انهار
انهار
مطالب خواندنی

لمس اسم پیامبران و ائمّه ـ علیهم السّلام ـ بدون وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
لمس اسم پیامبران و ائمّه ـ علیهم السّلام ـ بدون وضو
 سؤال 684.آیا اسم امامان و پیامبران را اگر به زبانى دیگر نوشته شده باشد، بدون وضو مى شود لمس کرد؟
پاسخ: اگر به نحو ترجمه وصفى نباشد فرق نمى کند و احوط عدم مسّ بدون طهارت است.
سؤال 685. آیا دست کشیدن به اسامى انبیاء ـ علیهم السّلام ـ نیز حکم اسامى ائمّه ى اطهار ـ علیهم السّلام ـ را دارد؟
پاسخ: بله.
سؤال 686. آیا آرم جمهورى اسلامى ایران ـ که نمادى از کلمه ى «لا اله الاّ اللّه » است ـ را مى توان بدون وضو دست زد؟
پاسخ: جایز نیست.
سؤال 687. آرم جمهورى اسلامى که در بعض میادین نصب مى شود، اگر سایه ى آن روى زمین افتاده باشد آیا مى توان از روى آن ردّ شد؟
پاسخ: لمس بدون طهارت مانعى ندارد. بله؛ اگر راه رفتن بر روى سایه، هتک به حساب مى آید، اجتناب شود.
لمس سه نقطه اى که به جاى لفظ جلاله ى اللّه  نوشته مى شود
سؤال 688. مسّ سه نقطه [...] و یا [ا...] که جایگزین نام اللّه  شده اند، چه صورتى دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد، ولى اگر حرف الف به نیّت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست.
عدم جواز مسّ «بسمه تعالى»
سؤال 689. آیا کلمه «بسمه تعالى» را بدون وضو مى توان مسّ نمود؟
پاسخ: نمى توان بدون وضو مسّ کرد، به خاطر وجود ضمیر در آن.
مسّ اسماى الهى
سؤال 690. مسّ اسماء اللّه  تعالى که مضاف الیه واقع مى شود بدون طهارت، احتیاط در ترک آن است. آیا اسمایى که منسوب واقع مى شود، چه حکمى دارند؟
پاسخ: همین احتیاط جارى است.
لمس کردن القاب معصومین ـ علیهم السّلام ـ
سؤال 691. لمس کردن القاب معصومین مثل رضا، صادق، کاظم و... ـ علیه السّلام ـ براى شخصى که وضو ندارد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: جایز نیست، بنابر احتیاط.
پول هاى منقّش به نام هاى معصومین ـ علیهم السّلام ـ
سؤال 692. لمس کردن پول منقّش به نام هاى معصومین ـ علیهم السّلام ـ و یا اسامى جلاله براى شخص بدون وضو چه حکمى دارد؟
پاسخ: جایز نیست، بنابر احتیاط.
استفاده از گردن بند یا اسم خداوند متعال یا معصومین ـ علیهم السّلام ـ
سؤال 693. انداختن گردن بند به گردن که به نام هاى خداوند و یا معصومین منقّش است، چه حکمى دارد؟
پاسخ: تماس بدن غیر متطهّر به آن اسامى، جایز نیست.
عدد 110
سؤال 694. گاهى عدد 110 را به نشان نام مبارک حضرت امیرالمؤمنین مى نویسند. آیا احترام این عدد لازم است؟ یعنى بدون وضو لمس آن جایز نیست؟ و اگر این عدد به زبان ها و سبک هاى غیر متعارف نوشته شده باشد چه طور؟
پاسخ: مانعى ندارد.
خال کوبى اسامى ائمه
سؤال 695. خالکوبى اسامى حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ اگر براى ارادت قلبى باشد، چه حکمى دارد؟
پاسخ: جایز نیست، به اعتبار لوازمش.
تمثال پیامبر در گردن بند
سؤال 696. آیا انداختن گردن بند به نقش پیامبر اکرم ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ توسط زنان اشکال دارد؟
پاسخ: در صورتى که تمثال حک شده آن حضرت باشد، از حیث مسّ اشکال ندارد، ولى اگر اسم آن حضرت حک گردیده است، باید از تماس بدن بدون طهارت با آن پرهیز نمایند.
تایپ اسماى متبرکه
سؤال 697. آیا کسانى که اسماى جلاله خداوند متعال یا آیات قرآنى یا نام هاى معصومین ـ علیهم السّلام ـ را تایپ مى کنند، باید وضو داشته باشد؟
پاسخ: در صورت عدم تماس مستقیم دست با اسماء، طهارت لازم نیست.
دست کشیدن به ترجمه قرآن
سؤال 698. آیا دست کشیدن به قرآن انگلیسى طهارت مى خواهد؟
پاسخ: خیر.
مس قرآن توسط افرادى که وضوى کامل ندارند
سؤال 699. مس قرآن توسط دانش آموزانى که وضویشان کامل و صحیح نیست، چه حکمى دارد؟ وظیفه مربّى آن ها چیست؟
پاسخ: اگر مکلف و بالغ باشند، باید با وضوى صحیح مسّ کنند.
مس بى وضوى «عبداللّه » و «حبیب اللّه »
سؤال700. مس کلمه عبداللّه  و حبیب اللّه  بدون وضو چه حکمى دارد؟
پاسخ: مس کلمه ى «اللّه » در چنین اسم ها و کلماتى بدون طهارت جایز نیست، بنابر احتیاط.
نگارش لفظ جلاله و مسح آن به وسیله حروف بریل
سؤال 701. آیا نابینایان مى توانند الفاظ جلاله اى را که با خط بریل نوشته شده بدون طهارت مس کنند؟
پاسخ: اگر آن لفظ مشخص و خوانا باشد، مسّ آن بدون طهارت، حرام است.
فرش هایى که لفظ جلاله روى آن ها بافته شده است
سؤال 702. اگر روى فرشى لفظ جلاله بافته شده باشد، آیا پا گذاشتن روى آن اشکال دارد؟ آیا شخص جنب و حایض مى تواند روى آن را لمس کند؟
پاسخ: جایز نیست.
بى احترامى به امامان
سؤال 703. روى بعضى از سکه ها اسم مبارک امام رضا ـ علیه السّلام ـ ثبت شده است، آیا لمس آن ها بدون طهارت جایز است؟
پاسخ: جایز نیست، بنابر احوط. (مسأله ى 323 رساله).
فامیل هاى منسوب به ائمه ـ علیهم السّلام ـ
سؤال 704. برخى از فامیلى ها منسوب به ائمه ـ علیهم السّلام ـ است مثل حسینى، فاطمى، کاظمى، و یا ترکیباتى از اسماءاللّه  در آن به کار رفته، هم چون عبداللهى امر اللهى، و... آیا نوشتن، دست کشیدن بدون وضو، و زیر دست و پا انداختن چنین فامیلى هایى اشکال دارد؟
پاسخ: در آن چه اسم خدا دارد، واجب الاحترام است و در منسوب به ائمه ـ علیهم السّلام ـ اگر مقصود از منسوب الیه همان ائمه باشند، احترام آن ها هم لازم است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -