انهار
انهار
مطالب خواندنی

مستحبات، تعقیبات و مسایل متفرقه نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال777. محلّ قنوت در نماز کجا است؟
 

پاسخ: محل قنوت پیش از رکوع رکعت دوم است.

 

جبران و اعاده قنوت فراموش شده

سؤال778. در صورتى که قنوت را فراموش کند، آیا قابل جبران و اعاده است یا نه؟
 

پاسخ: اگر پس از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید، مستحب است بعد از رکوع قضا کند، و اگر در سجده یادش بیاید، مستحب است بعد از سلام، قضا نماید و احتمال دارد هر جاى نماز که یادش آمد بتواند قنوت را به جا آورد.

جبران قنوتى که عمدا خوانده نشده

سؤال779. در صورتى که عمدا قنوت را در محل خودش ـ که رکعت دوم است ـ به جا نیاورده، آیا مى‏تواند بعدا به جا آورد؟

پاسخ: در صورتى که عمدا قنوت نخواند، قضا ندارد.
 

به یاد آمدن فراموشى قنوت حین سجده

سؤال780. اگر حین سجده یادمان آمد که قنوت نخوانده‏ایم، چه حکمى دارد؟

پاسخ: مستحب است بعد از سلام نماز، قضا نماید.
 

به یاد آوردن فراموشى قنوت بعد از سجدتین یا بعد از نماز

سؤال781. اگر بعد از سجده‏ى دوم یادش آمد که قنوت به جا نیاورده یا بعد از نماز یادش آمد که قنوت به جا نیاورده، چه حکمى دارد؟
 

پاسخ: احتمال دارد هر جاى نماز که یادش آمد، بتواند قنوت را به جا آورد.

 

به یاد آوردن قنوت در رکعت سوم

 سؤال782. اگر در رکعت سوم یادمان آمد که قنوت را در رکعت دوم نخوانده‏ایم، نماز چه حکمى دارد؟
 

پاسخ: چنان چه ذکر شد، احتمال دارد هر جاى نماز که یادتان آمد بتوانید قنوت را به جا آورید.

 

خواندن قنوت در رکعت اوّل

سؤال783. اگر سهوا قنوت را در رکعت اوّل به جاى رکعت دوم بخوانیم، چه حکمى دارد؟

 پاسخ: احتیاطا سجده‏ى سهو به جا آورید و این قنوت کفایت از قنوت در رکعت دوم نمى‏کند.
 

قنوت در جماعت اهل سنّت

 سؤال784. گاهى در نماز جماعت اهل سُنّت پس از رکوع، قنوت مى‏خوانند. تکلیف شیعیانى که در نماز جماعت آن‏ها شرکت کرده‏اند چیست؟
 

پاسخ: اگر به قصد ذکر مطلق بگویند، اشکال ندارد.

 

خواندن قنوت به زبان غیر عربى

 سؤال785. آیا مى‏توان قنوت را به غیر از زبان عربى خواند؟
 

پاسخ: اظهر جواز قنوت به زبان غیر عربى است، ولى به هر لغتى که مى‏خواند، باید صحیح بخواند تا وظیفه قنوتى را انجام داده باشد.

 

ذکرى که خواندن آن در قنوت نماز مستحب است

 سؤال786. چه ذکرى در قنوت مستحب است خوانده شود؟
 

پاسخ: هر ذکرى در قنوت بگوید، اگرچه یک «سبحان اللّه‏» باشد، کافى است و بهتر است بگوید: «لا اله الا اللّه‏ الحلیم الکریم، لا اله الا اللّه‏ العلى العظیم، سبحان اللّه‏ ربّ السموات السبع و ربّ الارضین السبع و ما فیهنّ و ما بینهنّ و ربّ العرش العظیم والحمدللّه‏ رب العالمین.»

 

خواندن ذکر دیگرى غیر از دعا در قنوت

 سؤال787. آیا غیر از دعا مى‏توانیم در قنوت ذکر دیگرى را بخوانیم؟
 

پاسخ: خواندن هر ذکرى در قنوت، اگرچه یک «سبحان اللّه‏» باشد، کافى است.

 

خواندن آیه سجده‏دار در قنوت

 سؤال788. اگر در قنوت سهوا آیه‏ى سجده‏دار خواندیم، چه حکمى دارد؟
 

پاسخ: بعد از نماز سجده‏ى آن را به جا آورید.

