انهار
انهار
مطالب خواندنی

شستن صورت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
شستن صورت
 مراد از مرتبه در وضو
سؤال423. در رساله فرموده اید که در وضو، شستن صورت و دست ها در مرتبه ى اوّل واجب، مرتبه ى دوّم مستحبّ و مرتبه ى سوّم حرام است، آیا مراد از مرتبه، ریختن آب است؟ یا منظور دست کشیدن است؟
پاسخ: میزان ریختن آب یا دست کشیدن نیست، بلکه شستن تمام عضو است که گاهى با چند بار ریختن آب، یک بار شستن حاصل مى شود.
سه مرتبه شستن در وضو
سؤال424. اگر صورت و دست راست را سه مرتبه بشویند ولى دست چپ را دو دفعه بشویند تا براى مسح مشکلى ایجاد نشود، آیا وضو صحیح است؟
پاسخ: در صورتى که به قصد قربت خلل بزند و یا مسح به آب زاید شود، وضو باطل است.
مخلوط شدن آب دهان با آب صورت
سؤال425. در موقع وضو که صورت شسته مى شود اگر مقدارى از آب دهان با آب صورت مخلوط شود، وضو چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر مستهلک شود یا بعد از مقدار واجب از غَسْل باشد، مانعى ندارد.
ملاک بار اوّل و دوم در شستن اعضا
سؤال426. شروع بار دوم قبل از اتمام بار اوّل در شستن اعضاى وضو چه حکمى دارد و آیا اصلاً بار دوم حساب مى شود؟
پاسخ: تا بار اوّل کاملاً تمام نشده، بار دوم معنا ندارد.
شستن سه بار در وضو
سؤال427. شستن بار سوم که در وضو حرام است، آیا باطل کننده وضو و نماز نیز هست؟
پاسخ: فقط حرام است و باطل کننده نیست؛ مگر در دست چپ که آب خارج محسوب شده و مسح را دچار اشکال مى نماید.
شک در رسیدن آب به همه جاى عضو
سؤال428. اگر هنگام وضو در رسیدن آب به همه جاى عضو شک کند، چه کارى لازم است؟
پاسخ: اگر بعد از وضو باشد آن شک اعتبار ندارد و اگر در اثناى وضو باشد موضع مشکوک را بشوید، البته اگر شک او از وسوسه نیست.

چند بار دست کشیدن اعضا جهت اطمینان
سؤال429. هنگام وضو اگر چند مرتبه دست بکشیم تا اطمینان پیدا کنیم که آب رسیده است، آیا اشکالى دارد؟
پاسخ: خیر اشکال ندارد تا وقتى که منجر به وسواس نشود.
شستن لب در وضو و غسل
سؤال430. آیا شستن لب هم جزو اجزاى واجب غسل و وضو حساب مى شود یا خیر؟
پاسخ: آن مقدارى از لب ها که از ظاهر صورت به شمار مى رود، لازم است شسته شود.
رساندن آب به زیر ابرو
سؤال431. آیا باید در وضو آب را به زیر موهاى ابرو هم رسانید، یا اگر به ظاهر اکتفا شود، وضو صحیح است؟
پاسخ: اگر پوست زیر ابرو پیدا نیست، شستن ظاهر آن کافى است؛ و اگر پیداست و یا مشکوک است، بنابر احتیاط واجب باید آب را به زیر ابرو هم برساند.
شستن صورت با دو دست
سؤال432. معمولاً در وضو صورت را با یک دست مى شویند آیا تفاوتى بین شستن با یک دست و شستن با دو دست هست؟
پاسخ: خیر
محل ریختن آب روى صورت در وضو
سؤال433. آیا هنگام شستن صورت در وضو حتما باید آب را از محل رویش مو بریزیم یا این که مى شود از پایین تر ـ مثلاً بالاى ابروها ـ ریخت و بعد دست کشید؟
پاسخ: در جهت شستن به نیّت وضو، رعایت ترتیب عرفى از بالا به پایین لازم است ولى ریختن آب به پایین تر اشکال ندارد.

اندازه صورت براى شستن آن
سؤال434. آیا در وضو لازم است آب به همه صورت برسد، یا فقط به همان مقدار که پهناى دست آن را فرا مى گیرد کافى است؟
پاسخ: مقدار فاصله بین انگشت شست و انگشت میانى به اضافه ى مقدار کمى براى یقین، لازم است شسته شود و غیر از آن ضرورتى ندارد که شسته شود. (توضیح بیشتر در مسأله ى 238 رساله آمده است.)
حدّ و محدوده شستن صورت در وضو
سؤال 435. در وضو حدّ شستن صورت تا کجاست؟ آیا مقدارى از بینى و لب ها را باید شست؟
پاسخ: مقدارى از بینى و دهان که ظاهر است، باید شسته شود.
خونى بودن جوش صورت
سؤال436. اگر جوش صورت خونى شده باشد و وضو بگیریم، آیا صورت و حوله نجس و وضو باطل است؟
پاسخ: اگر قبل از وضو و یا در هنگام وضو برطرف شده و سپس یک مرتبه آب بر آن جریان یافته صورت و حوله پاک است و اما صحت وضو مبنى بر این است که پس از پاک شدن محل، جریان آب بر آن به نیّت وضو ادامه یابد و یا دوباره جارى شود و اگر شک در برطرف شدن آن دارد، وضو صحیح است ولى حوله و صورتش را تطهیر کند.
حکم عارض و عذار در شستن صورت
سؤال437. آیا در وضو مقدارى از عذار (قسمت بالاى فک) و عارض (گونه) جزو صورت است و باید شسته شود؟
پاسخ: مقدارى از صورت که بین انگشت شست و میانى قرار مى گیرد در وضو باید شسته شود. (به توضیح مذکور در مسأله ى 238 رساله مراجعه شود.)
پر پشت بودن ریش
سؤال438. اگر ریش انسان پرپشت و بلند باشد، آیا رساندن آب به پوست صورت لازم است؟
پاسخ: خیر لازم نیست و شستن ظاهر مو کافى است.
دست کشیدن سهوى از پایین به بالا
سؤال439. اگر شخصى هنگام وضو سهوا دستش را از پایین به بالا کشید، وضویش چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
شستن صورت با هر دو دست در یک وضو
سؤال440. آیا مى توان در یک وضو صورت را با هر دو دست شست؟ و آیا مى توان در یک وضو با دست راست و در وضویى با دست چپ صورت را شست؟
پاسخ: اشکال ندارد.
شستن مژه هاى چشم براى وضو
سؤال441. آیا مژه هاى چشم در هنگام وضو لازم است شسته شود؟
پاسخ: باید شسته شود.
پیدا بودن پوست از لاى مو
سؤال 442. در رساله آمده اگر پوست صورت از لاى مو پیدا باشد در وضو بنابر احوط باید آب را به پوست رساند، حال اگر شک شود که آب به پوست مى رسد یا نه، وظیفه چیست؟
پاسخ: اگر شک او از روى وسوسه است، اعتناء نکند و در غیر این صورت نمى تواند اکتفا کند.
شک در رسیدن آب به لاى مو بعد از وضو
سؤال443. مدتى بود که در هنگام وضو یقین مى کردم که به همه جاى صورت و دستم آب وضو را رسانده ام ولى بعدا ملتفت شدم که پوست صورتم از لاى موهایم پیدا است و باید آب را به زیر موها مى رساندم و شک دارم که آب رسیده بوده یا نه، نمازهاى گذشته ام چه حکمى دارد؟
پاسخ: شکِّ بعد از عمل اثر ندارد، لذا نمازهایتان صحیح است.
معناى جارى شدن آب
سؤال444. اگر آب در بعضى از عضو وضو جارى نشود بلکه بقیه ى عضو را به وسیله ى قطرات موجود در همان عضو بشوید کافى است؟
پاسخ: اگر با دست هم جارى شود کافى است و معناى جارى شدن این نیست که آب خیلى زیاد باشد، بلکه همین که آب از نقطه اى به نقطه ى دیگر منتقل شود، جارى شده است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -