات مال التّجاره هم با شرایطى مستحب است.
تعلّق زکات به طلاى مسکوک
سؤال1756. آیا به سکّههایى از قبیل اشرفى، پهلوى، بهار آزادى و... زکات تعلّق مىگیرد؟
پاسخ: بلى، زکات دارد. اگر طلا و مسکوکِ به سکّه رایج باشد.
عدم شمول زکات بر اسکناس
سؤال1757. آیا زکات که بر درهم و دینار تعلّق مىگیرد، شامل اسکناس و سکّههاى ریالى نیز مىشود؟
پاسخ: شامل آنها نمىشود.
تعلق زکات بر سکّههاى طلاى غیر رایج
سؤال1758. آیا بر سکّههاى طلایى که غیر رایجاند، زکات تعلق مىگیرد؟
پاسخ: خیر، تعلّق نمىگیرد، (مسألهى 1507 رساله).
رایج بودن سکه بهار آزادى
سؤال1759. آیا سکه بهار آزادى زکات دارد یا غیر رایج محسوب مىشود؟
پاسخ: سکّه بهار آزادى زکات دارد و براى رواج آن همین که در مهریهى زنان و جوایز و مانند اینها کافى است.
زکات طلاهاى زرگرى
سؤال1760. سرمایهى طلا فروشى به صورت شمش یا سکّه مسکوک یا طلاهاى زینتى مانند: گوشواره، انگشترى، سینهریز و غیره مىباشد. اگر مقدارى از سکّهها همچنان بماند و سال بر آن بگذارد، تکلیف او نسبت به پرداخت زکات چیست؟
پاسخ: زکات با سایر شروطش لازم است.
لزوم سال در سکّه
سؤال1761. جوانى هستم که به واسطهى بیمارى مادرزادى، قادر به حرکت نمىباشم و در کنار خانواده زندگى مىنمایم. حدود یک سال است پولهاى خود را تبدیل به سکّه نمودهام تا پس از گران شدن، آنها را فروخته، درآمدى از آن راه داشته باشم. اگر به حدّ نصاب برسد، زکات به آن تعلّق مىگیرد؟ این معامله از نظر شرع چه صورتى دارد؟
پاسخ: در آنچه که سال معتبر است، در بین سال اگر تبدیل شود، وجوب پرداخت زکات ثابت نیست و این معامله مانعى ندارد.
زکات طلاى مسکوکى که چند سال پرداخت نشده است
سؤال1762. طلایى است مسکوک که مقدار آن بیش از حدّ نصاب مىباشد و چندین سال است زکات آن داده نشده است، آیا نسبت به تأخیر در پرداخت زکات سالهاى گذشته، اشتغال ذمّه است یا فقط معصیت کرده و با پرداخت زکات فعلى، تدارک مىشود؟ اگر از چهل دینار یک دینار را باید بدهد، در صورتى که به پول رایج، به قیمت در آورده و پرداخت نمود و آن یک دینار در ملک او باقى ماند، آیا باز هم نصاب زکات، نسبت به چهل دینار باقى است؟ پس از پرداخت زکات، اگر در سالهاى بعد، بقیه طلا که باز هم بیش از حدّ نصاب است باقىمانده، آیا مجدّدا مشمول حکم زکات مىشود؟
پاسخ: نصاب اوّل طلاى مسکوک که بیست مثقال شرعى است، اگر زکات آن ـ که نصف مثقال شرعى است ـ پرداخت نشده تا چند سال فقط یک زکات بر او است. و اگر پرداخت شد و از عین و به قدر نصاب نماند، چیزى بر آن نیست و اگر از قیمت پرداخت شد، پس تا مقدار نصاب محفوظ و باقى است، باید در سالهاى آینده زکات همان قدر نصاب را بدهد و تکرار نماید. و اما اگر بیش از نصاب داشت، در هر سال تکرار مىشود تا به مرز نصاب اوّل برسد؛ هر چند در این سالها اداى زکات نکند. فقط غلاّت اربعه، اگر زکات آنها داده شد، دیگر، در سالهاى دیگر اگرچه نصاب، باقى باشد زکات نیست.
خمس و زکات سکّهى هدیه شده
سؤال1763. اگر هدیه، سکّه طلا باشد به آن خمس تعلّق مىگیرد یا زکات؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب به زاید بر مؤونه خمس تعلّق مىگیرد و اگر به حدّ نصاب برسد، بعد از گذشت 11 ماه هلالى و داخل شدن ماه دوازدهم زکات هم دارد.
