محلّ کار در جایى غیر از محلى که قصد اقامت نموده است
سؤال1588. شخصى قصد ماندن ده روز در محلّى نموده، ولى محلّ کار او در فاصلهى کمتر از حدّ ترخّص شرعى است که باید هر روز به محلّ کار برود و هر چند روز یک بار شیفت کار او در شب است، آیا ماندن شب در محلّ کار مضرّ به قصد اقامه مىباشد؟
پاسخ: مُضرّ نیست.
مسافرت به کمتر از مسافت بعد از قصد ده روز
سؤال1589. مسافرى قصد اقامت ده روزه در مکانى کرده است، ولى مىداند در بین ده روز، زمانى را شبانه به مقدار کمتر از مسافت مىرود. آیا اقامت وى محقّق است؟
پاسخ: اگر بیشتر شب را در محلّ اقامت باشد، اشکال ندارد.
خواندن چهار رکعتى بعد از قصد و بطلان نماز
سؤال1590. کسى قصد اقامت در سفر کرده و پس از خواندن نماز ظهر از قصدش منصرف مىشود و طبق وظیفه، نماز عصر را تمام مىخواند و پس از آن علم اجمالى به بطلان یکى از دو نمازش پیدا مىکند، چه وظیفهاى دارد؟
پاسخ: این علم اجمالى تبدیل به علم تفصیلى به باطل شدن نماز عصر و شکّ ابتدایى به بطلان نماز ظهر مىشود. زیرا یا اینکه سبب بطلان در عصر بوده یا در ظهر، که با بطلان ظهر مىبایست نماز عصر را شکسته مىخوانده که تمام خوانده است؛ پس نماز عصر به هر حال باطل بوده، ولى در بطلان ظهر فقط شک دارد و یقین به بطلان ندارد. و چون شک پس از فارغ شدن از نماز است، محکوم به صحّت مىباشد. پس باید نماز عصر را تماما اعاده کند و نمازهاى بعدى در این محل را هم تا نرفته تمام بخواند.
قصد ده روز در قم و رفتن به مسجد جمکران
سؤال1591. طلبهاى که در شهر مقدّس قم قصد ده روز نموده و در طول این ده روز از اوّل نیّت رفتن به مسجد مقدّس جمکران را داشته است، آیا قصد ده روز تحقّق پیدا مىکند یا نه؟
پاسخ: چنانچه قسمت عمدهى روز را در محلّ اقامت باشد و شب را در محل اقامت به سر برد، قصد عشره محقّق مىشود، هر چند هر روز برود.
سفر به بیشتر از حدّ مسافت شرعى
سؤال1592. شخصى که قم وطن او است و به چهارفرسخى قم رفته و در آن جا قصد ده روز مىنماید، پس از چند روز جهت سرکشى به خانوادهى خود به قم آمده و برمىگردد، آیا این رفت و آمد مُضرّ به قصد اقامت است و یا این که حکم مسافر را ندارد؟
پاسخ: حکم سفر مجدّد را دارد و مضرّ به قصد اقامت است.
مسافرت کمتر از مسافت
سؤال1593. اگر مسافر، اوّل ماه رمضان وارد مشهد مقدّس شد و بعد از پنج روز از قصد ده روز اقامت، به روستایى در سه فرسخى رفت و دو روز در آن جا ماند و بعد به مشهد مقدّس برگشت و سه روز دیگر ماند، وظیفهى او در آن روستا و بعد از برگشت در مشهد مقدّس تمام بوده یا شکسته؟
پاسخ: تمام است.
مسافرت به کمتر از مسافت
سؤال1594. بعد از این که قصد ده روز کردیم و ده روز گذشت، آیا مىشود به مقدار کمتر از مسافت شرعى به اطراف محلّ اقامت مسافرت کرد؟
پاسخ: اگر اعراض از محلّ اقامت نکرده، نمازش تمام است و اگر اعراض کرده و برگشتن به محلّ اقامت فقط براى عبور از آن جا است، نمازش شکسته است.
قصد اقامت روحانى در چند روستا
سؤال1595. در مناطق محروم روستایى کشور به علت فقر شدید مالى دعوت از یک روحانى به صورت مستقلّ در یک ماه رمضان و ایّام تبلیغى نوعا میسور نیست و معمولاً دو یا سه روستا در جوار هم با تفاهم هم دیگر ـ چون فاصلهى متوسّط آنها کمتر از مسافت شرعى است ـ یک روحانى دعوت مىکنند. آیا راهى براى قصد اقامت در دو یا چند محلّ وجود دارد؟
پاسخ: اگر در مجموع دو مکان نزدیک به هم قصد ماندن ده روز کرد به گونهاى که به راحتى به هر دو مکان رفت و آمد مىتواند بکند، این قصد اقامه صحیح است؛ چون وحدت و یکى بودن اسمىِ محلّ، لازم نیست و ماندن در یک محل (اقامهى واحد) معتبر است.
انصراف بعد از خواندن چهار رکعتى
سؤال1596. در رساله آمده که اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتى از ماندن منصرف شود یا مردّد شود، تا وقتى در آن جا هست، باید نماز را تمام بخواند؟ آیا خواندن نماز جمعه کفایت از آن مىکند؟
پاسخ: کفایت نمىکند.
بیهوش و قصد ده روز
سؤال1597. شخصى را که به صورت بیهوشى کامل به بیمارستانى در فاصلهاى بیشتر از مسافت شرعى بردهاند و درمان او ده روز به طول مىانجامد پس از دو روز به هوش آمدن، وظیفهى او در هشت روز باقى مانده چیست؟
پاسخ: چون قصد سفر نداشته است، نماز وى تمام است.
قصد ده روز کسى که نمازهاى روزهاى اوّل را نخوانده است
سؤال1598. شخصى که از اوّل قصد ماندن ده روز داشته ولى چند روز اوّل را نماز نخوانده است، اکنون که قصد خواندن نماز را دارد وظیفهاش قصر است یا تمام؟
پاسخ: اگر از قصد خود برنگشته، وظیفهى او تمام است.
قصد ده روز در ایّام عادت
سؤال1599. زن مسافر در مقصد، با این که ایام عادت او است، آیا مىتواند قصد ده روز کند و یا باید صبر کند تا پاک شود؟
پاسخ: اگر قصد دارد ده روز بماند، قصد اقامت محقّق است و پس از پاکى، نماز را تمام مىخواند.
نحوه تحقّق قصد اقامت
سؤال1600. شخص مسافرى که مىخواهد ده روز قصد کند؛
1) آیا باید قصد داشته باشد که ده روز تمام از طلوع فجر بماند یا از طلوع آفتاب هم کفایت مىکند؟
2) و آیا قصد ده روز تلفیقى کفایت مىکند؟ مثلاً اگر ظهر رسیده و قصد کند تا ظهر روز یازدهم بماند، نمازش را تمام بخواند؟
پاسخ: به مسألهى 1086 رساله رجوع کنید.
اعلام ماندن ده روز به دروغ
سؤال1601. مدیر کاروان ـ با توجّه به این که مىداند توقّف زایرین در مدینه یا مکّه کمتر از ده روز است ـ به آنها اعلام مىکند که ده روز مىمانم و آنان به اعتماد گفتهى او نمازشان را تمام مىخوانند و روزه مىگیرند، ولى قبل از ده روز از آن جا حرکت مىکنند، حکم شرعى نسبت به مدیر که این مطلب را اعلام مىکند و نماز و روزهى زایران چیست؟
پاسخ: نماز و روزهى زایران صحیح است.
قصد اقامت به تبع دوستان
سؤال1602 شخصى به اعتقاد این که رفقاى او قصد ده روز کردهاند، قصد اقامت کرده و چند نماز تمام خوانده است؛ بعد معلوم شده که دوستان وى قصد نکردهاند، آیا نمازهایى که تمام خوانده صحیح است یا باید قضا کند؟ وظیفهى او در مدت باقیمانده چیست؟
پاسخ: نمازهاى او صحیح بوده و تا زمانى که در آن جا است، باید نماز را تمام بخواند.
قصد اقامت
سؤال1603. شخصى در مشهد مقدس قصد کرده تا روز جمعه هفتهى دیگر بماند و گمان کرده که تا آن روز ده روز است و نمازها را تمام خوانده و روزهها را گرفته است، پس از آن متوجّه شده که تا روز جمعه 9 روز است. حکم نماز و روزههاى او چیست؟
پاسخ: بنابر احوط آنها را قضا کند.
مهاجرت از وطن به شهر دیگر و وطن قرار دادن آن
سؤال1604. اینجانب از اهالى هویزه بودم و بر اثر جنگ، به شهر بهبهان مهاجرت کردم و با خانوادهام تصمیم گرفتم که براى همیشه در آنجا ساکن شوم و خانه هم ساختم ولى اینک بعد از ده سال که شرایط دیگرى به وجود آمده است به هویزه بازگشتهام، آیا بهبهان وطن دوم ما محسوب مىشود یا خیر؟ تکلیف ما نسبت به نماز و روزه در آنجا چگونه است؟
پاسخ: تا از بهبهان اعراض نکردهاید، آن جا وطن دوم شما محسوب مىشود.
احتمال عدم ماندن در محل اقامت
سؤال1605.اگر شخصى احتمال بدهد که به دلیل پیش آمدن کارى نتواند ده روز بماند، تکلیف او چیست، آیا مىتواند قصد کند و اگر آن کار پیش آمد از قصد خود اعراض کند؟
پاسخ: اگر در حال تردید است، نمىتواند قصد کند به خلاف احتمالات غیر قابل اعتنا، که با وجود آن مىتوان قصد کرد.
قصد اقامت و خروج از حدّ ترخص
سؤال1606. آیا خارج شدن از حدّ ترخّص، مضرّ به قصد اقامت است یا خیر؟ مثلاً کسى مىخواهد در قم، ده روز بماند و مىداند که روزها براى چندین مرتبه به جمکران مىرود (امّا خوابگاه و محل اقامتش قم است)، آیا قصد اقامتش صحیح است یا خیر؟
پاسخ: مىتواند در مجموع دو محل قصد اقامت کند.
قصد اقامت بدون توجه
سؤال1607.شخصى قصد اقامت پنج روز در محلى داشته ولى هنگام ورود به آن محل به کلّى فراموش کرده و جدا قصد ده روز نموده است، آیا قصد اقامتش محقق مىشود؟
پاسخ: اگر به نحو غفلت از امر واضح نزد او بوده که مىتواند با اندک التفات و توجه زایل شود، قصد اقامت وى محقق نمىگردد، اما اگر به نحو نسیانى و فراموشى بوده که احتمال دارد تا پایان ده روز یادآور و متذکّر نشود، قصد اقامتش محقّق شده است.
بلوغ در حین ده روز
سؤال1608. اگر کودکى قبل از بلوغ وارد مشهد شود و بنا دارد جمعا ده روز بماند و روز پنجم اقامت، بالغ شود، آیا باید در پنج روز باقى مانده نمازش را تمام بخواند یا شکسته؟
پاسخ: تمام مىخواند؛ همان طورى که پنج روز قبل هم تمام بود؛ هر چند بر او واجب نبود