 

ارتفاع مطلوب بالا بردن دست‏ها در قنوت

 سؤال789. بالا بردن دست‏ها در قنوت تا چه ارتفاعى مطلوب است؟ و اگر در قنوت دست‏ها بالاتر از صورت قرار گیرد، اشکال دارد؟
 

پاسخ: اشکال ندارد، ولى خوب است دست‏ها را تا مقابل صورت بلند کند.

 

غلط خواندن ذکر قنوت

 سؤال790. اگر ذکر و یا دعاى قنوت را غلط بخوانیم، آیا نماز باطل مى‏شود یا نه؟
 

پاسخ: اگر عمدا باشد، احتیاط در اعاده‏ى نماز است.

 خواندن شعر فارسى در قنوت
 

سؤال791. آیا مى‏توانیم در قنوت شعرى که به صورت فارسى مى‏باشد بخوانیم؟

 پاسخ: اگر جهت دعا یا ذکر دارد، مى‏شود خواند.
 

طولانى کردن بیش از حدّ قنوت

 سؤال792. طولانى کردن بیش از حدّ قنوت چه حکمى دارد؟
 

پاسخ: طول دادن قنوت مطلقا مستحب است و حدّى ندارد.

 

برگرداندن نگین انگشتر در هنگام قنوت

سؤال793. حکم برگرداندن نگین انگشتر به طرف کف دست در قنوت چیست؟ آیا مستحبّ است یا بدعت محسوب مى‏شود؟
 

پاسخ: اصل عمل وارد شده است و در حال قنوت، بدون قصد ورود مانعى ندارد. 

 

دخالت اختلافات در قنوت نماز

 سؤال794. اگر در قنوت نمازهاى یومیّه هنگام گفتن دُعاى «اللهمّ اغفر للمؤمنین» غیر از دشمنان خود را قصد کند، اشکال دارد؟
 

پاسخ: مؤمن نباید با مومن دیگر از جهت ایمانش مخالف باشد.

 

قنوت نماز وتر و ذکر اسم افراد

 سؤال795. در قنوت نماز وتر هنگامى که مى‏خواهیم براى فرد خاصّى دعا کنیم، آیا به خاطر جهل به اسم مى‏توانیم او را به صورت ضمیر یاد کنیم؟ یا به نحو دیگرى توصیه مى‏فرمایید؟
 

پاسخ: به صورت ضمیر اشکال ندارد و یا به نحو «اللّهم اغفر للمنظورین من المؤمنین و المؤمنات».

 سؤال796. در قنوت نماز وتر، آیا کسانى که به زبان عربى مسلّط نیستند، مى‏تواند چنین بگویند: «اللهم اغفر لبابا، اللهم اغفر لمحمّد آقا و...»؟
 

پاسخ: مادامى که ذکر اسم باشد و غلط به حساب نیاید، اشکال ندارد.

 

فراموشى قنوت نماز غفیله

 سؤال797. قنوت نماز غفیله را فراموش کردم و در حال رکوع و یا بعد از سجده یادم آمد، وظیفه‏ام چیست؟ آیا باید نماز را اعاده کنم؟
 

پاسخ: اعاده مانعى ندارد، هر چند لازم نیست و تدارک آن رجاءا پس از آن مانعى ندارد.

 

تسبیح حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ

 سؤال798. در تعقیبات نماز، به تسبیح حضرت فاطمه زهراء ـ علیهاالسّلام ـ خیلى سفارش شده است؛ آیا دلیلى هست که باید قبل از دیگر تعقیبات خوانده شود؟
 

پاسخ: از روایت «قبل أن تُثنِّىَ رجلیک» فورى بودن استفاده شده است.

 تداخل دو نماز مستحبّى
 

سؤال799. آیا دو نماز مستحبّى (مانند نماز نافله مغرب با نماز غفیله یا نماز جعفر طیّار با نماز شب) را مى‏توان به نحو تداخل به جا آورد؟

 پاسخ: اظهر جواز تداخل است در نماز غفیله و نافله‏ى مغرب (جامع المسائل، ص 249) و نیز هر مورد که تداخل وارد شده باشد، هم چنین است مثل نماز جعفر ـ علیه‏السّلام ـ و نوافل لیل و نهار، و در غیر آن، تداخل، موافق اصل نیست و به قصد رجا مانعى ندارد؛ در حالى که قصد اصلى را بر یکى قرار مى‏دهد.
 