سکّهى هدیه داده شده
سؤال1764. آیا به سکّههاى طلایى که به عنوان هدیه به شخصى دادهاند، زکات تعلّق مىگیرد؟ در صورت شمول زکات، آیا مىتوان آن مبلغ را به حساب دولت واریز نمود و زکات را از مالیات دولتى محاسبه نمود؟
پاسخ: زکات تعلّق مىگیرد و نمىتوان محاسبات دولت را داخل در زکات نمود.
پولهاى کاغذى
سؤال1765. آیا بر پولهاى کاغذى، زکات تعلّق مىگیرد؟
پاسخ: زکات ندارد، ولى خمس در زاید بر مؤونه واجب است.
تعلق زکات به طلاى سفید (پلاتین)
سؤال1766. آیا به طلاى سفید که در اصل اسم آن پلاتین است، زکات تعلق مىگیرد؟
پاسخ: مادّه پلاتین غیر از طلا است و به همین جهت زکات ندارد.
سکههایى که به صورت دستبند و زیورآلات درآمده
سؤال1767. آیا به سکههاى طلاى قدیمى که به صورت دستبند یا خلخال بوده و سالها استفادهى زینتى از آنها شده، زکات تعلق مىگیرد؟
پاسخ: اگر معامله با آن سکهها رایج باشد، زکات دارد؛ ولى اگر طورى شود که معامله با آن به عنوان مسکوک رایج نباشد، زکات ندارد.
تعلق زکات بر سکههاى طلاى قدیمى
سؤال1768. اگر سکههاى طلاى قدیمى، وجه رایج نباشد، بلکه خودش به مانند یک جنس مورد معامله قرار بگیرد و قیمت آن کم و زیاد شود، متعلق زکات است یا خیر؟
پاسخ: خیر.
تعلق زکات بر زیورآلاتى که شوهر مىخرد
سؤال1769. آیا بر طلا و زیور آلاتى که شوهر براى همسر خود مىخرد، زکات تعلق مىگیرد؟
پاسخ: خیر.
پرداخت زکات طلاى مسکوک به پول رایج
سؤال1770.اگر چهل مثقال مسکوک طلا موجود باشد، یک مثقال زکات آن است، اگر این یک مثقال را به پول رایج حساب کند و پرداخت نماید، آیا در سال بعد نیز بر این چهل مثقال طلا، زکات واجب مىشود؟
پاسخ: بله، واجب مىشود.
زمینى که با کانال مشروب مىشود
سؤال1771. زمینى به وسیله آب درّهاى مشروب مىشود که از چند کیلومتر دورتر به وسیله کانال به آن جا متصل مىشود. آیا در زکات، مانند مشروب شدن به آب نهر مىباشد؟ حکم همین مسأله را درباره قنات نیز بیان فرمایید.
پاسخ: در جهت زکات، مانند مشروب شدن به آب نهر است که در سال اوّلى که حفر کانال و این علاج را کردهاند، زکات آن نصف عشر است و در سالهاى دیگر عشر است و همین طور است در آبیارى به وسیله قنات.
زکات طلاى مسکوکى که چند سال پرداخت نشده است
سؤال1772. سکههاى طلایى بیش از حد نصاب موجود مىباشد که چندین سال است زکات آنها داده نشده است. با توجه به تأخیر پرداخت زکات در سالهاى گذشته، به ازاى هر سال باید زکات پرداخت نماید یا این که یک بار پرداختن کافى است؟
پاسخ: اگر به یک بار زکات دادن از حدّ نصاب ناقص مىشود، یک بار واجب است و اگر ناقص نشود، به ازاى هر سالى که ناقص نشود زکات واجب است.
بذر غلاّت
سؤال1773. تخمى که زکات آن را دادهاند، آیا در سالهاى بعد مىتوانند همان مقدارى که در سال پیش زکات آن را پرداختهاند، از محصول بردارند و زکات آن را ندهند یا این که باید در سالهاى بعد زکات آن مقدار تخم را بدهند؟
پاسخ: قیمت آن را از محصول کم مىکنند و هم چنین سایر مخارج را و سپس ملاحظه مىکنند به حدّ نصاب هست یا خیر