انهار
انهار
مطالب خواندنی

تکبیرة الاحرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بالا بردن دست هنگام تکبیرة‏الاحرام

سؤال397. در رساله‏ها آمده است در موقع تکبیرة‏الاحرام، باید بدن آرام باشد، با توجّه به این که موقع گفتن تکبیرة‏الاحرام مستحب است دست‏ها را تا مقابل گوش‏ها بالا ببریم، آیا حرکت دست‏ها موجب به هم خوردن حالت آرام بودن بدن نمى‏شود؟

پاسخ: اگر به نحو متعارف دست‏ها را بالا ببرد، ضرر نمى‏رساند.

سؤال398. آیا اگر قبل از تکبیرة‏الاحرام، دست‏ها را بالا ببریم و بعد تکبیر بگوییم، سپس دست‏ها را بیندازیم، کفایت مى‏کند؟

پاسخ: براى درک استحباب، باید بالا بردن دست‏ها با تکبیر گفتن، مقارنت عرفیّه داشته باشد.

سؤال399. هنگام گفتن تکبیرة‏الاحرام مستحب است دست‏ها را تا مقابل گوش‏ها بالا ببریم، آیا اگر انسان دست‏هایش را کمتر از این و یا بیشتر از این مقدار بالا ببرد، موجب بطلان نماز مى‏شود؟

پاسخ: خیر، موجب بطلان نمى‏شود. 

شکّ در صحت تکبیرة‏الاحرام

سؤال400. موقعى که انسان در صحت تکبیرة‏الاحرام شک دارد و دوباره مى‏خواهد تکبیر بگوید، آیا جایز است؟

پاسخ: جایز نیست.

سؤال401. موقعى که انسان در صحت تکبیرة‏الاحرام شک دارد، وظیفه او چیست؟

پاسخ: نباید به شک خود اعتنا کند.

حرکت در حال گفتن تکبیرة‏الاحرام

سؤال402. اگر در هنگام گفتن تکبیرة‏الاحرام به انسان تنه بزنند و بر اثر آن تکان بخورد، وظیفه‏ى او چیست؟

پاسخ: اگر از حالت طمأنینه خارج شود، باید دوباره بگوید.

تکرار تکبیرة‏الاحرام

سؤال403. اگر کسى براى شروع نماز دو بار تکبیرة الاحرام بگوید، آیا نمازش صحیح است یا باطل؟

پاسخ: عمدا باشد باطل است.

شک در تکبیرة‏الاحرام یا تکبیر پیش از رکوع و یا بعد از رکوع

سؤال404. هرگاه انسان تکبیرى گفت و شک کرد که تکبیرة الاحرام یا تکبیر پیش از رکوع یا تکبیر بعد از رکوع بوده، وظیفه‏اش چیست؟

پاسخ: بنا را بر اوّلى مى‏گذارد.

حرکت کردن بر اثر سرگیجه و بیمارى

سؤال405. اگر انسان هنگام تکبیرة الاحرام بر اثر سرگیجه و یا بیمارى بى‏اختیار حرکت کند، آیا تکرار تکبیر لازم است؟

پاسخ: اگر مضرّ به طمأنینه بوده، باید تکبیر را تکرار کند.

حرکات اندک و بسیار کم

سؤال406. اگر هنگام تکبیرة الاحرام بدن حرکت اندک و بسیار کمى داشته باشد، آیا مبطل نماز است؟

پاسخ: خیر.

بلند و آهسته گفتن تکبیرة الاحرام

سؤال407. آیا انسان در بلند و آهسته گفتن تکبیرة الاحرام اختیار دارد یا خیر؟ در نماز جماعت به چه صورتى است؟

پاسخ: بله، اختیار دارد و جهر (بلند گفتن) براى امام جماعت مستحبّ است.

مستحب بودن هفت تکبیر در نماز آیات

سؤال408. آیا پیش از نمازهایى مانند نماز آیات، گفتن هفت تکبیر مستحب است یا خیر؟

پاسخ: بله، مستحب است.

ناتوانى از تلفّظ صحیح و عربى اللّه‏ اکبر

سؤال409. اگر کسى نتواند به عربى تکبیرة الاحرام بگوید (مانند تازه مسلمان‏ها و بى‏سوادها)، حکمش چیست؟

پاسخ: در وسعت وقت باید یاد بگیرند و با عدم امکان تعلّم در وقت ترجمه‏ى آن را بگوید.

گفتن تکبیر به غیر از زبان عربى

سؤال410. آیا مى‏توان تکبیرة الاحرام را به زبان‏هاى دیگر ترجمه کرد و به زبانى غیر از عربى گفت؟

پاسخ: خیر، صحیح نیست.

تکبیرة‏الاحرام افراد کر و لال

سؤال411. افرادى که نمى‏توانند تکبیرة الاحرام بگویند، (مانند کر و لال‏ها) تکلیفشان چیست؟

پاسخ: باید به هر صورتى که مى‏توانند بگویند و اگر هیچ نمى‏توانند بگویند، براى تکبیر بنابر احوط با انگشت اشاره کند و اگر مى‏تواند، زبانش را هم حرکت دهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -