انهار
انهار
مطالب خواندنی

رمي جمرات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 رمي جمره با سنگ هاي جمع آوري شده 

سؤال: اخيراً کميته کمک‌رساني به زائران بيت الله الحرام در اقدامي جهت کمک به زائران به ويژه افراد کهنسال، اقدام به جمع‌آوري سنگ براي رمي جمرات به نيابت از آنان کرده است. به اين صورت که مقداري سنگ در کيسه‌هاي پنبه‌اي بين زائران تقسيم مي‌شود.

الف) آيا استفاده از اين سنگ‌ها و رمي با آن صحيح است؟

ب) آيا مي‌توان به بکر و خارج از حرم بودن آن اطمينان کرد يا بايد در اين مورد تحقيق نمود؟

ج) اگر کسي خود نيز بتواند سنگ جمع کند آيا مي‌تواند از اين سنگ‌هاي آماده استفاده کند؟

پاسخ: الف) صحیح است

ب) تحقیق لازم نیست

ج) اشکال ندارد

کيفيت انجام رمي جمرات 

سؤال:  در صفحه 50 مناسك‌، بخش‌ رمي‌ جمره‌، آمده‌ است‌: هفت‌ ريگ‌، يكي‌ پس‌ از ديگري‌ به‌ جائي‌ كه‌ نامش‌ جمره عقبه‌ است‌ بزند گر چه‌ از طبقه بالا باشد.

1) آيا مراد از جمره‌، مكاني‌ است‌ كه‌ ستون‌ در آن‌ واقع‌ شده‌ يا مراد خود ستون‌ است‌؟ و اگر مراد، مكان‌ است‌ رمي‌ به‌ ستون‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟

 2) اگر مراد ستون‌ است‌، در طبقات‌ بالا هم‌ بايد به‌ ستون‌ اصابت‌ كند؟

3) اگر مراد، ستون‌ است‌، اكنون‌ كه‌ ظاهراً ستون‌ها را عريض‌ كرده‌اند، آيا رمي‌ به‌ قسمت‌هاي‌ اضافي‌ كفايت‌ مي‌كند؟

پاسخ: 1) مراد آنجائي‌ است‌ كه‌ الان‌ ستون‌ در آن‌ واقع‌ شده‌ است‌ بنابراين‌ بايد حتماً به‌ ستون‌ بخورد و انداختن‌ در جائي‌ كه‌ سنگ‌ها جمع‌ شده‌ جايز نيست‌.

2) بايد به‌ ستون‌ اصابت‌ كند.

3) كفايت‌ مي‌كند.

محدوده رمي 

سؤال:  آيا رمى تمامى ديوار 25 مترى که اکنون در جمرات ساخته اند، صحیح است؟

پاسخ: صحیح است.

 رمي از طبقات فوقاني 

سؤال:  آیا رمی جمرات از طبقه فوقانی جایز است؟

پاسخ: جایز است.

گرفتن نايب براي رمي توسط افراد سالم و بدون عذر 

سؤال:  آیا کسی که سالم است و برای رمی جمرات عذری ندارد، می تواند برای این امر نایب بگیرد؟

پاسخ: نمی تواند.

نيابت براي رمي جمرات 

سؤال:  آیا کسی که خود مشغول رمی است می تواند به نیابت از کسانی که بقیه اعمال حج را انجام داده اند ولی قادر به رمی نیستند، رمی جمرات کند؟

پاسخ: می تواند.

رمي در روز يا شب 

سؤال:  رمی جمرات فرقی می کند که درشب انجام شود یا روز؟

پاسخ: باید در روز باشد مگر نتواند در روز انجام دهد.

اطمينان از اصابت سنگ به محل رمي 

سؤال:  آیا در رمی جمرات باید حاجی ببیند که سنگ به  محل رمی می خورد یا همین مقدارکه به طرف آن پرتاب کند کافی است؟

پاسخ: باید بداند که سنگ به محل رمی خورده است.

مطمئن نشدن از اصابت سنگ به محل رمي 

سؤال:  اگر حاجی در رمی جمرات سنگ را پرتاب کرد ولی مطمئن نشد که به محل رمی خورده است یا خیر چه باید بکند؟

پاسخ: باید اعاده کند.

اعاده رمي جمرات 

سؤال:  اگر پس از اتمام رمی، حاجی یقین حاصل کرد که یکی از سنگ ها به محل رمی اصابت نکرده است، چه باید بکند؟

پاسخ: باید اعاده کند.

انجام رمي جمرات با دست 

سؤال:  آیا رمی جمرات فقط با دست جایز است یا اگر از راه دورتر با وسیله ای مثل قلاب، سنگ پرتاب شود اشکال ندارد؟

پاسخ: باید با دست باشد.

ترتيب انجام نايب براي خود و منوب عنه 

سؤال:  کسی که برای رمی جمرات نایب دیگری است اوّل باید رمی خودش را انجام دهد یا اگر اوّل، رمی نایب را انجام داد اشکال ندارد؟

پاسخ: فرق نمی کند.

نيابت رمي براي چند نفر 

سؤال:  آیا در رمی جمرات می شود برای بیش از یک نفر نایب شد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

 

 

نيابت چندين نفر در انجام رمي جمرات 

سؤال:  کسی که خودش در حج تمتّع نایب دیگری است، می تواند در رمی جمرات، علاوه بر رمی منوبٌ عنه، نایب دیگران هم بشود؟

پاسخ: جایز است.

حائض شدن در حين انجام رمي 

سؤال:  اگر زن در حین انجام رمی جمرات حائض شود، چه وظیفه ای دارد؟ آیا رمی او صحیح است؟

پاسخ: صحیح است.

نايب گرفتن براي فرد سالم جهت رمي جمرات 

سؤال:  آیا کسی که سالم است و برای رمی جمرات عذری ندارد، می تواند برای این امر نایب بگیرد؟

پاسخ: نمی تواند.

رعايت موالات درهفت سنگ هر جمره 

سؤال:  آیا به فتوای حضرتعالی رعایت موالات در پرتاب هفت سنگ رمیِ هر جمره لازم است؟

پاسخ: موالات عرفی شرط است.

فاصله افتادن درانجام جمرات 

سؤال:  اگر کسی در رمی جمره و در اثنای پرتاب سنگ ها، به دلائلی رمی خود را قطع کند، بعد از چند ساعت بخواهد رمی را ادامه دهد، باید رمی جمره را از سر گیرد یا می تواند ادامه دهد؟ آیا فرقی می کند که چند سنگ پرتاب کرده باشد؟

پاسخ: از سر بگیرد.

پرتاب بيش از هفت سنگ به جهت احتياط 

سؤال:  اگر کسی در رمی جمره احتیاطاً بیشتر از هفت سنگ پرتاب کند که مثلاً اگر یکی از آنها اصابت نکرده است، جبران شود، اشکال دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

معذوريت انجام رمي بخاطر ازدحام جمعيت 

سؤال:  کسی که در ازدحام جمعیت معذور از رمی جمرات است، بهتر است نایب بگیرد یا در وقت دیگری که ازدحام نیست، رمی کند؟ و اگر به این منظور نایب گرفت او حتماً باید در وقت رمی کند یا می تواند در شب رمی نماید؟

پاسخ: او مختار است ولی نایب حتماً باید در روز رمی کند مگر نایب هم معذور باشد که مختار می شود در نیابت و یا وقتی که جمعیت کمتر است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -