۱۰- فقاع
مسأله ۱۱۵- فقّاع كه از جو گرفته مي شود۱ و به آن آبجو مي گويند نجس است۲، ولي آبي كه۳ به دستور طبيب از جو مي گيرند و به آن «ماءالشّعير» مي گويند پاك مي باشد.
۱- بهجت: فقاع كه غالباً از جو گرفته مي شود...
سبحانی: مشروب الکلی که از جو گرفته می شود...
۲- زنجانی: هر چند به صورت خفیف مست کننده باشد نجس است...
بهجت: نجس و خوردن آن حرام است...
۳- خوئي، تبريزي: غير فقاع مانند آبي كه...
*****
سيستاني: م ۱۱۲- فقّاع كه از جو گرفته مي شود و موجب درجهٔ خفيفي از مستي است حرام و بنابراحتياط واجب، نجس نیز می باشد و امّا آب جو كه برای خواصّ طبّی از جو می گیرند و به آن ماء الشعیر می گویند و موجب هيچ گونه مستي نيست، پاك و حلال مي باشد.
مكارم: م ۱۲۸ - مشروب الكلي كه از جو گرفته مي شود و به آن «آبجو» مي گويند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است؛ ولي آبي كه براي خواصّ طبّي از جو مي گيرند و به آن «ماءالشّعير» مي گويند و ابداً مسكر نيست، پاك و حلال است.
جوادی آملی: م ۱۱۸- فقّاع ـ شرابی است كه از جو گرفته میشود و به آن آبجو میگويند ـ حرام و نجس است؛ ولی آبی كه به دستور پزشک، برای خواص طبّی از جو میگيرند و به آن «ماء الشّعير» میگويند، پاک است.
مسأله اختصاصي
مكارم: م ۱۲۹- مخمّر آبجو كه به آن «لوردوبير» نيز مي گويند و به صورت گردي است كه مصرف طبّي دارد، و نه مسكر است و نه مايع، پاك و حلال است.