دست دادن بعد از نماز

 سؤال800. آیا دست دادن مؤمنین بعد از هر نماز سند روایى دارد و مستحبّ است؟
 

پاسخ: در خصوص بعد از نماز، روایتى به نظر نرسیده است.

 سؤال801. آیا دست دادن پس از نماز و فاصله افتادن بین نماز و تعقیبات، موجب از بین رفتن فضیلت تعقیبات مى‏شود؟ و اگر انسان به دیگران دست ندهد و شبهه بى‏احترامى به آنان به وجود آید، دست دان مقدم است یا ذکر تعقیبات نماز؟
 

پاسخ: دست دادن در خصوص بعد از نماز وارد نشده است، ولى این مقدار فاصله بین نماز و تعقیبات مانعى ندارد.

چگونگى نماز خواندن مستحبى

 سؤال802. کیفیت خواندن نمازهاى مستحبى را بیان فرمایید؟
 

پاسخ: نمازهاى مستحبى زیاد است و آن‏ها را نافله گویند. در بین نمازهاى مستحبى به خواندن نافله‏هاى شبانه روز بیشتر سفارش شده که جهت اطلاع از آن‏ها به مسأله‏ى 638 رساله رجوع شود.

 

کیفیت نماز شب

 سؤال803. لطفا کیفیت خواندن نماز شب را توضیح دهید؟
 

پاسخ: از یازده رکعت نافله‏ى شب، هشت رکعت آن باید به نیّت نافله شب و دو رکعت آن به نیّت نماز «شفع» و یک رکعت آن به نیّت نماز «وتر» خوانده شود و دستور کامل نافله شب در کتاب‏هاى دعا گفته شده است. 

 

روش آسان‏تر براى خواندن نماز شب

 سوال804. آیا براى خواندن نماز شب، روش آسان‏ترى وجود دارد؟
 

پاسخ: به این که اقتصار بر واجبات آن کند.

 

هدیه ثواب واجبات به دیگران

 

سؤال805. آیا ثواب اعمال واجبى مثل نماز و روزه را مى‏توان براى دیگران هدیه کرد؟

 

پاسخ: ظاهرا فى‏الجمله مى‏توان هدیه کرد.

 

حکم سلام به ائمه بعد از نماز

سؤال806. سلام به امامان که بعد از پایان نماز مى‏خوانند، چگونه است؟
 

پاسخ: بنابر عمومات از روایات عملى است که انجام آن مطلوب است.

 

اشتباه در تسبیحات حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ

 سؤال807. اگر کسى در تعداد تسبیحات حضرت زهرا اشتباه کرده و مثلاً الحمدللّه‏ را بیشتر از 33 مرتبه بگوید، چه باید بکند؟
 

پاسخ: اشکال ندارد.

 

وظیفه فرزند در قبال نماز نخواندن والدین

 

سؤال808. وظیفه فرزند در قبال نماز نخواندن پدر در زمان حیات و پس از مرگ چیست؟

 پاسخ: در زمان حیات دست از ارشاد و نصیحت او برندارد و پس از مرگ هم اگر پسر بزرگ او باشد، احتیاطا قضاى نمازهاى پدر بر او واجب است.
 

حکم نماز در صورت قهر بیش از سه روز

 

سؤال809. آیا قهر بیش از سه روز موجب بطلان نماز مى‏شود و اگر این قهر موجب آرامش در زندگى شود چه طور؟

 

پاسخ: موجب بطلان نماز او نمى‏شود.

 

نافله خوانى به جاى نماز قضا

 

سؤال810. آیا مى‏شود به جاى نماز قضا نافله بخوانیم؟ و اگر کسى نماز قضا بر عهده داشته باشد، مى‏تواند نافله بخواند؟

 پاسخ: مى‏تواند نافله بخواند؛ ولى جاى نماز قضا را نمى‏گیرد.
 

طریق تحصیل حضور قلب در نماز

 

سؤال811. لطفا راه به دست آوردن توجه و حضور قلب در نماز را بیان فرمایید؟

 پاسخ: آن چه مهم است این است که مراقبت کند که با اختیار و قدرت حالت حضور قلب را از دست ندهد.
 

قضاى نمازهایى که حضور قلب در آن‏ها نیست

 

سؤال812. در انجام واجبات حضور قلب ندارم، آیا این‏ها مورد قبول خداوند است؛ چنان‏چه بهبودى یابم، باید آن‏ها را قضا نمایم؟

پاسخ: قضاى آن‏ها واجب نیست.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -