انهار
انهار
مطالب خواندنی

زخم و شکستگی اعضای وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
زخم و شکستگی اعضای وضو
 وضو بر پوسته ى زخم
سؤال 643. اگر بر جراحت پوسته اى بگیرد و به نظر برسد که در زیر آن لکه ى خونى ایجاد شده، آیا مى شود بر روى آن وضو گرفت یا باید پوسته ى روى زخم کنده شود و خون زیر آن را پاک کرد و سپس وضو گرفت؟
پاسخ: اگر آن پوسته ظاهر بدن محسوب شود، کندن آن لازم نیست.
بخیه بر عضو وضو
سؤال 644. اگر روى زخم صورت و دست بخیه زده شده و یا سرم به دست باشد، با فرض پاک بودن دست و صورت و بخیه و سرم، وظیفه ى انسان وضوى جبیره است یا وضوى معمولى؟ و آیا علاوه بر وضو تیمّم هم لازم است؟
پاسخ: اگر دست بر بخیّه بکشد و آب به گرداگرد سرم برساند، کافى است.
پیوند عضو شخص کافر به مسلمان
سؤال 645. اگر عضو کافر را به دست مسلمان پیوند کنند ـ مثلاً از مچ تا انگشتان ـ و هنوز جزو بدن او نشده است، تکلیف او از نظر وضو چیست؟
پاسخ: احتیاطا آن را جبیره کند و اگر مستوعب نباشد، تیمّم لازم نیست.
ساختن وضوى جبیره اى در خارج از وقت نماز
سؤال 646. شخصى که وظیفه اش وضوى جبیره است اگر در غیر وقت نماز به نیّت طهارت وضو بگیرد، وضویش چه حکمى دارد؟ آیا با این وضو مى تواند نماز واجب بخواند؟
پاسخ: اگر وظیفه او جبیره بوده و در وقت نماز عذر او برطرف نمى شود، وضویش صحیح است و مى تواند با آن نماز بخواند.

شستن دستى که در گچ است
سؤال 647. وضوى شخصى که تمام دست راستش در گچ است، چگونه است؟
پاسخ: با دست چپ صورت خود را بشوید و دست راست را هم جبیره کند و دست چپ را از بالا به پایین زیر شیر بگیرد که شسته شود و مسح ها را هم با دست چپ انجام دهد و احتیاطا تیمم هم بنماید.
زخم هاى باز
سؤال 648. بیمارانى که زخم باز دارند ـ مثل زخم هاى شکم که مرتب ترشح دارد ـ تکلیف آن ها براى وضو و غسل چیست؟
پاسخ: به مسأله ى 330 رساله و نیز 333 و قبل و بعد آن ها رجوع شود.
سؤال 649. شخصى به عنوان جبیره دستش را در کیسه ى پلاستیکى کرده و به جاى دست کشیدن آن را شسته است، آیا نمازش صحیح است؟
پاسخ: باید نمازش را بنابر احوط دوباره بخواند.
سفت شدن خون یکى از اعضاى وضو
سؤال 650. اگر یکى از اعضاى وضو زخم شده باشد وخون آن سفت شده باشد، براى وضو چه باید کرد؟
پاسخ: در صورتى که عسر و حرج پیش نیاید باید آن را اوّل پاک کرد و سپس وضو گرفت و در صورت ضرر داشتن آب و یا عسر و حرج، باید به وظیفه جبیره عمل نماید.
عضوى که خون ریزى دارد
سؤال 651. اگر در جاى وضو زخمى باشد که خونش بند نمى آید و آب هم برایش ضررى ندارد، چه باید کرد؟
پاسخ: باید به دستور جبیره عمل کرده و احتیاطا تیمم هم بنماید.
وضو روى باندِ پا
سؤال 652. مدتى شست پایم به علت ضرب دیدگى باند پیچى بود، آیا وضو از روى باند درست بوده است؟
پاسخ: باید بر انگشت هاى دیگر پا که باز است مسح کند و اگر چنین نکرده، وضو صحیح نبوده است.
سؤال 653. هرگاه یک انگشت شکسته و تمام دست تا مچ را بسته باشند، وظیفه انسان براى وضو چیست؟
پاسخ: اگر براى بهبود انگشت، بستن تمام دست لازم است و یا باز کردن آن موجب عسر و حرج است، تمام آن حکم جبیره پیدا مى کند.

محل مسح زخمى
سؤال 654. اگر محل مسح کسى زخم باشد، وظیفه اش چیست؟
پاسخ: در صورت عدم امکان براى تطهیر محل، باید به وظیفه ى جبیره عمل نماید. (مسأله ى 330 رساله)
خون زیر ناخن
سؤال 655. خونى که زیر ناخن مى باشد و به صورت جامد درآمده است، آیا نجس است؟ براى وضو چه باید کرد؟
پاسخ: در صورتى که روى آن باز نشده است، براى وضو اشکالى ندارد و اگر باز شده باشد، در صورتى که مدت زیادى از آن گذشته و دیگر به آن خون گفته نمى شود، اشکالى ندارد و در غیر این صورت باید اوّل آن را ازاله و تطهیر نمود و سپس وضو گرفت و در صورت عسر و حرج باید به حکم جبیره عمل کرد و احتیاطا تیمم هم ضمیمه نمود.
ابریشمى بودن جبیره
سؤال 656. آیا از پارچه ى ابریشمى براى جبیره مى توان استفاده کرد؟
پاسخ: در وضو و غسل و تیمم مانعى ندارد.
جبیره ى پلاستیکى
سؤال 657. آیا مى شود به عنوان جبیره، پلاستیک گذاشت؟
پاسخ: مانعى ندارد.
استفاده از کیسه ى پلاستیکى یا چسب زخم در جبیره
سؤال 658. آیا مى توان براى وضوى جبیره اى از کیسه ى پلاستیکى و یا چسب زخم استفاده کرد؟
پاسخ: بله، مى توان با آن جبیره نمود، به شرط این که پاک باشد و زیادتر از حدّ را نپوشاند.
کمک کردن به وضوى فردى که دستش شکسته
سؤال 659. اگر شخصى براى کسى که دست او شکسته و گچ گرفته آب بریزد، وضوى او چه حکمى دارد؟
پاسخ: اشکالى ندارد.
وضو گرفتن فردى که دو دستش در گچ است
سؤال 660. اگر هر دو دست انسان (تا مچ)، در گچ باشد چگونه باید وضو بگیرد؟ و اگر نتواند مسح را انجام دهد، چه باید بکند؟
پاسخ: اگر هر دو دست است، باید با کمک دیگران وضوى جبیره بگیرد و مسح او را هم فرد دیگرى انجام دهد، به این صورت که از دست او آب بگیرد و به جاى مسح او بکشد و احتیاطا او با کمک دیگران تیمم هم بنماید. (مسأله ى 290 رساله

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -